Gå til innhold

Konkurranse: Vinn en Olympus E-P1!


Anbefalte innlegg

Vi har desverre ikke mulighet til å legge inn fotografens navn i filnavn eller exif, hvis ikke fotografen selv har gjort det. Jeg har gjort det i noen få tilfeller for å unngå overskriving hvor bilder fra flere deltagere hadde samme filnavn, men om vi skulle gjort det på alle ville det ganske enkelt ha forhindret oss fra å få avholdt konkurransen. Vi må nesten anse det som fotografens ansvar å legge inn copyrightinfo i exif, og ha et fornuftig filnavn på bildet sitt, evt legge på vannmerke.

 

Det er fair det du skriver der. Det kan jo godt hende at enkelte som sender inn ikke helt vet hvordan de skal legge inn vannmerke, det kan også virke skjemmende med signaturer og lignende for enkelte. Hvor mye av bildets egne kvaliteter skal man ofre for at det er kopimerket? Jeg bruker jo kun GIMP og Paint.net, og vet faktisk ikke helt hvordan Copyright info puttes i Exifen, selv om jeg nok er forholdsvis oppegående på datafronten. Det falt meg faktisk ikke inn en gang å finne ut hvordan slikt skulle gjøres. Men igjen, da ligger vel problemet i at jeg er for naiv og kanskje ikke god nok på å tenke langt frem i tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desverre er det nødt til å være slik inntil videre, men jeg er i dialog med Drift om å få til en annen og bedre løsning når/hvis vi eventuelt avholder fotokonkurranser i fremtiden. Desverre er driftsfolka omtrent halvparten så mange som de engang var (akkurat som redaksjonen), så kapasiteten er på et lavmål for tiden. Nytt gallerisystem er imidlertid i planene (ca et år forsinket i skrivende stund, og det blir MINST et år til), og da med langt bedre funksjonalitet for konkurranser, mht innlegging av bilder, kontroll av dato i exif, vannmerking, og så videre.

Lenke til kommentar
Desverre er det nødt til å være slik inntil videre, men jeg er i dialog med Drift om å få til en annen og bedre løsning når/hvis vi eventuelt avholder fotokonkurranser i fremtiden.

 

Regner med at den såkalte finanskrisen har slått hardt ned hos dere? Vel, uansett, så lenge det arbeides med slikt er jeg fornøy jeg. Så får vi heller ta eventuelle ulemper når de en gang kommer.

Lenke til kommentar
Rettigheter er en mystisk ting, men jeg antar at dere skriver hvem som eier bildene da, slik at om bildene blir brukte kan de ikke komme her å påstå at det var noen andre som eide bildene.

 

Vi har desverre ikke mulighet til å legge inn fotografens navn i filnavn eller exif, hvis ikke fotografen selv har gjort det. Jeg har gjort det i noen få tilfeller for å unngå overskriving hvor bilder fra flere deltagere hadde samme filnavn, men om vi skulle gjort det på alle ville det ganske enkelt ha forhindret oss fra å få avholdt konkurransen. Vi må nesten anse det som fotografens ansvar å legge inn copyrightinfo i exif, og ha et fornuftig filnavn på bildet sitt, evt legge på vannmerke.

 

Når det er sagt så håper vi selvsagt at ingen knabber bilder fra galleriet, men vi vet det har skjedd tidligere at Akam-brukeres bilder har blitt misbrukt, men det får vi heller ta tak i om så skulle skje.

Misforstå meg rett (jeg sutrer ikke, og trekker ikke bildet), men som informasjonssikkerhetsmann, så dør jeg litt (ganske mye egentlig...) inni meg når jeg leser dette. :ph34r:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vinneren er kåret og vi venter bare på en mulighet til å samle juryen for en uttalelse. Sannsynligvis blir vinneren offentliggjort en gang i slutten av denne uken.

 

Desverre er det nødt til å være slik inntil videre, men jeg er i dialog med Drift om å få til en annen og bedre løsning når/hvis vi eventuelt avholder fotokonkurranser i fremtiden.

 

Regner med at den såkalte finanskrisen har slått hardt ned hos dere? Vel, uansett, så lenge det arbeides med slikt er jeg fornøy jeg. Så får vi heller ta eventuelle ulemper når de en gang kommer.

 

Det kan du trygt si. Sånn ca er nettverkets redaksjon og driftsavdeling halvert siden samme tid for et år siden. Vi merker klemma meget godt på kroppen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...