Gå til innhold

Skal til USA. Hvor og hvordan handle fotoutstyr


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal til New York (3 dager), miami (2dager), key west (3dager) og Orlando (6dager).

 

Jeg skal iallefall innom BHphotovideo. Er det andre butikker som kan anbefales?

Er det noen bra butikker i Miami og Orlando? Antar at det ikke er å mye spennende fotoutstyr å kjøpe på key west.

 

Er det de samme prisene i butikk som på nettbutikken?

 

Tenkte jeg skulle kjøpe Canon 70-200 f4 L IS og Tokina 11-16. BHphotovideo har ikke dette på lager pr idag ser jeg. Dette har vel en verdi på ca 11 000 NOK.

 

Er det noen tollregler mellom statene i USA? Noe problem å ta med seg fotoutstyr for 11 000kr fra New York til Orlando?

 

Når jeg reiser fra USA får jeg tilbake salestax? og når jeg kommer til Norge må jeg betale moms. Hvordan gjør jeg det? Er mest bekymret for salestaxen, slik at jeg må betale begge deler.

 

Er det mulig å ta med seg tokina 11-16 tollfritt (4000kr) og få tilbake salestax på denne? TollGrensen er vel 6000NOK? Canon 70-200 må jeg vel betale moms på uansett da den har en verdi på 7000kr. Da tokina koster 4000kr har jeg 2000kr igjen å ta med meg, men kan jeg trekke 2000av disse fra på Canon 70-200, slik at jeg bare betaler moms på 5000kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte kanskje å kjøpe et kamerastativ og kulehode der også. Er det mye penger å spare på slikt utstyr, eller kan jeg like gjerne kjøpe dette i Norge og bare ta med meg mitt lille reisestativ? Vet jeg trenger et stativ i Orlando til fyrverkerishowet i Disney World :-)

Lenke til kommentar

Prisene på nettet (BHphoto) er ekslusive Sales tax. Du må betale denne i tillegg (ca 8,2%). Du får ikke tilbake Sales Tax når du forlater USA. Sales tax består av 2 deler: en del er støtte til off.transport, den andre er en salgsavgift. Inn i Norge må du betale 25% moms (utover kvote på 6000,-).

Lenke til kommentar

I Orlando kan jeg anbefale harmon photo (www.harmonphoto.com). Du må legge på sales tax (6%?)her også i forhold til nettprisene (hvis du kjøper i butikken). Hyggelig personale og helt kurante priser. Lett å finne hvis du har leiebil og gps.

Endret av alkymist
Lenke til kommentar
Er det samme priser på nettet som i buikken?

 

Må jeg betale 25% mva på salestax også, eller er det kun pris ekslusive salestax?

 

Prisen er den samme som på nettet med tillegg av Sales Tax (ser forøvrigt at den øker 1/7-09).

 

Moms beregnes av totalverdien (her inkl. Sales tax). Tollvesenets valutakurser på fortollingstidspunktet (ikke kjøpstidspunktet) benyttes til å bergenes norsk motverdi.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere som kjøper i utlandet, sender esker og kvitteringer hjem i posten og går på grønt når de skal inn i landet. Det er strengt tatt ditt ansvar å bevise at du hadde utstyret når du reiste ut, men så lenge du ikke har en koffert full av esker og kvitteringer som viser at du har handlet i utlandet så er det aldri noen som sjekker.

Lenke til kommentar

Hei. Tenkte jeg skulle få en venn til å plukke opp et Sigma 50-150mm f/2.8 til meg i USA. Vil han slippe å styre med toll ol. når han kommer hjem til Norge da?

 

Jeg lurer også litt på hvordan det er med å få evt. reparert et slikt objektiv, linsen jeg kjøpte nå sist ifra mpx var en sigma 10-20 hadde noe som ser ut som en internasjonal garanti. Kan jeg ikke få fikset en linse jeg kjøper i USA uten å måtte sende den hele veien til USA for reperasjon?

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt på BHphoto og var veldig fornøyd. Salestax ble en liten ekstra kostnad jeg ikke tenkte på før jeg dro.

Tror ikke nettbutikker vanligvis leverer til hoteller, eller? Er iallefall det jeg har hørt.

 

Når det gjelder å få kompiser til å kjøpe med fotoutstyr så er det jo aldri krise så lenge han som reiser ikke kjøper med seg stæsj for over 6000kr som han tar inn i landet (norsk lov). Skulle han gjøre det, så kunne det jo være et pluss om han faktisk hadde med seg et kamera som passer til objektivet han har i veska. ellers vil det jo se litt dumt ut. Samme greia for de som kjøper to like objektiver og tar med tilbake til norge. Tollvesenet tusser nok over det også.

Lenke til kommentar
Jeg lurer også litt på hvordan det er med å få evt. reparert et slikt objektiv, linsen jeg kjøpte nå sist ifra mpx var en sigma 10-20 hadde noe som ser ut som en internasjonal garanti. Kan jeg ikke få fikset en linse jeg kjøper i USA uten å måtte sende den hele veien til USA for reperasjon?

 

Du har 1 års verdensgaranti på sigma, men husk å få garantikortet stemplet og fyllt ut samt å ta godt vare på kvitteringen. Om det anses sansynlig att du har tatt inn varer for over 6000,- så kan de også kreve att du skal ha fortollet de inn i landet.

Det er forøvrig Camera & Videoteknikk i Bergen som er det norske verkstedet for Sigma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...