Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Astra, 1.8i, drar ikke på starteren

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Mutter'n sin Astra har sluttet å starte. Når jeg drar på tenninga lyser det lamper i dashbordet, men starteren drar ikke. Prøvde å dra igang bilen, og det gikk helt fint; men den startet ikke igjen da jeg prøvde å stoppe den.

Har lest ut motor-feilkode 93, noe som er "Hall effect switch - low voltage"; det høres ut som dette KAN forårsake at bilen ikke drar rundt starteren, men jeg vet ikke om feilen var der tidligere eller ei.

Hva i all verden er Hall effect switch? Ser ut for min del at det har noe med magnetisme å gjøre.

Kan det være så enkelt at det er starteren, eller er det værre enn som så?

EDIT: Har prøvd med startkabler også da.. ;)

Endret av Axentrix
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Korrekt, hadde det litt travelt :) Starteren sitter på baksiden av motoren, så er mildt sagt kronglete å få målt spenning på styrestrømmen.

Skrevet

Er den totalt død? Ingen lyd eller andre indikasjoner?

Sjekket at batteripolene er reine og sitter skikkelig?

Er jordledningen fra karosseri/batteri festet skikkelig til motor/gir?

Skrevet

Skjønner... vanskelig å si, lønner seg vel å finne ut først hva feilkoden står for. Er jo ingen problem å ringe til opel og høre, de har sikkert en løsning på dette:) koster ingenting.

Skrevet
Er den totalt død? Ingen lyd eller andre indikasjoner?

Sjekket at batteripolene er reine og sitter skikkelig?

Er jordledningen fra karosseri/batteri festet skikkelig til motor/gir?

Nei, som sagt, det lyser lamper i dashbordet. Radio'n virker feks. Har inntrykk av at alt fungerer bortsett fra det som slår inn starteren.

Skal ta en telefon ;)

Skrevet
Hører du ikke noen lyder i starteren når du vrir om nøkkel?

Nei, dønn stille. Det er INGEN forskjell på nøkkel-hakket hvor starteren skal dra, og hakket der bilen skal kunne gå (hvis du skjønner hva jeg mener).

Skrevet

Sjekk jordingen til starteren, at alle kabler er satt pent inn, og sjekk at alle små kabler til batteriet sitter skikkelig. Hadde samme problem på min :) Det var dårlig kontakt mellom styrestrømledningen og +polen :) rengjorde skikkelig og skrudde alt fast på nytt. Starter som en kule hver gang nå :) evt prøv å bank hardt på starteren med noe (kosteskaft eller lignende). Kan være ledninger inni der som sitter løst ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...