Gå til innhold

Asrock lager kraftig nett-PC


Anbefalte innlegg

ION plattformen har nok høyere effekt ved 720p avspilling enn dagens intel platform. For atom har en maksimal effekt på 2,5 og en "average power" på 0.6 watt. Så om prosessoren får en last på 70%(med intel brikkesett) ned til 20-40% har det så godt som ingenting å si iforhold til den massive ION brikken.

 

Hw akselerasjon er jeg en stor tilhenger av, men et brikkesett til atom som består av 70% gpu er helt unødvendig.

 

EDIT:

 

19145.png

 

 

d945GCLF(intel brikkesettet som støtter atom 330(ikke egnet bærbare som dere ser) bruker av en eller annen grunn mye mer energi enn asus eee boksen,som mest sannsynlig 945GSE. Men 945GSE støtter ikke atom 330.

 

19146.png

 

Som man ser, ION+330 bruker mye mer energi under idle enn 945GSE+230 bruker load. ION i bærbare er totalt unødvendig.

 

(FPS fungerer ikke på avg 30 fps)

 

EDIT: Legg også merke til at atom 230 vs 330 viser 2 watt forskjell i idle og 4 watt under load.

 

Dvs:

 

Med atom 230:

-------945GSE----Nvidia ION

IDlE---14,5W-------23W

Load----19W--------23,8W

 

Lite forskjell på IDLE og Load er det også!

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva mer kan man gjøre med en netpc med ion enn med intel brikkesett? Du kan ikke spille på den(heller ikke meningen på en "netpc")
Man kan spille COD4 i 30fps. Demonstrert flere ganger.

COD4 ble demonstrert å fungere helt tilfredstillende. Dette har du nok fått med deg.

 

Ellers er jeg totalt uenig i at Ion er unødvendig på en minibærbar/nettpc, GPU aksellerasjon har bruksverdi. Hvilke brikkesett i salg i dag mener du gjør jobben bedre?

 

Du trekker dine konklusjoner utfra det du annser som dine behov, mange andre ønsker god GPU aksellerasjon på 720p og 1080p og da ikke i elendig bitrate. Mange av oss ser mange bruksområder for en minibærbar+hdmi og ønsker ikke å sitte med 4-5 PCer for å dekke det vi i 2009 annser som basis behov.

 

Personlig skulle jeg gjerne sett Atom N280 + Ion i 12" minibærbare. At vi heller ikke har sett produkter med Intel GN40 er skuffende og bekrefter som mange ganger før at Intel ønsker å bremse utviklingen av gode minibærbare/nettpcer.

 

Selvfølgelig kunne Ion vært bedre/optimalisert på flere områder men det er vesentlig bedre enn de elendige og gamle 945 implementasjonene Intel har tvunget på oss mens de har holdt igjen gode produkter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

At brikkesettet kan såvidt spille COD4 på single player(30 fps fungerer ikke på multiplayer(har ikke sett denne demoen)) er da ikke et sterkt nok argument til å gjøre opp for det ekstra forbruket!?

 

Og 5-6 Mbit/s 1024x600(/423) eller 1280x800(/534) fungerer veldig godt, dette er ikke elendig bitrate.

 

Eneste man kan med ION som man ikke kan med intel brikkesett er spille av BD disker(med atom 230 blir det smertefullt, men med 330 funker det fint).

 

Jeg sier heller ikke at intel brikkesettet er bra, jeg sier bare at ION er totalt unødvendig i bærbare maskiner.

 

Jeg skulle helst sett noe med god HW akselerasjon av videoer, god nok ytelse til aero, en brøkdel av effektforbruket til 945gse og integrert minnekontroller i atom for bedre ytelse uten å heve effektforbruk(minne forsinkelse er spesielt viktig pga in order arkitektur).

 

Derfor ser Pinetrail veldig bra ut for meg, utenom hw akselerasjonen da. Men det er ikke så viktig for meg, men kan være kjipt for større laptoper med integrert BD spiller og høyoppløslig skjerm.

 

EDIT:

 

Ikke kall dette spillbart.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Spillopplevelsen var mer en godt nok. Hva får deg til å tro at en hardcore FPS multiplayer gamer kjøper en nettpc/minibærbar for å spille. Du ser vel et klart skille og oss som liker å spille litt lett i ny og ne?

 

Kan du vise meg en demonstrasjon hvor det spilles av 1080P x.264 i tilfredstillende kvalitet på en Intel nettpc? 330 finnes ikke i minibærbare med kun få merkverdige designmessige "gjør det selv" lappinger som ikke er interessant.

 

Spesifiser gjerne vesentlig mer konkret hvorfor du mener ION er unødvendig i _bærbare_ maskiner.

 

EDIT:

Integrert minnekontroller i Atom er det vel snakk om for "neste generasjon". GN40 har et vesentlig lavere forbruk enn 945 og har vært klart lenge. Alikevel har Intel valgt å trenere dette for å bli kvitt 945 lagere.

 

Forstår ikke hvorfor du blander inn større laptoper med BD og høyoppløselig skjerm. Det vi ønsker er å også kunne spille av 1080P X.264 el. fra harddisken via HDMI til en ekstern LCD TV i ymse størrelser. Noe jeg regnet med du har forstått.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg syns denne bør være rundt 3000, ikke over 3500. $400 er i dag NOK 2 560.
Og hva blir 2560 + mva, frakt til forhandler og litt fortjeneste ut?

400$ er vel veiledende pris? Altså inkludert en relativt høy fortjeneste. Dermed blir det 2560 + mva = ~3200 kr med en relativt høy fortjeneste. De billigste nettbutikkene vil nok legge seg litt under det. F.eks 2995 kr.

 

Jeg synes COD4-ytelsen ikke var fantastisk men heller ikke ubrukelig med ION. Med GMA ville det blitt slideshow. Ellers så finnes det flere spill og applikasjoner enn COD4. ;) Mye som nøyer seg med lavere ytelse, men ikke fullt så lav ytelse som GMA presterer.

Lenke til kommentar
Kan du vise meg en demonstrasjon hvor det spilles av 1080P x.264 i tilfredstillende kvalitet på en Intel nettpc? 330 finnes ikke i minibærbare med kun få merkverdige designmessige "gjør det selv" lappinger som ikke er interessant.

 

Du får ikke atom med intel brikkesett til å spille av 1080p, men bruker du din laptop/netpc til avspilling av filmer på tven din hjemme? Du trenger ikke ION viss du vil ha komprimert 720p filmer som du kan ha på den veldig begrensede lagringsplassen.

 

Note that at one point in my testing I saw the CPU usage hit 50% on the Atom 330, which means it would be at 100% with an Atom 230.

 

Og filmene begynner å hakke lenge før oppgavebehandlingen sier 100%, vet ikke hvorfor, men tror det har noe med ht.

 

Dropping the desktop resolution to 1280 x 720 made things more bearable, with CPU utilization generally under 50% but it still wasn’t totally smooth.

[EDIT]: Denne qouten er for å vise at ting hakker før 100% i oppgavebehandlingen[/EDIT]

atom 230 holder ikke for 1080p

 

 

 

Spesifiser gjerne vesentlig mer konkret hvorfor du mener ION er unødvendig i _bærbare_ maskiner.

 

>50% mer energiforbruk for å kunne spille av 1080p(,kanskje en runde cod1 også).

 

Integrert minnekontroller i Atom er det vel snakk om for "neste generasjon". GN40 har et vesentlig lavere forbruk enn 945 og har vært klart lenge. Alikevel har Intel valgt å trenere dette for å bli kvitt 945 lagere.

 

Intel :thumbdown:

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
Du får ikke atom med intel brikkesett til å spille av 1080p, men bruker du din laptop/netpc til avspilling av filmer på tven din hjemme? Du trenger ikke ION viss du vil ha komprimert 720p filmer som du kan ha på den veldig begrensede lagringsplassen.

320 GB skulle da holde til mange HD-filmer i full kvalitet. Dessuten har man jo både lokalt nettverk med stor kapasitet og muligens eksterne harddisker til å ha med seg på farten.

 

Theo: GN40 er ikke fult så dårlig som 945GSE (eller hva det nå het), men fortsatt skikkelig elendig. Ion banker det glatt.

Lenke til kommentar
...GN40 er ikke fult så dårlig som 945GSE (eller hva det nå het), men fortsatt skikkelig elendig. Ion banker det glatt.

 

Banker det kanskje i ren gpu ytelse, men ikke i effektforbruk.

 

320 GB skulle da holde til mange HD-filmer i full kvalitet. Dessuten har man jo både lokalt nettverk med stor kapasitet og muligens eksterne harddisker til å ha med seg på farten

 

Jeg ser at dette er noe som enkelte kan tenke seg å gjøre med en netpc. Men vi snakker om en cpu som har rundt 0.6 watt effekt ved idle her. ION passer mye bedre en (ulv) core 2 duo slik som den blir brukt i macbook/macbook air og noen nye dell maskiner.

 

techreport.com"]techreport.com[/url]]ut I would consider myself more of a casual gamer these days, and I still want to be able to play relatively recent titles. Half-Life 2, Quake Wars, and Call of Duty 4 are hardly new games, but none ran acceptably with the Ion platform configured with a single-core Atom CPU. I had to drop down to low resolutions and in-game detail settings just to get the games to run smoothly, and they didn't for long. Half-Life 2 and Call of Duty in particular would oscillate between smoothness and stutter depending on how much was going on in a given scene.

 

Atom klarer ikke dra ut en brøkdel av ytelsen til 9400m når det ikke klarer å spille HL2 engang.

 

Jeg skulle helst sett noe med god HW akselerasjon av videoer, god nok ytelse til aero, en brøkdel av effektforbruket til 945gse og integrert minnekontroller i atom for bedre ytelse uten å heve effektforbruk(minne forsinkelse er spesielt viktig pga in order arkitektur).
Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Jeg ønsker hovedsaklig GPU aksellerasjon til oppgaver som HD film og andre oppgaver hvor GPU aksellerasjon kan være nyttig og fordelaktig (dvs egner seg bedre til jobben enn CPU) i en ellers "svak" maskin.

 

Billedbehandling vil også få støtte for GPU aksellerasjon om ikke så altfor lenge nå som CUDA brukes i stadig større utstrekning.

 

En nettpc/minibærbar har mange ønskede bruksområder ja.

Som standard og med litt GPU aksellerasjon i tillegg vil den kunne fungere bedre og godt til:

- surfing, lett kontorarbeid, epost mm.

- avspilling av 720P og 1080P via HDMI

(mange av oss kan tenke oss dette vs å ha mange mediacentere stående rundt i forskjellige rom i hus/leiligheter ).

- Tas med på ferie som hovedpc og i tillegg bruke den til etterbehandling av bilder når man får GPU aksellerasjon i denne type software, som jeg regner med snart skjer.

- I tillegg også lett videoredigering mens man er på ferie.

 

Poenget er at ikke alle ønsker å sitte med et drøss av PCer eller ta med seg minst 2 maskiner på ferie (en kraftig laptop og en mer portabel og praktisk nettpc). Minibærbare/nettpcer med litt gpu aksellerasjon er det perfekte kompromisset på pris, størrelse, vekt, bruksområde osv.

 

Da slipper jeg å sitte med alle følgende maskiner:

- altså en nettpc/minibærbar for lett og praktisk bruk.

- Multioppgave Server (hvor bla. film og slik spilles av fra via nettverk)

- 1 hovedpc på hjemmekontoret, kraftig desktop/workstation.

- 1 kraftig laptop for tyngre bruk vekk fra hovedmaskinen.

- 2-3 mediacentre til 1-3000,- hver stående rundt i huset

- Kanskje også en dyrere HTPC i stuen

(nå tar jeg ikke med jobbmaskiner som bare legger til denne mengden av maskiner)

 

Jeg kan eliminere de tre nederste punktene ved å ha en god 12" nettpc/minibærbar med 1280x800 native oppløsning, hdmi utgang, 160GB+ harddisk, 3-6 timer batteritid og under 1.5Kg vekt. I tillegg vil den utvide bruksområdet mitt fordi en slik liten og lett maskin er enklere å ha med seg i flere situasjoner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Svarer deg i kveld theo343, har ikke anledning nå.

 

Svar:

 

CUDA og video akselerasjon er to forskjellige ting, video akselerasjon bruker en helt egen spesial laget del av brikken. Det høres ut som at du har mer lyst på en ulv/ultra tynn laptop.

 

Videoredigering på ferietur? Bilderedigering/etterbehandling av biler på ferie?

Dette tørr jeg påstå ikke er normalt. Men dette med CUDA akslerering hadde jeg ikke tenkt på.

 

Og det er vel ikke mange som har flere TVer som de trenger å ha kontakt med en htpc:S? Og om det er det så er det mer praktisk å ha en liten boks under hver tv for et par hundre kroner som kan spille av filmer fra hovedpcen din som har mye større lagringskapasitet og du slipper å flytte rundt med kabler og ladere og måtte drive å stresse under tven for å velge film og lage full skjerm osvosv.

Jeg er stor fan av video akselerasjon og ellers andre gpu akselererte applikasjoner, men jeg mener det du beskriver ikke er egnet oppgave for en bærbar maskin. Det er snakk om at brikkesettet og cpu bruker >50% mer energi enn intel platformen.

 

ION gir alt for mye potensiale for atom, og bruker alt for mye strøm. Er du ikke enig i det?

 

Hvorfor er du ikke interessert i kombinere dette flotte brikkesettet med en CULV/ULV cpu?

 

 

EDIT: HP pavilion dv2 veier 1,8 kg, har 2.5-3 timer batteri levetid og kan faktisk brukes til litt lett spilling.

 

EDIT:

MSI U200(med gma4500 da)

MSI also anticipates that it will get over five hours of battery life with its Lithium Polymer battery.

1,4 kg, 1366*768 pixler.

 

EDIT: Acer Aspire 3810T

 

5-10 timer batteri levetid.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...