Gå til innhold

Innrulling HTTS 2009/2010


Anbefalte innlegg

Blir altså innkalt til HTTS ganske snart og har noen spørsmål jeg håper dere kan svare på =)

 

PS: Vet at mye av dette finner jeg sikkert på mil.no men vil helst ha svar fra dere :p

 

 

1. Er HTTS veldig utfordrende fysisk? Mentalt?

 

2. Får man beholde uniform og dogtags etter tjenesten er over?

 

3. Kan jeg søke tjeneste utenlands om jeg går HTTS?

 

4. Har forsvaret forandret seg de siste 50 årene?

 

5. Hva bør man egentlig ha med seg inn i militæret? Har hørt at man egentlig bare trenger sivil klær men... Kan man ha med pc/mobil osv,og får man egentlig tid til det?

 

Tror det var alt jeg hadde for øyeblikket :p

 

Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan svare på litt..

 

2. Uniform får du ikke beholde. Dogtags, 1 par m/77, skobørste, tannglass er noen av tingene du kan beholde.

 

3. Du kan stortsett søke intops uansett avdeling du kommer inn i. Kommer du ikke inn igjennom HTTS, så kan du søke deg ut i andre avdelinger, som trenger din kompetanse.

 

4. Skjønner ikke helt hva du mener. Om du spørr en som var inne for 50 år siden, så vil de si at dagens ungdom blir sydd puter på under arma, f.eks.

Utstyret er i allefall blitt bedre, særlig simulatortreninga.

 

5. Sivile klær, en stor håndduk (den du får i forsn er jævla liten), toalettartikler,bærbar PC, mobil, lesestoff. Alt jeg kom på i farten.

Lenke til kommentar

Forsvaret kan ikke på noen måte sammenlignes med for 50 år siden. Ingenting av utstyret du bruker i dag (muligens med svært, svært, SVÆRT få unntak) er fortsatt i bruk, forsvaret var organisert VELDIG annerledes, verneplikten var betraktelig lengre, og du hadde MANGE færre rettigheter som menig enn du har i dag.

Lenke til kommentar

Veldig, veldig krevende rekrutt og veldig stor utsiling, få stillinger å besette, mange som kalles inn. Veldig mange av de som kalles inn dit skal fylle opp diverse kaffekokerstillinger i FLO i området.

 

Tjenesten etter rekrutten er vel over middels tung, men du trenger nok ikke være supermann.

Lenke til kommentar

Det er ikke tilfelle, med mindre panser eller 2bn mangler mannskaper. Mulig du får overflytting om du søker veldig tidlig, men ikke etter rekrutten, og det er først etter rekrutten du får beskjed om du får stilling i kampesk eller ikke.

 

Bitterheten er jeg kvitt for lenge siden, for øvrig...

Lenke til kommentar

Får jeg spørre hva HTTS er? :)

 

Og det Herr Brun sier om at utstyret er forandret er ikke helt rett. Ta en tur på millitær museumet i Oslo, så vil du finne mye av de samme klærene. M-75 uniformen f.eks har vært brukt i mange år, genial i noen forhold. Vi har nå fått membran uniformen (M-02), som også har sine fordeler, spesielt i regn. Men veldig ubehagelig ved lengre turer da man blir klam.. Samt den lager litt lyd. M-75 bukse og membran jakke var en fin kombo synes jeg :)

 

Kokekar, våken (AG), koma genseren, båt luen er vel stort sett, selv om det kanskje ikke er samme som bestefaren din brukte, så er det samme prinsippene.

 

Hvis du skal inn i rekrutten (typisk madla/stavnager) så ville jeg hadde noe å underholde meg med. Bærbar PC gjerne. Har du en tjeneste med mye felt, ville jeg skaffet med en mp3 spiller med AA/AAA batterier (forbruks vare som du får av millitæret) og en bok. Veldig greit når du sitter fyringsvakt. (Mp3 spiller er ikke optimalt hvis du blir "jaktet" på. Greit å følge litt med ...)

Lenke til kommentar

Vær så snill og les det du svarer på.

 

Han spør om mye er likt i dag og for 50 (FEMTI) år siden. Verken ag, uniformseffekter eller annen pbu er likt det som ble brukt i 1959. 1979 kanskje, og definitivt 1989, men ikke 1959.

 

Jeg var for øvrig og besøkte forsvarsmuseet siste uka i mai. Veldig mye bra.

Lenke til kommentar

HTTS er hærens taktiske treningssenter. En av underavdelingene (der de fleste vernepliktige i HTTS er) er kampeskadronen, en markørstyrke som jobber som motstandere (opfor) for avdelinger som ønsker å trene stridsteknikk. Det er der du finner mesteparten av saab-systemet (treningssystem som bruker laserteknologi). det finnes i mindre antall ved andre avdelinger også, men ved htts kan du trene avdelinger helt opp til bataljonsstørrelse, med alle mulige slags våpensystemer og masse statistikk og greier.

Lenke til kommentar
Kan svare på litt..

 

2. Uniform får du ikke beholde. Dogtags, 1 par m/77, skobørste, tannglass er noen av tingene du kan beholde.

 

3. Du kan stortsett søke intops uansett avdeling du kommer inn i. Kommer du ikke inn igjennom HTTS, så kan du søke deg ut i andre avdelinger, som trenger din kompetanse.

 

4. Skjønner ikke helt hva du mener. Om du spørr en som var inne for 50 år siden, så vil de si at dagens ungdom blir sydd puter på under arma, f.eks.

Utstyret er i allefall blitt bedre, særlig simulatortreninga.

 

5. Sivile klær, en stor håndduk (den du får i forsn er jævla liten), toalettartikler,bærbar PC, mobil, lesestoff. Alt jeg kom på i farten.

 

sikker på at vi ikke får uniform? husker en fyr som dimma, på rekrutten min, som dro hjem i nato genser og m04 bukse og jakke... bagen + t-skjorter + undertøy får vi også beholde..

Lenke til kommentar
Veldig, veldig krevende rekrutt og veldig stor utsiling, få stillinger å besette, mange som kalles inn. Veldig mange av de som kalles inn dit skal fylle opp diverse kaffekokerstillinger i FLO i området.

 

Tjenesten etter rekrutten er vel over middels tung, men du trenger nok ikke være supermann.

 

 

 

Auch må nok trene hardere da xD Noen som har de fysiske kravene? Antall sit-ups.push-ups,3000m osv?

 

Fikk en brosjyre for en stund siden,står kroppsheving,armheving,situps,og 3000 meter

 

Minstekaratker :

3000m 15:00

Kroppsheving : 4

Armheving : 16

Sit-ups : 20

 

 

Slike krav mener du,eller er det enda strengere?

 

Må selvsagt gjøre det bedre enn minstekravet da :p

Lenke til kommentar
OZ-racing: du skal ikke få uniformene, i alle fall. Mulig det ikke er sånn i praksis en del steder, men ikke-militært personell skal ikke ha utlevert uniformer i utgangspunktet.

 

ok, ene fenriken min sa at sånn grovt sett fikk du beholde alt du fikk utlevert i plast, og ene perm m04`en vår fikk vi plast, så tenkte kanskje vi fikk den ;), trodde det ihvertfall når han som dimma stakk hjem i m04, men kanskje en liten ts som gjorde det :p

Lenke til kommentar
OZ-racing: du skal ikke få uniformene, i alle fall. Mulig det ikke er sånn i praksis en del steder, men ikke-militært personell skal ikke ha utlevert uniformer i utgangspunktet.

 

ok, ene fenriken min sa at sånn grovt sett fikk du beholde alt du fikk utlevert i plast, og ene perm m04`en vår fikk vi plast, så tenkte kanskje vi fikk den ;), trodde det ihvertfall når han som dimma stakk hjem i m04, men kanskje en liten ts som gjorde det :p

Haha. Han fenriken kan ikke ha vært den skarpeste kniven.. Hva skal en sivilist med en uniform? Måtte ha vært en ts, eller så har han tatt den på depo.

 

Det ligger inne en standar sats på hva man skal beholde etter fg.tj. Noen få artikkler varierer fra leir til leir. Noen opperere også med at man ikke får utstyret før man har vært inne i 3 mnd. Dvs, dimmer du etter 2 mnd, får du ikke beholde noe.

 

Det er min erfaring, dog, jeg har bare vært innnom 4-5 depot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...