Gå til innhold

Erfaringer med Pentax K-7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er det å bruke oppladbare batterier i D-BG4 grepet?

Blir det veldig tungt?

Hvor mange bilder kan man ta med 6 stk. AA i grepet?

Der er to skuffer med til batterigrepet, eit for std.batt + minnekortplass, og ei for oppladdbare AA batterier og ikkje plass til minnekort.

Har berre positive erfaringer så langt, og FA*600/4 balanserer betre i Gimbalhodet enn med K20D.

K20D med grep og minnekort. 1156 gram

K-7 med grep og 6 stk. eneloop.. 1207 gram.

Veid på min ukalibrerte Philips kjøkkenvekt :tease:

 

Antall bilder har eg ikkje prøvd..

 

Edit: Vekter K-7 grep.

Skuff med 6 stk eneloop: 200gr

Skuff med std batteri og ekstra minnekort 108gr.

 

Det vil seie at med std batteri i grep, vil K-7 med grep bli 40 gr letter en K20D med grep.

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar

Ellers så sammenligna vi lysmåling mellom K20D og K-7.

 

Kaffi sin hypotese var at K-7 eksponerer mer mot høyre. På et relativt kontrastrikt motiv i dårlig lys (mener å huske at det var 1/30, f:2,2 og 3200 ISO), viste det seg ved første øyekast at det faktisk var omvendt. K20 klatra langs høyre kant, mens K-7 lå omtrent et halvt trinn under.

 

Men etter litt fingransking viste det seg at K-7 histogrammet rett og slett var noe smalere. Begge berørte nemlig høyre kant, uten å klatre. Mens altså K20D histogrammet og klatra langs venstre kant. :hmm: tenkte vi. Det tyder på at K-7 har større dynamikkområde.

Vi etterprøvde dette ved å granske både K20 bildene og K-7 bildene på samme kamera med samme resultat. Vi aktiverte og blinking på skjmen, og de viste det samme, nemlig at K20 hadde større problemer med kontrasten. Der blinka det hestig i både skygger og høylys.

 

Fingransking av selve bilden sa at det noe mer fargestøy i K-7 bildene.

Mildt sagt forvirrende :hmm: Selve bildene sa en ting, mens histogram og blinking sa noe annet.

 

En runde med Noiseware gir samme resultat. Fortsatt mer støy fra K-7. Til gjengjeld virker det som om høylysene er noe bedre bevart. Jeg må innrømme at jeg er temmelig forvirra over dette, og overlater eventuelle konklusjoner til klokere hoder enn undertegnende.

 

Kaffi, som er den som har jobba med filene, har kanskje mer input å komme med ...

Lenke til kommentar

No har eg testa videofunksjonen lite grann på K-7.

For det første, ikkje tru at det kan erstatte eit videokamera, for det er det ikkje i nærheita av pga at autofokusen ikkje greier og halde følge med ting i bevegelse.

Når det er sagt so e det fullt mogleg å få flotte videosnuttar med dette kameraet. Alt du treng er litt øving. Mi erfaring er at med kameraet innstillt på manuell fokus so går dette heil fint. Billedstabilisatoren jobbar forøvrig minst like bra som eit dedikert videokamera. Det som er virkeleg artig er at du kan filme med vidvinkelobjektiv. Eg prøvde med DA 15mm og DA 21mm. Dette gjekk veldig bra, og ingen videokamera er i nærheita av dette.

Lydmessig var det ikkje all væra kvalitet, det blir mykje kakking i mikrofonen når man flytter på fingrer og skifter grep, so eg monterte på ein mikrofon frå RØDE å då blei det gromlyd.

Eg har ikkje prøvd og redigere på datamaskina, men eg kobla til ein flat-tv 42 " med HDMI rett frå kamera. Eg synes billedkvaliteten var bra, men ikkje like bra som på Videokamera mitt (eit Canon HD kamera 1080i).

Lenke til kommentar
No har eg testa videofunksjonen lite grann på K-7.

For det første, ikkje tru at det kan erstatte eit videokamera, for det er det ikkje i nærheita av pga at autofokusen ikkje greier og halde følge med ting i bevegelse.

Når det er sagt so e det fullt mogleg å få flotte videosnuttar med dette kameraet. Alt du treng er litt øving. Mi erfaring er at med kameraet innstillt på manuell fokus so går dette heil fint. Billedstabilisatoren jobbar forøvrig minst like bra som eit dedikert videokamera. Det som er virkeleg artig er at du kan filme med vidvinkelobjektiv. Eg prøvde med DA 15mm og DA 21mm. Dette gjekk veldig bra, og ingen videokamera er i nærheita av dette.

Lydmessig var det ikkje all væra kvalitet, det blir mykje kakking i mikrofonen når man flytter på fingrer og skifter grep, so eg monterte på ein mikrofon frå RØDE å då blei det gromlyd.

Eg har ikkje prøvd og redigere på datamaskina, men eg kobla til ein flat-tv 42 " med HDMI rett frå kamera. Eg synes billedkvaliteten var bra, men ikkje like bra som på Videokamera mitt (eit Canon HD kamera 1080i).

 

Takk for rapport. Jeg trodde autofokus mens en filmer var slått av i gjeldende firmware(?). Hva var det som var dårligere med billedkvaliteten? Og gjelder det i alle typer lys? (Dårlig versus bra). Hvilket videokamera var det snakk om? Kanskje det jeg lurer mest på er om noen kan legge ut noen illustrative klipp som sammenligner med mid-range videokamera :hmm:

 

Jeg har tenkt å erstatte et videokamera med k-7. Dvs et videokamera jeg ikke lenger har (har et gammelt, kjøpte et nytt, brukte det lite, så jeg solgte det igjen). Jeg tar veldig lite video, men jeg ønsker å ha muligheten. Og da er det veldig fordelaktig å ha det i samme innpakning som kamera. Dessuten hadde jeg et håp om at svaklys-egenskapene samt vidvinkel-muligheten på k-7 ville være betydelig bedre enn på konvensjonelle videokamera.

Lenke til kommentar
No har eg testa videofunksjonen lite grann på K-7.

For det første, ikkje tru at det kan erstatte eit videokamera, for det er det ikkje i nærheita av pga at autofokusen ikkje greier og halde følge med ting i bevegelse.

Når det er sagt so e det fullt mogleg å få flotte videosnuttar med dette kameraet. Alt du treng er litt øving. Mi erfaring er at med kameraet innstillt på manuell fokus so går dette heil fint. Billedstabilisatoren jobbar forøvrig minst like bra som eit dedikert videokamera. Det som er virkeleg artig er at du kan filme med vidvinkelobjektiv. Eg prøvde med DA 15mm og DA 21mm. Dette gjekk veldig bra, og ingen videokamera er i nærheita av dette.

Lydmessig var det ikkje all væra kvalitet, det blir mykje kakking i mikrofonen når man flytter på fingrer og skifter grep, so eg monterte på ein mikrofon frå RØDE å då blei det gromlyd.

Eg har ikkje prøvd og redigere på datamaskina, men eg kobla til ein flat-tv 42 " med HDMI rett frå kamera. Eg synes billedkvaliteten var bra, men ikkje like bra som på Videokamera mitt (eit Canon HD kamera 1080i).

 

Takk for rapport. Jeg trodde autofokus mens en filmer var slått av i gjeldende firmware(?). Hva var det som var dårligere med billedkvaliteten? Og gjelder det i alle typer lys? (Dårlig versus bra). Hvilket videokamera var det snakk om? Kanskje det jeg lurer mest på er om noen kan legge ut noen illustrative klipp som sammenligner med mid-range videokamera :hmm:

 

Jeg har tenkt å erstatte et videokamera med k-7. Dvs et videokamera jeg ikke lenger har (har et gammelt, kjøpte et nytt, brukte det lite, så jeg solgte det igjen). Jeg tar veldig lite video, men jeg ønsker å ha muligheten. Og da er det veldig fordelaktig å ha det i samme innpakning som kamera. Dessuten hadde jeg et håp om at svaklys-egenskapene samt vidvinkel-muligheten på k-7 ville være betydelig bedre enn på konvensjonelle videokamera.

 

1.Beklager litt dårlig formulering vedr autofokus når du filmar. Ein brukar den dedikerte AF knappen ved siden av tommelen til å fokusere med og ikkje utløysarknappen. Når du vil skifte fokus trykker du inn AF knappen og kamera fokuserer det punktet du har valgt. Dette resulterer i at når man filmar objekt i bevegelse blir dette litt tungvint, samt den mekaniske lyden frå fokusmotoren fanges opp av mikrofonen. Derfor er det bedre og stille inn kameraet på manuell fokus og fokusere manuelt, mykje raskare løsning og det fungerer godt.

2.Billedkvaliteten slik eg oppfatta den virka ikkje like bra som videokameraet mitt grunnet "flyten" var ikkje like bra, Vanskeleg og forklare men kamera heng ikkje 100% med ting i bevegelse. Videobilde var klart og tydeleg på K-7, ikkje snakk om videokvalitet som med ein mobiltelefon dersom nokon skulle tru det.

3. Eg testa innedørs i normal til svak belysning, Pentaxen har ingen problemer i dårleg belysning samanligna med videokameraet mitt. Der er K-7 like bra eller bedre.

4. Eg samanligna K-7 mot eit Canon HDV HV20 1080i, med største bledar på f-1,8.Den typen som lagrar på Mini DV-kasett.

 

Mine erfaringar til no er at DA 35mm macro limited er veldig bra å bruke til video, då manuell fokusering er en draum på dette objektivet.

Kort sagt: Kvaliteten på video er bedre enn eg hadde forventa og lyden blir veldig bra ved bruk av ekstern mikrofon. Eg ser ikkje noko problem med å bruke det som videokamera dersom man filmar forholdsvis lite eller i situasjonar der man ikkje vil drasse med seg begge deler. Filmar ein mykje bør ein kjøpe videokamera.

Lenke til kommentar
1.Beklager litt dårlig formulering vedr autofokus når du filmar. Ein brukar den dedikerte AF knappen ved siden av tommelen til å fokusere med og ikkje utløysarknappen. Når du vil skifte fokus trykker du inn AF knappen og kamera fokuserer det punktet du har valgt. Dette resulterer i at når man filmar objekt i bevegelse blir dette litt tungvint, samt den mekaniske lyden frå fokusmotoren fanges opp av mikrofonen. Derfor er det bedre og stille inn kameraet på manuell fokus og fokusere manuelt, mykje raskare løsning og det fungerer godt.

2.Billedkvaliteten slik eg oppfatta den virka ikkje like bra som videokameraet mitt grunnet "flyten" var ikkje like bra, Vanskeleg og forklare men kamera heng ikkje 100% med ting i bevegelse. Videobilde var klart og tydeleg på K-7, ikkje snakk om videokvalitet som med ein mobiltelefon dersom nokon skulle tru det.

3. Eg testa innedørs i normal til svak belysning, Pentaxen har ingen problemer i dårleg belysning samanligna med videokameraet mitt. Der er K-7 like bra eller bedre.

4. Eg samanligna K-7 mot eit Canon HDV HV20 1080i, med største bledar på f-1,8.Den typen som lagrar på Mini DV-kasett.

 

Så det er ikke følgefokus, men en kan oppdatere fokus mens en filmer. Det at kvaliteten ikke blir så bra på tv-skjermen kan det ha med at kamera ikke klarer å prosessere filmsekvensen raskt nok? Eller er det forskjellen på 60i og 30p (HV20 kan vel ta opp i 30p for sammenligning). HV20 skal forsåvidt være beste som er i konsumentklassen (som hv30 og hv40) så det er jo noe å strekke seg etter. Tror kanskje jeg håper på en firmware oppdatering...

Lenke til kommentar

Jeg må være veldig lite kresen når det kommer til video kvalitet. Jeg synes video kvaliteten på LX3'en var kjempebra. K-7 må klare det mye bedre det? Her er video testen min.

 

Har sett video tatt med K-7 og jeg synes den var ganske bra. Herlig når man benytter smal DoF på video. Noe jeg ikke kan med LX3. :(

 

Edit: Jeg rørte ikke kameraet mens jeg filmet, regner med kvaliteten går strakt nedover hvis man beveger seg.

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Jeg må være veldig lite kresen når det kommer til video kvalitet. Jeg synes video kvaliteten på LX3'en var kjempebra. K-7 må klare det mye bedre det? Her er video testen min.

 

Har sett video tatt med K-7 og jeg synes den var ganske bra. Herlig når man benytter smal DoF på video. Noe jeg ikke kan med LX3. :(

 

Edit: Jeg rørte ikke kameraet mens jeg filmet, regner med kvaliteten går strakt nedover hvis man beveger seg.

Jeg trodde egentlig ikke jeg var så kresen, men synes mye av det som leveres er dårlig :roll:. Har aldri forstått hvorfor det er bedre med HD hvor komprimeringen er så hard at mesteparten av bevegelsene er borte. Hvis du ser på vannet i klippet ditt (jeg lastet ned mp4 filen), så står vannet helt stille. Selv om det blåser. Egentlig er jeg helt fornøyd med SD-oppløsning så lenge det er skikkelig kvalitet.

Endret av espenoen
Lenke til kommentar

Prøvde og ta HRD bilder med den innebygde funksjonen i K-7. Det blei eit litt merkelig resultat. HRD bilde vart eksponert kraftigare (lysare) sjølv om kameraet hadde same innstilling på begge bilda. Nokre innspel på dette ? : Kanskje det er slik det skal være, eg veit ikkje noko om HRD.

 

NB! dette er bilder rett frå kamera. skutt i jpg.

 

 

 

post-146934-1249661274_thumb.jpg

 

post-146934-1249661230_thumb.jpg

Endret av bjordal
Lenke til kommentar
Jeg rørte ikke kameraet mens jeg filmet, regner med kvaliteten går strakt nedover hvis man beveger seg.

Nei. Du vil få en, i begynnelsen litt merkelig, kompensering som gjør at bildet (tenker LW bakpå nå) blir litt flytende. Jeg tror LX'en hadde gjort det svært så bra påmontert en balansevekt (mini "SteadyCam".

Lenke til kommentar
1.Beklager litt dårlig formulering vedr autofokus når du filmar. Ein brukar den dedikerte AF knappen ved siden av tommelen til å fokusere med og ikkje utløysarknappen. Når du vil skifte fokus trykker du inn AF knappen og kamera fokuserer det punktet du har valgt. Dette resulterer i at når man filmar objekt i bevegelse blir dette litt tungvint, samt den mekaniske lyden frå fokusmotoren fanges opp av mikrofonen. Derfor er det bedre og stille inn kameraet på manuell fokus og fokusere manuelt, mykje raskare løsning og det fungerer godt.

Er du sikker på at AF virker ved filmopptak?. Det er greit du får fokusert ved AF før opptak, men med meg virker iallefall ikkje AF under opptak verken i AF-S eller AF-C

Lenke til kommentar
1.Beklager litt dårlig formulering vedr autofokus når du filmar. Ein brukar den dedikerte AF knappen ved siden av tommelen til å fokusere med og ikkje utløysarknappen. Når du vil skifte fokus trykker du inn AF knappen og kamera fokuserer det punktet du har valgt. Dette resulterer i at når man filmar objekt i bevegelse blir dette litt tungvint, samt den mekaniske lyden frå fokusmotoren fanges opp av mikrofonen. Derfor er det bedre og stille inn kameraet på manuell fokus og fokusere manuelt, mykje raskare løsning og det fungerer godt.

Er du sikker på at AF virker ved filmopptak?. Det er greit du får fokusert ved AF før opptak, men med meg virker iallefall ikkje AF under opptak verken i AF-S eller AF-C

Stemmer det "Kaffilars" . Eg ser at eg har formulert meg utruleg dårleg, dvs direkte feil. Ein må stoppe opptaket for so og fokusere på nytt med AF knappen.

Lenke til kommentar
Har ikke lagt merke til det med vannet. Ser forskjellene på den originale versjonen(1,14GB) og iTunes versjonen (107,8MB) som jeg lastet opp.

Hadde en mistanke om at klippet var ytterligere komprimert etter opptak. Liker ikke å sammenligne (sterkt) komprimerte opptak. Men den komprimeringen som er rett ut av kamera er selvfølgelig et viktig moment.

 

Er du sikker på at AF virker ved filmopptak?. Det er greit du får fokusert ved AF før opptak, men med meg virker iallefall ikkje AF under opptak verken i AF-S eller AF-C

 

Det var slik jeg trodde det var. Har du noen formening om hvordan videofunksjonen fungerer?

Lenke til kommentar
Selve bildene sa en ting, mens histogram og blinking sa noe annet.
Kan det ha noe å gjøre med at histogrammet evt. er basert på innbakt jpeg?

 

Det er i hvert fall tidvis frustrerende med D80en, siden histogrammet er basert på innbakt jpeg, og jpeg-kurven er rimelig bratt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...