andy89 Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 (endret) Hva er det neste som bør oppgraderes her? Prosessor og hovedkort er nytt og skal ikke skiftes med det første CPU: DualCore AMD Athlon Black Edition 7850, 2800 MHz Hovedkort: Gigabyte GA-MA790X-UD4P Ram 4x: OCZ XTC SLI OCZ2N800SR1G 1 Gb DDR2-800 DDR2 SDRAM Skjermkort: NVIDIA GeForce 7950 GX2 Disse begynner å dra på åra: OS HDD: SAMSUNG SP1614C (160 Gb, 7200 RPM, SATA) HDD: Western Digital WD2500JD Endret 17. juni 2009 av Audison Connection
564215 Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Ville nok først satt i noen nye rambrikker. Ram er ikke blandt de dyreste komponentene, og jeg tror du vil merke stor forskjell. Når det kommer til harddiskene dine, så handler det først og fremst om det er noe du faktisk trenger. Mangler du lagringsplass så er saken grei. Men hvis du er ute etter å oppgradere harddiskene bare pga alder, ville jeg ikke gjort det. De diskene du linket til er ikke noe særlig dårligere enn andre disker på markedet, så lenge vi snakker om disker som koster under 1000-lappen.
007CD Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 GeForce kortet er nok det første som burde ryke ja. Deretter sender du OS HDD'n din til ekstra lagring av ikke kritiske data siden du indikerer at den blir gammel, og gamle harddisker er det risiko for at de ryker. Istedet bolter du inn en SSD om du vil ha super respons på systemet ditt, en OCZ Vertex vil virkelig gi deg guffe. Ett billig 4850 eller 4870 vil da gruse ditt nåværende GeForce kort og prisen bare synker på disse, pluss at de vil matche CPU kraften du har også uten å være for mye over toppen.
andy89 Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Skrevet 17. juni 2009 Planen var egentlig å kjøpe en sprek hdd til OS vist det ville hatt noen effekt. jeg hadde en hdd som gikk i vinter, men sjekka hos WD nå og den har fortsatt garanti, så skal se om det ikke går ann å bytte den. så da har jeg hvertfall plass nok om det går. Hva er det som er dårlig med ram'en jeg har da? og er det ikke nvidia som er det beste valget lengre?
564215 Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Planen var egentlig å kjøpe en sprek hdd til OS vist det ville hatt noen effekt.jeg hadde en hdd som gikk i vinter, men sjekka hos WD nå og den har fortsatt garanti, så skal se om det ikke går ann å bytte den. så da har jeg hvertfall plass nok om det går. Hva er det som er dårlig med ram'en jeg har da? og er det ikke nvidia som er det beste valget lengre? Syns bare 1gb hørtes litt lite ut i forhold til dagens standarer. Men det kommer vel litt ann på ditt bruk. Forresten så er det Ati/Amd som står i toppen når det gjelder ytelse mtp. pris.
andy89 Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Skrevet 17. juni 2009 jeg skrev det kanskje litt utydelig? men jeg mente altså at det er 4 stk 1 gb rambrikker dvs 2 sånne pakker som jeg linket til så jeg har 4GB med ram så leser jeg at mitt hovedkort er "crossfire ready" kan jeg ikke kjøre nvidia "sli" da?
564215 Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Hehe, jeg la ikke merke til det nei Da kan du fint glemme det jeg rablet ned om minnet ditt.
007CD Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 jeg skrev det kanskje litt utydelig? men jeg mente altså at det er 4 stk 1 gb rambrikkerdvs 2 sånne pakker som jeg linket til så jeg har 4GB med ram så leser jeg at mitt hovedkort er "crossfire ready" kan jeg ikke kjøre nvidia "sli" da? Nei du kan ikke kjøre SLi med AMD brikkesett, da må du bytte hovedkort. Hadde du hatt i7 så har det ikke spillt noen rolle, for her får hovedkortene som er litt dyrere enn de billigste både SLi og CrossFire støtte så du slipper å tenke på det. Men ja, ATi er råest idag på pris til ytelse, Nvidia sliter med å konkurrere der akkurat nå grunnet produksjonsmetoder siden de bruker mer wafer per brikke enn ATi gjør og skal ha igjen utviklingskostnader så de vil ikke tåle like hard priskonkurranse som ATi før det begynner å bli rødt blekk i bøkene. Men som sagt, ditt 2 kjerners kort har blitt forbigått i ytelse av en god del av de enkeltkortene du får idag. Billigste ytelsen for penga blir som sagt ATi kort.
andy89 Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Skrevet 19. juni 2009 Hva med dette? https://prisguiden.no/product.php?productId=111195 leste en test, der fikk det kortet ca 2,5 ganger så bra score i 3DMark 06 en det mitt gjør
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå