Gå til innhold

forbrenne fett ved å jogge? Er jogging sundt hver dag?


Anbefalte innlegg

Heisann :)

 

Lurte på om man kunne forbrenne fett ved jogging :)

 

 

Er det sundt å jogge hver dag? (Jeg er 15 år) Jeg jogger 30 minutter hver dag. Eg leste i en tråd som var postet litt før meg, der spurte jeg om det var mulig for meg å jogge to dager på rad, deretter ta en hviledag, så løpe to dager igjen og etter det ta en hviledag. Grunnen til at jeg spør er fordi ingen svarer meg i den andre tråden :(

 

 

Takker på forhånd for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må øke forbrenningen for å forbrenne fett.

 

For å orke å bygge muskler så bør du trene kondisjon. Å jogge er fin kondisjonstrening.

 

Da har du overskudd til å trene litt styrke. Som øker muskelmassen og øker forbrenningen din.

 

Så til slutt så må du spise litt mindre enn kroppen din trenger for å tvinge den til å tære på fett reservene, men samtidig spise nok til at musklene dine har nok næring. (Spiser du ikke nok vil kroppen tære på musklene dine, og da går vinninga opp i spinninga.)

 

Så det å gå ned i vekt er disse tre punktene.

Bedre kondisjon som gir deg overskudd til å trene styrke, og å spise akkurat nok mat til å gi musklene dine næring.

 

På 18 mnd gikk jeg ned 43 kg på den måten. Jeg vet det funker! Nå har jeg fokus på å holde vekten. Etter snart 5 mnd så har det gått bra.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Skal du forbrenne fett kan også dette hjelpe:

 

Når du løper. jogger eller løper er energiforbruket per KM(kilometer) like stort. Du bruker linke mange Kcal per KM som du veier. En som veier 70kg vil da bruke 70 kilokalorier på en KM uansett om han går raskt, jogger eller løper.

 

Så det er kroppsvekten din og tilbakelagt dinstanse som avgjør hvor mye energi du bruker.

 

For at kroppen også skal klare å bygge seg opp etter treningsøktene er det viktig med hvile(restitusjon) og inntak av Karbohydrater, protein og væske.

 

Restitusjonen for utholdenhetstrening avhenger av hvor hard du jobber. Hvis det er lav intensitet holder det med 1 døgn som betyr at du kan jogge dagen etterpå. er det derimot høy intensitet blir tiden ca. 1 - 2 døgn.

 

Mens for styrketrening er det 2 døgn.

Lenke til kommentar

Litt om trening også. Unnskyld for to poster :)

 

Det du trener er aerob utholdenhet. Som betyr at kroppen klarer å produsere nok oksygen slik at du ikke stivner.

 

For å trene slik kan du velge mellom kontinuerlig arbeid eller intervall trening. For å få utbytte av slik trening bør arbeidsperioden være fra 10 min og oppover. Pulsen bør også ligge på ca. 60 til 70% av makspulsen din. (for å finne makspuls har du en tommerfingerregel: 220 - (din alder). 220 - 15= 205. Dette varierer fra person til person.

 

Langkjøring: Skal ha et svært lavt - lavt - moderat tempo. Mer presist pratetempo. Disse øktene bør vare fra 30 og lengre. Du skal klare lett nok til at du klarer økten.

 

Hvis dette var til noen hjelp og du ønsker flere tips så bare spør :)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...