Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen VG3 - Historie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan går det med folk? Føler for å gi meg selv et lite klapp på ryggen for å ha jobba jevnt og trutt i hele dag. Har gitt meg nå, gjør ikke mer før imorra :)

Word.

 

8 siders manus som skal øves inn er skrevet, bilder til power point er funnet, stikkord til selve forberedelesen er laget.

 

Følt jeg har vært effektiv i dag! :innocent:

Lenke til kommentar

Var i USA i fjor og fikk ikke med meg VG2-historie, så jeg må si jeg gleder meg til denne spørsmålsrunden :new_woot:

 

Min problemstilling omhandler hvilke ideologier som lå til grunn for den Kalde Krigen, og hvilken betydning disse hadde for krigens utvikling. Har skrevet fire sider, men merker jeg har falt litt ut av oppgaven. Noen som har noen fantastiske tanker om dette temaet som kan få meg opp på banen igjen? Hvilke linjer kan jeg trekke mht til VG2-pensum?

 

Anbefaler de med noenlunde lik problemstilling å leie Historie og Filosofi-bok for VG3. Mye bra!

Lenke til kommentar
Hvordan går det med folk? Føler for å gi meg selv et lite klapp på ryggen for å ha jobba jevnt og trutt i hele dag. Har gitt meg nå, gjør ikke mer før imorra :)

Word.

 

8 siders manus som skal øves inn er skrevet, bilder til power point er funnet, stikkord til selve forberedelesen er laget.

 

Følt jeg har vært effektiv i dag! :innocent:

 

Skal pugge manus jeg også. Bare 7 sider da. :p

Om jeg ikke begynner å skjelve og stamme tar det omtrent 14 minutter. =)

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen ideer om utløsende og dypereliggende årsaker til den franske revolusjonen?

Jeg har den amerikanske revolusjon , opplysningstiden - annen virkelighetsforståelse , filosofer o.l. , dårlige levekår,finansiell krise for den franske stat,industrialisering som dypereliggende

Utløsende er jeg litt usikker på - stormen på bastillen 14 juli 1789, sosial misnøye, tredjestandalliansen!?

 

Samtidig så lurer jeg på om dere har noen super ideer til hva mer jeg kan si, samtidig som vet dere hvordan jeg kan drøfte litt underveis om de utløsende og dypereliggende årsakene?:)

Håper på svar, så kanskje jeg består!!

Lenke til kommentar
Min oppgave er "Hvilken betydning hadde børskrakket og den påfølgende depresjonen for nazismen og fascismens framvekst?" Er ferdig med det som har med nazismen og gjøre, og også om børskrakket, men sliter med å finne noen info om betydningen for fascismen. Noen som har noen tips?

På grunn av svake regjeringer rundt omkring Europa. Mange regjeringer var handelslammet, og med USA som et ideal følte mange europeere at deres regjeringer ikke gjorde nok for å stoppe finanskrisa. Facistene hadde en plan for å stoppe finanskrisa, de jobbet også "aktivt" for å stoppe den. Med aktivt mener jeg at de fant en undskyldning og skylte på den. Husker ikke mer spesifikt, men det bør stå i boken din. Det gjør det i min (Tidslinjer 2).

 

 

 

 

CS90: Louie var en pingle. Det er en viktig grunn, han var ikke sterk nok til å gjøre adelsmennene misfornøyde for å hjelpe folket.

Endret av master air
Lenke til kommentar

Har funnet en del nå. I depresjonen skyldte mange på den såkalte "laissez-faire"-kapitalismen, som gikk ut på at staten ikke skulle være aktiv i økonomien i krisetider. Fascistene sto i mot denne kapitalismen, og lanserte sin ideologi som en "tredje vei" mellom kapitalisme og kommunisme. I tillegg kom Italia forholdsvis godt ut av krisen i forhold til mange andre land, noe som gjorde at mange så på fascismen som et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Kom opp i historie muntlig jeg også. Kom ikke opp før i dag da, i motsetning til andre her som kom opp i går.

 

Vi fikk temaet: Nasjonalisme

 

Ut i fra det skal vi velge en problemstilling som vi skal svare på i et foredrag som varer i 10 minutter på selve dagen.

 

Jeg har tenkt litt på å ta for meg starten på nazismen i tyskland like før 2. verdenskrig. Se litt på hvorfor det ble slik og kanskje trekke noen paralleller med nasjonalisme i det. Er dog ikke helt 100% sikker på det, skal lese litt i boka om nasjonalisme og se om jeg finner noe annet. Hvis det er noen som har tips til noe hadde det vært glimrende!

Lenke til kommentar

Kom opp i historie muntlig jeg ogdå, men fikk ikke vite det før nå..

Min oppgave ble etterkrigstiden og gjenreisning i Norge :(

Her står det at jeg skal ha fokus på årsak,virkning, drivkrefter og motiver, og læreren sa at det var bra om vi hadde egne problemstillinger.

 

Så hvis noen har ideer eller innslag, så blir jeg kjempe glad!! :w00t:

Lenke til kommentar

Hei hei

 

Fikk temaet "Demokratiutvikling i den vestlige verden". Har laget et førsteutkast til problemstilling som lyder slik:

 

"Hvordan fikk den franske revolusjonen betydning for demokratiets utvikling i vesten?"

 

Tingen er at jeg lurer litt på om den er litt lite konkret. Det var jo flere revolusjoner i Frankrike på 1700- og 1800-tallet, og de fleste av dem er vel relevant for problemstillingen. Kan "den franske revolusjonen" brukes som et samlebegrep på revolusjonene i Frankrike? Hadde vært kjedelig å få trekk for å ta med stoff om Februarrevolusjonen fordi problemstillingen bare omfatter den franske revolusjonen.

 

Er også litt usikker på om "vesten" blir litt for omfattende, om jeg bare skal velge et bestemt geografisk område i vesten. Foredraget skal tross alt gå i dybden. For eksempel: "Hvordan fikk den franske revolusjonen betydning for demokratiets utvikling i Norge?".

 

Til slutt lurer jeg på om det er naturlig å starte med litt generelt om tema.. om demokratiets opphav. Men dette blir kanskje litt urelevant i forhold til problemstillingen. Er det best å gå rett på sak?

 

Hadde satt stor pris på litt hjelp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...