Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen, hvordan gikk det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da fikk jeg 4'er på matteeksamen som privatist.. til tross for at jeg bare har lest alene i 4 dager, med en dag på tusenfryd ei dag mellom der...

 

Trengte bare en 2'er for å få generel studiekompitanse, og jeg ble tilbudt skoleplass på nith sent i april hvis jeg sto på matten.. kan tru jeg har vert nervøs og på trynet i over ei måned mens jeg venta på svaret!

Men nå kan jeg legge et år med en drittjobb bak meg mens jeg ventet på å kunne ta opp eksamen!

 

Og til dere som strøk i et eller fler fag: Dere får tilbud om å ta opp eksamen til høsten og den karakteren føres opp på vitnemålet som vanelig.. det kan virke tung å tenke på å lese alene, men jeg fikk 2 i standpukt matte 1y og støk på eksamen. Og jeg fikk 4'er nå og siden jeg tokk karekteren som privatist neste år ble standpunktet slettet og jeg har derfor 4 i matte, og ikke 2 i standpunkt og 4 på eksamen.. :)

 

Det er ikke tidens undergang å måtte jobbe et år, og dette er en glimrende tid å ta førstegangstjenesten for de som må ta den! Det ser bra ut på en eventuel cv senere, og man får inntil 15 studiepoeng dersom man gjør en liten innsats med kurs på kvelden :)

Lenke til kommentar

Jeg slapp unna alt med unntak av den ene tverrfaglige eksamenen som jeg visste at jeg måtte gjennom. Det er snakk om en praktisk-muntlig eksamen, med altså en del praktisk arbeid og en del muntlig grilling :p

 

Jeg gikk VG2 Data og Elektronikk dette året, og oppgaven viste seg å handle om grunnleggende forsterkere på elektronikksiden, og datasystemer på systemsiden. Sistnevnte var jeg veldig fornøyd med, siden det ærlig talt er barnemat. Elektronikken visste jeg ville bli min svakhet, og slik ble det.

 

Praksisen gikk veldig greit. Vi skulle bare koble opp et forsterkertrinn, og med koblingsskjema og multimeter for hånden, kunne det nesten ikke gå galt. Da vi var ferdige, var jeg "lucky number one", og fikk omtrent 5 minutter på meg til å puste ut mens jeg kikket over notater.

Så var det inn med meg. Jeg koblet opp kretsen, og utførte diverse målinger - men nølte nok litt for mye, noe både jeg og sensor merket litt for godt. Når eksaminator begynte å stille spørsmål, fikk jeg et øyeblikk hjerneteppe, før jeg greide å ro sakene greit i land. Jeg kunne alt, men hadde dessverre problemer med å få det frem.

Etterpå var det over på datasystemer, som jeg suste gjennom som ingenting. Sensor kommenterte til og med at dette kunne jeg visst.

Alt i alt håpte jeg på en 5-er når jeg gikk ut døra, men det plaget meg at jeg ikke fikk til å gjøre mitt beste. Dessuten hadde jeg nå flere timer til å grue meg til dommens time, for vi fikk ikke karakterene før alle var ferdige - og jeg var som sagt aller først. Det ble en lang dag, og med tankene om høye karakterkrav for videre skolegang liggende i bakhodet, ble den om mulig enda lenger.

 

Etter å ha ventet i x antall timer, fikk jeg endelig karakteren min: 5 - og de hadde til og med vurdert en sterk 5-er. Jeg fikk trekk nettopp på grunn av at jeg nølte for mye rundt elektronikken, men systemdelen trakk grundig opp ved å være perfekt.

 

Altså ble snittet (og skinnet) mitt reddet, og det var visst ingen i _fylket_ som klarte 6-er. Så jeg bør vel være fornøyd? :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...