Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen VG3 - Historie


Anbefalte innlegg

Er det flere her som har kommet opp i historie muntlig? Tenkte det kunne være litt lurt å snakke rundt emnet med noen andre. Er jo forskjellige oppgaver, men min er ihvertfall som følgende:

 

Gjør rede for hovedtrekk i tankene om demokrati som vi finner i opplysningstiden og den amerikanske revolusjon og/eller den franske revolusjon.

På hvilke måter påvirket disse ideene innføringen av demokratiet i Norge 1814?

Demokratiet 1814 hadde store mangler. Vis hvordan det utvikler seg videre gjennom reformer i perioden og fram til 1913.

I mellomkrigstiden var demokratiske stater i en krise. Det gjaldt også Norge. Hvorfor klarte noen stater å bevare demokratiet, mens andre ikke gjorde det? Her må du trekke inn Norge og ett eller to land.

 

 

Så, er jo en ganske klar og tydelig oppgave ihvertfall. Noen som har fått samme eller lignende oppgave? Eller kanskje noe helt annet? Vi kan ihvertfall diskutere det her :)

Endret av Zirolia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom opp i historie selv. Temaet mitt er derimot den industrielle revolusjonen. Problemstilling må jeg finne på selv. Hittil har jeg en

 

Hvordan hadde det seg at England ble eksempellandet som alle fulgte i starten av den industrielle revolusjonen?

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

Oi, det var et veldig vidt tema, kan jo si mye der. Synes det er en bra problemstilling du har funnet, hvis du allerede har noen ideer og vet litt hvor og hva du kan finne om det ;) Er sikkert bra hvis du trekker inn Norge en del og, historielærerne vi har hatt sier alle ihvertfall at man får pluss for å sammenligne situasjoner i andre land med hvordan det var her, og hvordan det påvirket oss.

Lenke til kommentar

Kom opp i Historie selv; "Den kalde krigen"

 

Velg en problemstilling ut fra følgende tema:

 

Den kalde krigen

 

Min problemstilling: Hvilket grunnlag ligger bak det å dele en hel nasjon i to, men en 2 meter høy mur?

 

Har også følgende kilder å rutte med hittil:

Berlinmuren / R.G. Grant

The Rise and Fall of the Berlin Wall / R. G. Grant

Kald krig og internasjonalisering 1949 - 1965 / Knut Einar Eriksen og Helge Øystein Pharo

Den kalde krigen / John Lewis Gaddis

 

#2 er en enkel, norsk oversetting av #1.

 

Her drar vi inn de politiske ideologiene bak, hvorfor de skjedde (de var jo allierte under 2. verdenskrig), Trumandoktrinen, Marshall-hjelpen, Berlinerblokkaden, Nato, Warzawapakten med en hovedvekt på DDR og BDR :cool:

Lenke til kommentar

Ser ut som de fleste har fått en ganske mye mer åpen problemstilling enn meg ja :p Sitter og noterer for harde livet her jeg, hehe. Fått skrevet ned en del notater om Locke, Rousseau og Montesquieu, er det noen andre personer som folk synes det er viktig jeg bør ta med når det gjelder tanker om og utvikling av demokrati?

Lenke til kommentar
Fikk beskjed om å velge en konflikt jeg, så jeg kan egentlig plukke ut hva som helst enten fra eldre eller nyere historie. Har plukket ut et par alternativer, men det er jo umulig å bestemme seg.

 

Oi, den slår nok de fleste når det gjelder åpenhet. Hmm, hva med å velge noe med konflikter i Midtøsten, der et det jo en god del å ta tak i. Eller kanskje rasekonflikter, f. eks Sør-Afrika. Er jo utrolig mye å velge der, hadde ikke klart å komme ordentlig igang jeg :S

Lenke til kommentar
Nei, jeg sliter med å bestemme meg. Lukter litt på den kalde krigen, eller kanskje fornorskningspolitikken som samene ble utsatt for. Begge to er relativt enkle å sammenligne med andre konflikter også, men vi får se!

 

Hvis du tar det med samene så er det vel ihvertfall en god del å finne i norskboka, så da har du jo ihvertfall, sammen med historeboka, to klare kilder med en gang :)

Lenke til kommentar

Jeg kom opp i historie muntlig og skal lage meg en problemstilling innenfor temaet "Betydningen av ideologier". Jeg har vel i bunn og grunn bestemt meg for å ha om ideologienes posisjon i Sovjetunionen, men sliter litt med å begrense meg. Man kan jo snakke om framveksten av Sovjetunionen (tsarstyret - revolusjon - Sovjetunionen). Like interessant er det egentlig å se på hvordan Russland (og diverse øst-europeiske land) har vokst fram etter Sovjetunionens fall. Hvilke ideologier følger de når de ikke lenger kan støtte seg på kommunismen?

 

Men jeg tror kanskje jeg ender å se på kommunismen i forhold til nasjonalismen under Sovjetunionen. Kommunismen skulle jo i utgangspunktet være verdensomspennende og bryte ned landegrensene, men etter hvert ble Sovjetunionen mer og mer lukket, og nasjonalismen vokste - kanskje litt ubevisst? - fram, noe som kommer til uttrykk gjennom for eksempel satsingen på idrettsstjerner som skulle representere Sovjetunionen i OL, eller propagandaplakater med både kommunistiske og nasjonalistiske motiver. Såeh, ja. Det blir vel til at jeg får til noe innenfor der - selv om jeg kommer til å ha store problemer med å begrense meg til ti minutter! Heldigvis får jeg vel anledning til utdype litt i den tjue minutters samtalen vi har i etterkant.

 

 

 

Edit: Du som hadde om å velge deg en konflikt - et tips er å låne læreboka i politikk (hvis du ikke har det faget fra før av) fra skolebiblioteket, der står det mye om konfliktløsing i internasjonale sammenhenger (både teori og praksis). For eksempel er oppløsningen av Jugoslavia et interessant tilfelle fordi du kan trekke linjer både bakover (Titos Jugoslavia som stod i mot både øst og vest under den kalde krigen), til selve hendelsen (borgerkrig, oppløsning, folkemord, NATO-invasjonen i Kosovo 1999 (som ikke var folkerettslig) også videre) og fram til i dag (f.eks. nasjonalisme i Serbia, Kosovos frigjøring også videre). Det er med andre ord en konflikt hvor du får dratt inn flere sentrale sider ved historiefaget.

Endret av wesminster
Lenke til kommentar

Endte med "Hvordan forutsetninger hadde Storbritania for å bli foregangslandet, og hvordan påvirket den industrielle revolusjonen resten av vest-Europa."

 

Noen ideèr eller tips hva jeg kan ha med?

 

Hittil skal jeg ha med

Hva skjer før 1750? (1600 tallet, det ble bedre levevilkår, mulighet for lønnet arbeid ble bedre og flere av de unge i samfunnet tok sjangse på å gifte seg -> Flere unger -> Folketallet økte som krevde mer mat.)

Hvem er det som utpeker seg? Årsaker til akkurat hvorfor Storbritania var landet som ble foregangslandet. Kina hadde de samme muligheter og standspunkt, men mandarinene, som er en herskerklasse i Kina, ville beholde det gamle systemet.

Hvordan vest-europeiske land skilte seg ut? Frankrike og Tyskland generelt sett. Drar med litt USA inn ettersom de tok over løpet ganske fortkommende.

Litt om hva som skjer i Norge. Rett og slett bare pga vi bor her.

 

Edit: About, anbefaler deg fornorskningspolitikken. Du kan jo alltids ta utgangspunk i Kautokeino-opprøret som er jo blitt dramatisert og filmet.

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

Skal ta for meg sentrale konsekvenser av spenningen mellom øst og vest. Temaet er kriger og konfliter. Til nå har jeg vært inne på:

- Generelt om den kalde krigen + jernteppet

- Den amerikanske oppdemningspolitikken + komiform

- Tyskland

- NATO + Warszawapakten

- Koreakrigen

- Vietnamkrigen

- Røde Khmer i Kambodsja

- Cubakrisen

- Tsjekkoslovakia og Afghanistan

 

Det er en ganske åpen oppgave, så jeg fokuserer kun på det mest sentrale. Er det noen andre konsekvenser jeg burde komme inn på?

Lenke til kommentar

Skal ta for meg 2 sentrale konflikter etter 1800 tallet.

 

Jeg tror jeg skal velge krigen i Irak og krigen i Afghanistan. Det står ikke så altfor mye om det i lærerboka våres, så om noen har noen gode tips til kilder helst på internett hadde det vært fint.

Lenke til kommentar

Jeg har også kommet opp i historie! Tema mitt er "Bakgrunn for de to verdenskrigene og virkninger disse fikk for Norden og det internasjonale samfunn!"

 

 

Det er er stor oppgave og mye lese, men etter litt diskusjon med læreren fikk jeg lagd to problemstillinger som jeg skl svare på: "Hva var bakgrunnen for 1 verdenskrig?! & "På hvilken måte kan vi si at 2 verdenskrig var en forlengelse av 1 verdenskrig?"

 

Sliter litt med å si hvordan den andre verdenskrigen var en forlengelse av den første!

 

Så hvis noen har noen tips til meg, så tar jeg de gledelig i mot!:D

Lenke til kommentar

Min oppgave er "Hvilken betydning hadde børskrakket og den påfølgende depresjonen for nazismen og fascismens framvekst?" Er ferdig med det som har med nazismen og gjøre, og også om børskrakket, men sliter med å finne noen info om betydningen for fascismen. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...