Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på karakter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være fint å ha prøvene dine i bakhånd, når du får svaret fra læreren. Vet om flere som har opplevd at lærerene lyger for å få elevene sine til å trekke klagen.

 

Men skriv en klage om hvorfor du føler det er feil karakter. Husk at du ikkje kan gå ned når du klager, så vis du føler det er en liten sjangse for at du kan få en bedre karakter så gjør du det. Snakk gjerne med læreren din om hvorfor han/hun mener du fortjener den karakteren du fikk. Da vet du kanskje litt ka læreren vil svare og kan allerede ha et svar på det.

Lenke til kommentar
Jo, karakteren kan gå ned hvis du klager. Læreren og rektoren på skolen diskuterer karakteren og da blir den enten stående som det samme som før, ellers stiger eller synker den.

 

 

Ikkje på VGS. Det vet eg . ) Har en lærer som er med i klagenemden.

 

Og nei, verken lærer eller rektor bestemmer karakteren din. Den sendes til klagenemnd som bestemmer om det er grunn for å forandre karakteren. Og da kan den bare gå opp. Men klager du på en eksamen kan du gå både opp og ned.

 

Kan være det er annerledes på ungdomsskolen, men vanskelig å skjønne hvordan rektor og læreren skal forandre karakteren når du ikkje får være med i diskusjonen. For da vil læreren kunne proppe rektor full med grunner til å ikkje sette opp karakteren.

Lenke til kommentar

Skulle likt å sett en troverdig kilde på det. Fant masse linker til lokale VGS og fylker der det står at man kan bli satt ned. Noe jeg også har forstått av lærerne på skolen min.

 

Edit:

Forskrift til opplæringsloven § 5-12

 

Ny vurdering av skolen

 

Ved medhold i klage på standpunktkarakter sendes saken tilbake til skolen.

Rektor og faglærer foretar en ny vurdering. Rektor setter endelig karakter.

Det er ikke slik at medhold nødvendigvis innebærer at karakteren skal

endres. I henhold til forskriftens § 5-3 kan klagebehandlingen føre til: ”at

karakteren blir ståande eller til at denne blir endra til gunst eller ugunst for

klagaren.”

 

Side 5 her: http://www.akershus.no/file.php?id=9891

Endret av ErlendRU
Lenke til kommentar
Skulle likt å sett en troverdig kilde på det. Fant masse linker til lokale VGS og fylker der det står at man kan bli satt ned. Noe jeg også har forstått av lærerne på skolen min.

 

Fant heller ingen linker, men har sendt mail til Udir og håper å få et svar snart. Men fant bare informasjon fra 2007 og 2008, noe som ikkje betyr så mye siden kunnskapsløftet er nytt og forandres hele tiden.

 

Men når alle studieinspektørene på to skoler sier det samme til meg, så stoler eg på det. Og med en lærer som er med i klagenemnd ting som også sier det samme. Da stoler eg på de, men skal skrive svaret når jeg får det.

Lenke til kommentar

Ta en prat med læreren og be om en begrunnelse. Regner med at du har hatt noen prøver som gjør at du føler karakteren skulle vært noe høyere og da bør han/hun ha en begrunnelse i så fall. En karakter skal ikke være en overraskelse og du har et krav på underveisvurdering, disse trenger ikke være karakterer, men skal fortelle litt om veien videre for din del. Likeså finnes det et krav i kunnskapsløftet om at det skal avholdes faglærersamtaler hvor en diskuterer hvor en står og hvordan en skal komme seg videre oppover. Hvis ingenting annet en prøver er tilbakemeldingen bør dette komme frem av en klage.

 

Videre på vil jeg regne det som veldig usannsynlig at du blir satt ned, om mulig. Har ikke hørt om det når det gjelder standpunkt, men det kan skje på skritlig eksamen. Ved muntlig og praktisk eksamen kan en kun klage på det formelle og ikke på karakter. Du kan derimot be om en begrunnelse for karakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...