Gå til innhold

Tips til ny tv, gjerne erfarene.


Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til å velge ny tv. Lurer på et par ting også...

 

Vi har kabel-tv fra Get i huset, men jeg gidder ikke å leie flere dekodere fra dem, for dette er en tv som ikke skal brukes så mye i utgangspunktet - greia er at jeg ønsker å koble koaksialen rett på tv-en. Kan jeg bruke en dekoder innebygget i en ny tv, eller er det slik at disse ikke passer det norske opplegget? Håper noen kan redegjøre for dette.

 

TV-en skal brukes på et oppholdsrom til film og tv-sendinger. Full HD hadde vært vakkert av og til, og er et lite must. Den bør ha mulighet for veggfeste. Størrelsen kan være fra 32-37 tommer og prisklassen er kanskje ikke så alt for stor; opptil kroner 5000 eller kanskje noe over. Har en PS3 som jeg kunne tenke meg å bruke på den av og til, da også i forbindelse med Blu-Ray.

 

EDIT: Det kunne vært kjekt å ha internett på tv-en og mulighet for å bruke trådløs tilkobling fra datamaskin. Mediekjøring fra USB-penn hadde også vært praktisk. (Går gjerne opp i prisklasse for å få til dette).

 

Håper da noen kan finne det perfekte valg, alle tilbakemeldinger mottas med stor takk.

Endret av sleif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Full HD hadde vært vakkert av og til"

 

vel, hvis du mener du klarer å se forskjell på 480p, 720p og 1080p med SAMME innkilde så send over kontonummer og du er 10000 kr rikere :)

 

Full hd begynner å bli en standard og tipper at panasonic kjører siste året nå med hd ready. Men ser man forskjell i bilde???

 

Lett. Full HD har lite eller ingenting å si om vi snakker om mindre enn 46 tommer, men over det så har dette faktisk en del å si, iallefall i mine øyne.

Lenke til kommentar

Hvis dere har kabel tv fra get så vet jeg ikke om du får utbytte av den innebygde dekoderen, men det er mulig jeg snakker over meg selv her. Å kjøre kun kabel i en flat tv er ikke noe lurt siden bildet vil bli dårlig uansett hvilken tv og hvilken prisklasse du legger deg i. Panelene er rett og slett ikke bygget for slike svake signaler og ønsker du et bra tv bilde så trenger du en dekoder. Dette er ikke så dyrt hvis du velger den minste dekoderen fra Get. Da betaler du kun for grunnpakken og ikke selve dekoderen.

 

For et optimalt bilde på en lcd så bør du faktisk skaffe en dekoder med hdmi... Dette er ikke like nødvendig hvis du går for en plasma skjerm. Plasmaen er langt bedre til å skalere dårlige signaler enn en lcd. Hvis du allikevel ikke vil ha en dekoder så burde du velge en plasma... Da får du i det minste et bilde du kan se på...

Lenke til kommentar
Hvis dere har kabel tv fra get så vet jeg ikke om du får utbytte av den innebygde dekoderen, men det er mulig jeg snakker over meg selv her. Å kjøre kun kabel i en flat tv er ikke noe lurt siden bildet vil bli dårlig uansett hvilken tv og hvilken prisklasse du legger deg i. Panelene er rett og slett ikke bygget for slike svake signaler og ønsker du et bra tv bilde så trenger du en dekoder. Dette er ikke så dyrt hvis du velger den minste dekoderen fra Get. Da betaler du kun for grunnpakken og ikke selve dekoderen.

 

For et optimalt bilde på en lcd så bør du faktisk skaffe en dekoder med hdmi... Dette er ikke like nødvendig hvis du går for en plasma skjerm. Plasmaen er langt bedre til å skalere dårlige signaler enn en lcd. Hvis du allikevel ikke vil ha en dekoder så burde du velge en plasma... Da får du i det minste et bilde du kan se på...

 

Kjempetakk for svar. Get skal ha 140-150 kroner per måned for hd-dekoder, i tillegg til prisen for HD-kanaler - det blir plasma på dette oppholdsrommet!

 

Er det da noen konkrete tips til modell? Størrelse 32-42 (avstand mellom skjerm og sofa er ca 4-5 meter).

Endret av sleif
Lenke til kommentar

Jeg ville definitivt gått for samsung 6-serie LCD. Der har du alle de mulighetene du nevner, og den fungerer også meget godt på analoge signaler. Jeg har selv vært med å sette om en slik i 37" uten dekoder, og bilde er meget bra. I tillegg får du full HD 100hz, tilkobling for USB HDD, nettverk enten kablet eller trådløst (trådløst krever ekstern mottaker i USB), og Samsungkvalitet.

 

Dette er dog en TV som spiser litt mer av lommeboka, men er etter min mening helt klart verdt pengene..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Panasonic-en har fungert veldig bra siden anskaffelsen. Takker så meget for all hjelp.

 

Imidlertid har vi hatt noe problemer med NetOnNet. Foten til tv-en ankom delvis ødelagt. NetOnNet ville at vi skulle returnere hele tv-en for å få en ny, i stedet for å sende oss en ny fot. Har ikke fått avklart denne saken nå etter 2 måneder, de vil ikke sende oss ny fot. Men samme sak egentlig, tv-en henger i veggoppheng :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...