Gå til innhold

Tenk om Nikon hadde lansert F7!


Anbefalte innlegg

Jeg starter herved et offisielt rykte om at Nikon vil lansere F7 i 2012.

 

For de som har fulgt med Nikon en stund:

F: 1959

F2: 1971

F3: 1980

F4: 1988

F5: 1996

F6: 2004

F7: 2012?

 

Tenk så fantastisk det hadde vært med et nytt kamera med samme modulariteten som min F3 har. Kanskje kunne vi swappe mellom film og digitale sensorer? Kanskje bytte mellom ulike sensorer, bytte prismehus, mattskive, batterigrep. Alt mulig! Nå når Pentax har gått bort fra å ha en "D" i alle modellnavn, hvorfor kan ikke Nikon også gå tilbake til røttene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm - jeg mangler bare F6 i den rekka, så jeg må si jeg er fornøyd så lenge det ikke kommer flere :p

 

edit - ser heller at de fikser litt modularitet på D4 når den kommer.

Ganske utrolig at du plutselig ikke kan skifte søker etc lenger

Endret av arela
Lenke til kommentar
Nå når Pentax har gått bort fra å ha en "D" i alle modellnavn, hvorfor kan ikke Nikon også gå tilbake til røttene?

Pentax har jo gått heilt over til digitalt foto, så då er det unødvendig å føya til ein "D" i modellnamnet for å fortelja at det er eit digitalt kamera det er snakk om. Nikon (og Canon) har jo framleis filmkamera (eller kamera med utskiftbar bildesensor, som eg no foretrekker å kalla det ;) ), så dei må jo gjera noko for å skilla mellom digitale og analoge kamera.

 

Ein annan ting er at Nikon ikkje lenger får lov til bruka 7-talet aleine i modellnamnet. Det har jo Pentax opsjon på med sin K-7. :p

Lenke til kommentar

F6 er vel generelt ansett som "mindre proft" enn F7, og mer rettet mot de som har film som hobbybasis, så rent realistisk spørs det nok om det kommer et F7. Personlig har jeg mer tro på, og lyst til å se, et FM/FE-kamera, selvsagt laget like solid som stamfaren. Litt av sjarmen med filmkamera er jo manuell fokus! ;)

 

 

OT:

 

Er nok slik at de fortsatt må kunne skille mellom gamle filmkameraer og nye digitale. For Pentax sin del heter det nok nettopp "K-m" og ikke "KM" fordi de ønsker å skille det. På samme måte har jo Canon gamle modeller som EOS 5. Dropper de D-en i de digitale speilrefleksene blir det fort litt blanding, uansett hvor avdankede de er. Nikons filmkameraer heter jo generelt F-noe (FM, F5, F50), så D-en er ikke helt dum om man skal tenke "logisk navngivning"; det har jo "alltid" vært en bokstav der (selv om det nok stammer fra navnet på fatningen.

 

F.eks. Olympus har tross alt aldri hatt D-en siden de "startet på nytt".

 

(Bare en refleksjon, jeg hadde skrivekløe. :) )

 

 

 

Endret av Aiki
Lenke til kommentar
F6 er vel generelt ansett som "mindre proft" enn F7, og mer rettet mot de som har film som hobbybasis, så rent realistisk spørs det nok om det kommer et F7.

Mener du "mindre proft" enn F5?

 

Ken Rockwell skriver ihvertfall følgende:

See an interview with the designer of the F6, and you'll see that Nikon set out to make the F6 for a different customer than the F5. Nikon knew that digital had killed 35mm for professional use, so Nikon designed the F6 to be the smoothest and most refined 35mm SLR ever, and they succeeded.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...