Gå til innhold

Hva ville skjedd hvis kongefamilien døde?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eller kanskje vi burde stenge alle nordmenn inne i hver sin lille celle? Så kan vi få mat og vann via gode gamle "pneumatic tubes". Alle kan få en PC og en seng hver, så kan vi jobbe fra cella vår.

 

 

Skal vi stenge inne alle nordmenn for at ingen skal drepe kongen? Hva med forsvaret, hva hvis en i Garden bestemmer seg for å gjøre det? Skal du sperre hele militæret inne også? Da er kongen forsvarsløs, uten vakter rundt slottet. :p

Det trenger jo ikke være nødvendigvis nordmenn som planlegger¨å drepe kongen, det kan jo være folk i utlandet. Som Russland :)

Lenke til kommentar

"Rojalisme er det å støtte ein spesiell monark som statsoverhovud for eit særskilt monarki, eller eit spesielt dynastisk krav. Dette skil seg i prinsippet frå monarkisme, som er støtte til eit monarkisk styre, men ikkje nødvendigvis ein spesiell monark."

 

Fra nynorsk wikipedia. Jeg er nok etter nærmere ettertanke mer en rojalist, siden det er vårt kongedømme jeg støtter. Men også monarkist fordi jeg ser fordeler ved sytemet.

Lenke til kommentar

Den virkelige fordelen ligger i mine øyne i å ha et statsoverhode som ikke representerer noe parti.

 

Hornsrudregjeringen var et resultat av nettopp dette, da statsoverhodet, altså HM Kong Haakon ba Christoffer Hornsrud om å danne regjering. Dette var i motsetning til det den avgåtte statsministeren ønsket, men i samsvar med parlamentariske spilleregler.

 

Det er nok dette jeg setter høyest, altså at en parlamentarisk monark nødvendigvis er upolitisk.

 

I tillegg er jeg i overkant tradisjonell. Det spiller nok også inn for min egen del. :)

Endret av Simon Aldra
Korrigering.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...