Loefthal Skrevet 16. juni 2009 Skrevet 16. juni 2009 Har et lite problem her som jeg ikke skjønner mye av. Så og si hver gang jeg skal pakke ut filer i Winrar, eller for den saks skyld 7zip, winzip etc. så popper det opp alt fra èn til haugevis av feilmeldinger. Jeg har prøvd flere ulike versjoner, både gamle og nye. Ulike OS, Ulike HDD'er og selvfølgelig flere forskjellige filer. Husker ikke helt meldingene her og nå, men korrupte filer er en gjenganger. Under de siste formateringsrundene har jeg valgt å hurtigformatere diskene mine pga. ren og pur utålmodighet, men jeg begynte her en dag å tenke på at dette muligens kunne være roten til ondet? Ikke vet jeg. Jeg har også defragmentert alt som kan defragmenteres uten noen forskjell. Noen tanker?
geir__hk Skrevet 16. juni 2009 Skrevet 16. juni 2009 En mulighet er at RAM-en på maskinen er dårlig. Dette kan typisk gi utslag i korrupte filer og andre mystiske feil. Last ned og kjør Memtest86+. La denne stå på noen timer så ser du om det er et problem med RAM. Hvis strømforsyninga er dårlig kan det også føre til at ram og prosessor ikke fungerer som de skal. Sjekk for ordens skyld etter kokte kondensatorer på hovedkort eller inni strømforsyninga. Disse bidrar til stabil spenning. Mer info og bilder her. Har du overklokket maskinen?
PerB Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Korupte filer/CRC-error er typiske feil ved minnetrøbbel. Som anbefalt over: sjekk minnet. Og husk at beste tilbakemdlinger/forslag får du hvis du oppgir feilmeldingsteksten full ut (og ikke bare " èn til haugevis av feilmeldinger".
Loefthal Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Skrevet 17. juni 2009 @PerB: Hadde ikke allverdens tid i går, men skal fiske opp en feilmelding senere @geir_hk: Skal prøve en memtest for sikkerhets skyld. Hadde et problem med ramen for lenge siden, i følge memtest, men dette ble tydeligvis rettet opp i ved endring av spenning og timings. Bare CPU klokkes en sjelden gang i kjedelige stunder, og da ikke mer enn til 3.5/.3.6 ghz. RAM har aldri vært klokket. OCZ 8500 brikker som kjører på 533/1066mhz. 5-5-5-15-26 og 2.1/2.2 V. Disse står i det andre settet med spor pga. en feit CPU-kjøler, men det skulle være det samme? Skal for sikkerhets skyld granske inventaret i en ledig stund.
Antatra Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Har akkurat samme problemet som deg. Forskjellen er vel at det bare gir utslag på disker som står på en annen Raid-kontroller på HK. Det jeg gjør er å hake av for "Keep broken files" under "Miscellaneous" Da vil ikke filene med feilmelding om korrupt CRC bli slettet. Jeg kan fremdeles bruke filene, selv om de er "korrupte" Kan også flytte diskene over i en annen maskin, og da er alt i orden. Så det er ikke diskene. Dette er derimot en "dirty fix", så er veldig interessert i om det finnes en løsning. Skal ta en Memtest selv og sjekke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå