Gå til innhold

Kva for ei 120mm vifte...papst eller enermax.....


Anbefalte innlegg

.... flytter mest luft i forhold til støy.

Desse støymålingane som produsentane oppgir, tar eg med ei klype salt.

 

Nokon som har gode/ dårlige erfaringar?

 

Papst vifta sine data:

 

Ingen regulering.

 

Turtall: 1600 o/min

Luftmengde: 94m³/time.

Støynivå: 26 db(A)

Glidelager

 

Enermax vifta sine data:

 

Med regulering.

 

rpm 1800-2300

Rated Voltage 12V

Rated Current 0.12A- 0.20A

Power Input 1.44W- 2.4W

Air Flow(max) 63.05CFM- 94.92CFM (tilsv. ca 112 - 169m³/time)

Noise 24.60dB- 30.10dB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du velger papst, men alikevel vil ha muligheten til å stille støynivået, så koster det bare 40,- for et potensiometer på Clas Ohlson. Dette er en regulerbar motstand, slik som på enermaxx vifta.

 

Jeg har 4 pot-metere i maskinen. Helt genialt hvis du ikke gidder spandere flere hundre kroner på viftestyring.

 

Et annet tips er jo å kjøre vifta på 7V, eller kanskje 5V. Ved 7V er så godt som mesteparten av lyden borte, og ved 5V skal den helt klart overdøves av andre komponenter i maskinen. Har et bilde av en 12V til 7V&5V liggende på hjemmesida mi, men de siste dagene har den av uvisse grunner vært umulig å nå, både via ie og ftp...

 

DrErling

Lenke til kommentar

Kan bekrefte Ecthelion's utsang om ulelyd fra Enermax sine vifter. Denne lyden oppstår etter en tids bruk. Har både Enermax og Papst selv, og mener Papst-viftene har en vesentlig høyere kvalitet enn Enermax's.

Derfor: kjøp Papst sin vifte+en hastighetsregulering, det blir bedre og billigere i lengden :)

Lenke til kommentar
Enermax har et lite rykte på seg om å gi fra seg en høyfrekvent lyd uansett hastighet desverre. Jeg har ikke personlig hørt/testet dette, hørt fra div poster på forumet.

 

Helt korrekt :) Sitter her med 5 NYE enermax-80mm vifter. Og de "synger" uansett turtall.. :) ALLE 5 !!! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...