Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

For oss som hadde Fysikkeksamen FY2 5.6


Anbefalte innlegg

Jeg tror dere som klager på vanskelighetsgraden på denne eksamenen hadde slitt godt om dere hadde hatt min lærer i fysikk. Jeg har fått mellom 3- og 4- på alle prøvene i år, men fikk 5 uten problem på denne eksamenen. Må si meg godt fornøyd.

 

Lorentz :ph34r:

 

Hehe. Det kan virka slik, ja...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror dere som klager på vanskelighetsgraden på denne eksamenen hadde slitt godt om dere hadde hatt min lærer i fysikk. Jeg har fått mellom 3- og 4- på alle prøvene i år, men fikk 5 uten problem på denne eksamenen. Må si meg godt fornøyd.

 

 

Det er ikke vanskelighetsgraden som er problemet. Jeg føler meg for eksempel urettferdig behandlet når jeg vet at jeg hadde mesteparten rett. Hadde toppen 2-3 feil på avkrysningsoppgavene, forklarte likt boken om MR, røntgen og ultralyd. På oppgave 3 byttet jeg ut omkrets med radius, på 4d gjorde jeg utregningene riktig, men glemte at elektrisk potensiell energi deles på r og ikke r^2. Ellers er jeg ganske sikker på at alt annet er rett!

Lenke til kommentar
Det er ikke vanskelighetsgraden som er problemet. Jeg føler meg for eksempel urettferdig behandlet når jeg vet at jeg hadde mesteparten rett. Hadde toppen 2-3 feil på avkrysningsoppgavene, forklarte likt boken om MR, røntgen og ultralyd. På oppgave 3 byttet jeg ut omkrets med radius, på 4d gjorde jeg utregningene riktig, men glemte at elektrisk potensiell energi deles på r og ikke r^2. Ellers er jeg ganske sikker på at alt annet er rett!

Har du skrevet forklarende tekst i tillegg til å bare gjøre oppgavene, da? Selve presentasjonen av svarene teller også mye for å få de høyeste karakterene, det er ikke nok å bare skrive utregning og svar.

 

 

Jeg innkasserte en grei femmer på fysikkeksamen. Synes det var plankekjøring i forhold til andre prøver og heldagsprøver vi har hatt i år, men så har jeg kanskje hatt noe uflaks der. Føles i alle fall godt å gå opp og ikke ned på eksamen.

Lenke til kommentar
Jeg må si jeg blir irritert når de stryker 16%, gir toppkarakter til 1,6% og leverer ut et snitt på 3,1 til fysikkeksamen.

Hva i helvete har marihøner i fysikkeksamen å gjøre.

For øvrig fikk jeg 4, eneste på vitnemålet mitt

Samme her. Kjenner blodet strømmer gjennom kroppen som aldri før. Har selv 6 i standpunkt og føler at jeg har stålkontroll på alt. Likevel klarte han forbanna sensoren å gi meg 4 på eksamen. Skjønner ikke en dritt. Har til og med gått gjennom eksamensoppgavene med læreren min, og han sa selv at det var en klar 5-er, og kanskje til og med 6-er. Og læreren min er ikke en som kaster 6-ere rundt seg i hytt og pine, han er tvert imot den mest kunnskapsrike og flinke læreren vi har på skolen.

 

Runesole: skal klage såå j**lig. Har lyst å møte sensoren for å spør hva i helvette han hadde drukket når han "sensurerte". Sorry for ordbruken, men blir bare så jævla provosert av bedrevitere som tydligvis må jekke alle andre nedi dritten.

Endret av Fineschmecker
Lenke til kommentar

Jeg ble seriøst slått i magen i dag. Trodde jeg skulle spy.

 

Fikk 2 i skriftelig fysikk, og 5 i muntlig. Skriftelig del 1 syntes jeg gikk ok! Og del 2 sånn passe bra! Men trodde jeg fikk 3.

 

Uansett, værste var matten.. r2.. hvor jeg fikk 1.... værste dagen i hele mitt liv!!!

 

Hvor ille må prøven være for å få 1?!?!

Lenke til kommentar
Jeg må si jeg blir irritert når de stryker 16%, gir toppkarakter til 1,6% og leverer ut et snitt på 3,1 til fysikkeksamen.

Hva i helvete har marihøner i fysikkeksamen å gjøre.

For øvrig fikk jeg 4, eneste på vitnemålet mitt

Samme her. Kjenner blodet strømmer gjennom kroppen som aldri før. Har selv 6 i standpunkt og føler at jeg har stålkontroll på alt. Likevel klarte han forbanna sensoren å gi meg 4 på eksamen. Skjønner ikke en dritt. Har til og med gått gjennom eksamensoppgavene med læreren min, og han sa selv at det var en klar 5-er, og kanskje til og med 6-er. Og læreren min er ikke en som kaster 6-ere rundt seg i hytt og pine, han er tvert imot den mest kunnskapsrike og flinke læreren vi har på skolen.

 

Runesole: skal klage såå j**lig. Har lyst å møte sensoren for å spør hva i helvette han hadde drukket når han "sensurerte". Sorry for ordbruken, men blir bare så jævla provosert av bedrevitere som tydligvis må jekke alle andre nedi dritten.

 

 

ENIG. Skriver klage nå. Dårlig eksamen.

Lenke til kommentar
ENIG. Skriver klage nå. Dårlig eksamen.

Har du sett på noen eksamener fra før Kunnskapsløftet, altså 3FY-eksamen fra i fjor eller årene før?

 

I så fall: kan du med hånda på hjertet si at Fysikk 2-eksamenen den 5. juni var vanskeligere enn disse?

 

Mine egne svar på dette er henholdsvis ja og nei. Så... hva var det som gjorde at denne eksamenen var så forferdelig dårlig? Greit nok at marihøneoppgaven var en smule dum, men den var da vel heller ikke spesielt intellektuelt utfordrende?

Lenke til kommentar

Synes alle eksamenene etter 3FY-form og etter kunnskapsløftets form har vært lette, noe også eksamen var. Så hvordan i helv**te de klarte å gi meg 4 på eksamen aner jeg ikke. Regnet til og med over det meste to ganger. Fikk sikkert en sensor som var mer hormonelt ustabil enn en kvinne "in her week".

 

mgmt: hvordan former du din klage? Og må denne klagen innom fysikk-læreren eller hvordan fungerer dette med klage? Aldri klaget før..

Endret av Fineschmecker
Lenke til kommentar
ENIG. Skriver klage nå. Dårlig eksamen.

Har du sett på noen eksamener fra før Kunnskapsløftet, altså 3FY-eksamen fra i fjor eller årene før?

 

I så fall: kan du med hånda på hjertet si at Fysikk 2-eksamenen den 5. juni var vanskeligere enn disse?

 

Mine egne svar på dette er henholdsvis ja og nei. Så... hva var det som gjorde at denne eksamenen var så forferdelig dårlig? Greit nok at marihøneoppgaven var en smule dum, men den var da vel heller ikke spesielt intellektuelt utfordrende?

 

 

Oki, for å bruke marihøneoppgaven som eksempel, jeg synes den var dårlig forklart, og det kom ikek frem hva vi skulel svare på. Jeg trodde det var et lurespørsmål, og skrev derfor at det ikke var sammenliknbart med marihønekollisjon ( noe det heller ikke er)

 

Jeg skulle øsnke det var noen vanskeligere oppgaver der egentlig. En typisk vankelig oppgave med mye vanskelig regning, men neida, regningen var nesten fraværende:P

 

som dere sikkert skjønner liker jeg best regnedelen av fysikk!

Lenke til kommentar
Synes alle eksamenene etter 3FY-form og etter kunnskapsløftets form har vært lette, noe også eksamen var. Så hvordan i helv**te de klarte å gi meg 4 på eksamen aner jeg ikke. Regnet til og med over det meste to ganger. Fikk sikkert en sensor som var mer hormonelt ustabil enn en kvinne "in her week".

 

mgmt: hvordan former du din klage? Og må denne klagen innom fysikk-læreren eller hvordan fungerer dette med klage? Aldri klaget før..

 

fant denne innholdslisten:

http://www.hordaland.no/templates/Page.aspx?id=7035

 

bor du et annet sted enn hordaland, har sikkert din fylkeskommune laget en lignende oversikt

Lenke til kommentar
ENIG. Skriver klage nå. Dårlig eksamen.

Har du sett på noen eksamener fra før Kunnskapsløftet, altså 3FY-eksamen fra i fjor eller årene før?

 

I så fall: kan du med hånda på hjertet si at Fysikk 2-eksamenen den 5. juni var vanskeligere enn disse?

 

Mine egne svar på dette er henholdsvis ja og nei. Så... hva var det som gjorde at denne eksamenen var så forferdelig dårlig? Greit nok at marihøneoppgaven var en smule dum, men den var da vel heller ikke spesielt intellektuelt utfordrende?

 

 

Oki, for å bruke marihøneoppgaven som eksempel, jeg synes den var dårlig forklart, og det kom ikek frem hva vi skulel svare på. Jeg trodde det var et lurespørsmål, og skrev derfor at det ikke var sammenliknbart med marihønekollisjon ( noe det heller ikke er)

 

Jeg skulle øsnke det var noen vanskeligere oppgaver der egentlig. En typisk vankelig oppgave med mye vanskelig regning, men neida, regningen var nesten fraværende:P

 

som dere sikkert skjønner liker jeg best regnedelen av fysikk!

For en sytekopp du er! Det gjelder forsåvidt Finesmecher også.

 

 

Det gikk klart frem av oppgaven hva som skulle gjøres. Regning var det nok av, og som du oppsummerer tidligere her blander du mellom energi og kraftformler - noe som er en kraftig feil, du viser jo at du har misforstått totalt! Da hjelper det ikke at utregningene med feil metode er rett. Hvis du derimot bruker rett metode, men har fått feil i utregninger - da skal det ikke trekkes i stor grad for det!

 

Det at du byttet ut omkrets med radius er enda en stor feil - det kan tilsi at du ikke helt har forstått sentipetal-kraft prinsippet. Oppgaver med omkrets har jeg løst mangen gang, dette er nesten elementært.

 

Boka forklarte ikke MR, ultralyd eller røntgen spesielt bra. Du skulle vel strengt tatt også utrede om fysikalske prinsipper bak disse tingene? Husket du for eksempel fotoelektrisk effekt, compton spredning og pardanning/annhilering? (for røntgen) Dette tar ikke boka for seg i kapitlene om de forskjellige metodene. Du kan jo ta for deg fysikalske prinsipp bak MR - så får vi se om du kan dette?

 

Mine erfaringer med elever og fysikkprøver er at de vanligvis stemmer ganske så bra.

Lenke til kommentar

Storken: Det å bruke feil tal som radius, kan ikkje tolkast som eleven ikkje forstår sirkelrørsler. Eg går ut i frå at han og alle dei andre som gjorde den feilen, slengte ned formelen før tala. Dermed står ... = mv^2/r på papiret, og då er det berre slurv at ein bruker omkrins i staden for radius.

Lenke til kommentar
Storken: Det å bruke feil tal som radius, kan ikkje tolkast som eleven ikkje forstår sirkelrørsler. Eg går ut i frå at han og alle dei andre som gjorde den feilen, slengte ned formelen før tala. Dermed står ... = mv^2/r på papiret, og då er det berre slurv at ein bruker omkrins i staden for radius.

Tja, slurv eller ikke slurv, så hører det uansett inn under "Vise regneferdigheter" i Sensorveiledningen.

 

"Beskrivelse av karakteren 2:

Finner ”rett formel” og regner ut et svar.

 

Beskrivelse av karakterene 3 og 4:

Regner ut riktig svar.

Viser noe ferdighet i å regne symbolsk.

 

Beskrivelse av karakterene 5 og 6:

Viser stor sikkerhet i utregningen.

Vurderer svar, enheter, antall siffer og usikkerhet.

Begrunner bruk av lover der dette er naturlig."

 

Riktig svar får man ikke ved å benytte feil verdi, og bruker man omkrets som radius har man vel ikke akkurat vurdert enhetene... :p Såklart det trekker ned, det og. Men havner man på en firer og har sekser i standpunkt, så er det selvfølgelig mer enn bare akkurat dette som har gått galt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ENIG. Skriver klage nå. Dårlig eksamen.

Har du sett på noen eksamener fra før Kunnskapsløftet, altså 3FY-eksamen fra i fjor eller årene før?

 

I så fall: kan du med hånda på hjertet si at Fysikk 2-eksamenen den 5. juni var vanskeligere enn disse?

 

Mine egne svar på dette er henholdsvis ja og nei. Så... hva var det som gjorde at denne eksamenen var så forferdelig dårlig? Greit nok at marihøneoppgaven var en smule dum, men den var da vel heller ikke spesielt intellektuelt utfordrende?

 

 

Oki, for å bruke marihøneoppgaven som eksempel, jeg synes den var dårlig forklart, og det kom ikek frem hva vi skulel svare på. Jeg trodde det var et lurespørsmål, og skrev derfor at det ikke var sammenliknbart med marihønekollisjon ( noe det heller ikke er)

 

Jeg skulle øsnke det var noen vanskeligere oppgaver der egentlig. En typisk vankelig oppgave med mye vanskelig regning, men neida, regningen var nesten fraværende:P

 

som dere sikkert skjønner liker jeg best regnedelen av fysikk!

For en sytekopp du er! Det gjelder forsåvidt Finesmecher også.

 

 

Det gikk klart frem av oppgaven hva som skulle gjøres. Regning var det nok av, og som du oppsummerer tidligere her blander du mellom energi og kraftformler - noe som er en kraftig feil, du viser jo at du har misforstått totalt! Da hjelper det ikke at utregningene med feil metode er rett. Hvis du derimot bruker rett metode, men har fått feil i utregninger - da skal det ikke trekkes i stor grad for det!

 

Det at du byttet ut omkrets med radius er enda en stor feil - det kan tilsi at du ikke helt har forstått sentipetal-kraft prinsippet. Oppgaver med omkrets har jeg løst mangen gang, dette er nesten elementært.

 

Boka forklarte ikke MR, ultralyd eller røntgen spesielt bra. Du skulle vel strengt tatt også utrede om fysikalske prinsipper bak disse tingene? Husket du for eksempel fotoelektrisk effekt, compton spredning og pardanning/annhilering? (for røntgen) Dette tar ikke boka for seg i kapitlene om de forskjellige metodene. Du kan jo ta for deg fysikalske prinsipp bak MR - så får vi se om du kan dette?

 

Mine erfaringer med elever og fysikkprøver er at de vanligvis stemmer ganske så bra.

 

 

"Klagen tas til følge. Eleven viser i alle oppgavene svært god kompetanse i faget. Karakteren 4 er urimelig og endres til 5"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...