Gå til innhold

Powerpoint kan skade forståelsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det virkelig noe nytt at folk som presenterer ting på en dårlig måte gjør det vanskeligere å lære noe?

 

Hurra for forskning som finner ut det alle allerede vet.

 

"The problem with common sense is that it's not so common."

 

Men nei, det var vel ikke akkurat noen bombe det her. Animasjonen må jo tjene et formål i formidlingen, og ikke bare være noe man gjør for at det skal se fancy ut.

Lenke til kommentar

Mine tips for en bra Powerpoint-presentasjon:

 

- Powerpoint skal kun ha oppsummerende nøkkelord og bilder/tegninger/grafikk som er relevant til det du legger frem. Etterhvert som du går gjennom presentasjonen utdyper du punktene og forklarer bildene i detalj.

- Hvis du føler du bør ha notater for å støtte foredraget ditt kan du bruke notat-funksjonen i Powerpoint og enten få de opp på PC-skjermen din i toskjermsoppsett, eller skrive ut lysarkene med dine notater. Dine egne notater skal kun være synlig for deg selv, ikke for de som følger din presentasjon.

- Reduser animasjoner, effekter, unødvendige/ikke-relevante bilder og tegninger, og annet til et absolutt minimum. Innholdet skal være i fokus.

- Varier mediebruken, men innenfor rimelighetens grenser. Tegn gjerne litt på tavlen, vis en kort videosnutt eller lignende (dette forutsetter selvsagt at det du gjør er 100% relevant til det du skal presentere og kan bidra til å utdype det).

- Powerpoint er bare et verktøy, ikke et mål i seg selv. Det viktigste er uansett innholdet og at du er flink til å fremføre det. Noen ganger kan det til og med gi mening å droppe Powerpoint helt og heller bruke andre teknikker.

 

Og sist, men ikke minst:

- En god presentasjon skal være litt tørr og kjedelig. Ikke underhold bare for underholdningens skyld. Å leke klovn trekker bare fokuset fra det du skal presentere.

 

Med et forbehold om at jeg først og fremst har erfaring med Powerpoint fra undervisningssituasjoner. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

ppt er et hjelpemiddel for både framviser og publikum. Har du ppt trenger du som regel ikke et manus, et lite kikk ned på skjermen er mer enn nok.

 

Sitter jeg å ser på en hvit og svart ppt holder jeg på å sovne!! Bilder og en bakgrunn med farger løfter ofte ppt et hakk, men dette må vurderes i forhold til tema/emne. Som sakt mange ganger før, man må kunne bruke det..

Lenke til kommentar

Bruker også powerpoint når jeg skal ha foredrag/presantasjoner på skolen, men animasjoner har jeg aldri brukt. Holder meg til en enkel bakgrunn og ei lett forståelig, men ofte litt fin skrift slik at det ikke blir helt standard. Har som oftest ei forside og deretter sider med ei overskrift og 3-4 punkter på. Også enkelte bilder/illustrasjoner.

Hadde muntlig eksamen nå på mandag med foredrag med powerpoint til og der fikk jeg vite at om jeg kun skulle hatt foredraget og ikke spørsmålsrunden etterpå så hadde jeg fått 6.(Fikk 5). Fikk høre at de likte at jeg hadde lagt opp powerpointen på en enkel og forståelig måte, og at jeg bare hadde punkter som jeg snakket rundt og ikke direkte opplesing.

Konklusjon: "Less is more". Som med så mange andre ting ;)

Lenke til kommentar

1. Det er ikke International Journal of Innovation and Learning som har utført studien, den er bare publisert der.

2. Å identifisere Powerpoint som skurken er meningsløst. Pompøse, idiotiske og glorete presentasjoner kan presenteres ved hjelp av en drøss program.

3. Form kan kanskje kompensere for manglende innhold, men valget av presentasjonsstrategi er utelukkende forfatterens ansvar.

 

IP

Lenke til kommentar
KISS = Keep It Simple, Stupid.

 

Gi meg et kritt og ei grønn tavle anytime.

 

Forelesere som bruker fancy animasjoner prøver ofte å gjemme seg bak de. En dyktig foreleser trenger ikke visuelle hjelpemidler annet enn noen stikkord på ei tavle for å undervise.

 

Så sant, så sant! Høydepunktene jeg har opplevd av forelesninger er Frank Aarebrot ha en 6 timers forelesning om politikk uten en antydning til powerpoint, Arne Næss og Arild Haaland i en tre timers samtale/forelesning om filosofi (ingen Powerpoint her heller) og til slutt Leiv Edvinson om Intellektuel Kapital.

 

@IP:

 

Jeg kan være enig i at det er typen programvare og alt for mange muligheter som er "skurken", og ikke Powerpoint. Men nå har Powerpoint soleklar dominans i markedet, så de fleste fadesene er begått med det.

 

Faktisk er Powerpoint (o.l) et program som burde ha vært fjernet i officepakker og erstattet med et skikkelig disposisjon/mindmap program. Uten alle fancy muligheter. Problemet er jo at det har blitt for enkelt å overdrive effekter, i stedet for fokus på innhold og presentasjon.

Lenke til kommentar

Vi lagde mye powerpointer på vgs, og jeg tør påstå at mine var rimelig bra. De fleste var veldig enkle. Det var flere i klassen som presterte å lage presentasjoner med uleselig skrift, all teksten i powerpointen, og generelt jævlig elendig presentasjon. Folk er udugelige, sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Powerpoint er som oftest noe dritt. I dag bruker alt for mange av elevene i den videregående skolen Powerpoint når de skal presentere noe. Irriterende, da kommunikasjonen sannsynligvis hadde fungert like bra, eller bedre, hvis de hadde tatt alt muntlig. Forskningsresultatet var derfor ikke overraskende, men det er greit å få bekreftet noe de fleste har hatt mistanke om.

Lenke til kommentar
Vi lagde mye powerpointer på vgs, og jeg tør påstå at mine var rimelig bra. De fleste var veldig enkle. Det var flere i klassen som presterte å lage presentasjoner med uleselig skrift, all teksten i powerpointen, og generelt jævlig elendig presentasjon. Folk er udugelige, sånn er det bare.

 

Ja, ikke sant. Lærere kommenterer heller ikke elendige presentasjoner og da fortsetter de bare og..

Lenke til kommentar
KISS = Keep It Simple, Stupid.

 

Gi meg et kritt og ei grønn tavle anytime.

 

Forelesere som bruker fancy animasjoner prøver ofte å gjemme seg bak de. En dyktig foreleser trenger ikke visuelle hjelpemidler annet enn noen stikkord på ei tavle for å undervise.

Du får det nesten til å høres ut som om kritt og tavle er et handikap. Det er det ikke.

 

Tavle (med kritt eller tusj) er gode hjelpemidler på mange måter. Det gjør det lettere for folk å ta notater under foredraget (selv om man ikke bruker notatene senere så er det likevel god læring å ta notater, du involverer deg mye mer enn om du bare sitter passivt og lytter), foreleseren involverer seg mer fysisk i fremføringen ved å måtte fysisk skrive på tavlen, man har mye mer frihet til å tegne fritt og kombinere tekst med figurer, og foreleseren kan skrive gradvis mens hun snakker og for eksempel tegne figurer bit for bit mens hun forklarer.

 

Men Powerpoint har også sine styrker. Man kan få opp tegninger og figurer som er altfor avanserte til å tegne på tavlen, og studentene kan få kopier som de kan bruke til å forberede, repetere eller lese seg opp på forelesninger som de mistet. I noen fag (for eksempel progammeringsfag) må man noen ganger få opp store tekstblokker som må gjengis eksakt. Da kan Powerpoint være et bra valg da foreleseren slipper å bruke tid på å skrive opp alt og bekymre seg for skrivefeil som kan få store konsekvenser.

 

Så jeg vil heller si: En dyktig foreleser vet alltid hvilke hjelpemidler hun har til rådighet, og velger de beste ut fra det hun skal forelese om.

 

ppt er et hjelpemiddel for både framviser og publikum. Har du ppt trenger du som regel ikke et manus, et lite kikk ned på skjermen er mer enn nok.

Hvis du klarer å legge frem i massevis bare ut fra noen Powerpoint-stikkord er du enten svært god i det du foreleser om (ingenting galt med det, men hvis man for eksempel skal legge frem om et prosjekt på skolen eller aldri har forelest om akkurat det temaet før er man kanskje ikke alltid professor i det man skal forelese om), eller så har du for mange notater på Powerpoint.

 

Private notater og Powerpoint-lysbilder skal holde adtskilt (med mindre man er kjempeflink i det man skal forelese om og ikke trenger notater).

 

Sitter jeg å ser på en hvit og svart ppt holder jeg på å sovne!! Bilder og en bakgrunn med farger løfter ofte ppt et hakk, men dette må vurderes i forhold til tema/emne. Som sakt mange ganger før, man må kunne bruke det..

Sånn for å gjenta meg selv: En forelesning er ikke for å underholde, men for å gi god og inngående informasjon om et tema som kanskje ikke alltid er like interessant for alle. Hvis fancy Powerpoint-bakgrunner er det eneste som hindrer deg fra å sovne må du kanskje vurdere om det kan være litt sviktende interesse fra din side (eller en svært dårlig foreleser uavhengig av Ppt-lysbildene) som kan være problemet her også.

 

Powerpoint er som oftest noe dritt. I dag bruker alt for mange av elevene i den videregående skolen Powerpoint når de skal presentere noe. Irriterende, da kommunikasjonen sannsynligvis hadde fungert like bra, eller bedre, hvis de hadde tatt alt muntlig. Forskningsresultatet var derfor ikke overraskende, men det er greit å få bekreftet noe de fleste har hatt mistanke om.

Det var da mye negativitet til Powerpoint. Ja, Powerpoint er et dårlig verktøy om man ikke bruker det riktig. Men hvis de ikke får prøvd seg på å bruke det fra tid til annen lærer de ihvertfall aldri å bruke det riktig. Jeg er dog enig med zaqqoZeq i at lærerene kunne vært mer kritiske.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...