Gå til innhold

Erfaringer med Pentax K-7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
post-53203-1251034335_thumb.jpg

Her er orginalbildet tatt med 60-250,bare endret lys,kontrast,størrelse og man ser de 4 prikkene veldig godt spør du meg.jeg har nå aldri sett slikt med de andre speilrefleksene jeg har hatt.

Det er nok mest sansyleg støvprikker, og det må ein nok berre akseptere dukker opp, sjølv ved dei beste støvfjerningssystem uansett kameratype.

Hadde det same på K20D en tidligere i sommar uten at det vart registrert gjennom dust allert. Der måtte eg til med eclipse e2 og swad for å fjerne. Pentax sin orginal støvfjerningsverktøy var ikkje tilstrekkelg i mitt tilfelle.

Her er støvfjerningsside. http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html

Lenke til kommentar

Har du prøvd å blåse forsiktig på sensoren for å sjekke om flekkene flytter seg da? En øreskyllepumpe, eller en improvisert blåseinnretning du lager ved å stikke hull på korken i ei myk plastflaske, fungerer trolig greit til å sjekke ut dette. Bare pass på at flaska/pumpa er tørr og rein.

 

Men jeg syns dette minner mest om rester etter et mislykka forsøk på våtrens. Spesielt eksempel to syns jeg minner mistekelig om noe sånt, dråper som har tørka. Så forslaget over er mest for å utelukke støv.

Lenke til kommentar

øeh våtrens?kameraet er helt nytt,pakket det rett av eska ,har bare tatt ca 20 bilda totalt,og merka flekkene med en gang,prøvde da og skifte objektiv med samme resultat.jeg har aldri vert plaget av/fått støv på sensor før som jeg vet om,og er utrolig forsiktig ang objektivskifte,der jeg snur kameraet med speilet mot gulv osv for å ikke få støv på sensor.jeg har aldri renset sensor før og jeg har brukt endel digitale speilreflekser .

Jeg har som sagt akkurat tatt kameraet i bruk,så da må det være på pentax fabrikken at de har renset /våtrenset

Lenke til kommentar
Prikkene flytter seg ikke,jeg håpet at noen viste hva det var slik at jeg vet om det er skader på sensoren og at jeg må bytte kamera

 

Jeg synes afgjort du skal bytte, uanset hvad det er. Hvis det er skader på sensoren, skal garantien dække - men hvis det er skidt og snavs direkte fra forhandleren, har du da også krav på et rent erstatningskamera!

Lenke til kommentar

Hallo, eg har planer om å oppgradere fra min Samsung GX-1L og tenker på å kjøpe K-7èn. Er den meget bra? bruker kameraet mitt på turer og ellers på besøk og litt sånn generelt.

 

Synes den er i overkant dyr, vil den synke i pris i nærmeste fremtid?

 

Er K20D mye dårligere?

 

Er det bedre når eg først oppgraderer at eg heller går for K-7 i stedenfor K20D?

 

Sitter å klør i fingrene etter å oppgradere men vil gjøre ett riktig kjøp når eg først gjør det.

 

Håper på svar

Lenke til kommentar
Synes den er i overkant dyr, vil den synke i pris i nærmeste fremtid?
Ikke i løpet av denne uka, for å si det på den måten. Prisen kommer nok til og holde seg stabil ei stund, fram til markedet mettes, eller det skjer noe interesant i markdet forøvrig.

Prisfall fra konkurenter, nye konkurerende modeller osv.

Lenke til kommentar
Synes den er i overkant dyr, vil den synke i pris i nærmeste fremtid?
Ikke i løpet av denne uka, for å si det på den måten. Prisen kommer nok til og holde seg stabil ei stund, fram til markedet mettes, eller det skjer noe interesant i markdet forøvrig.

Prisfall fra konkurenter, nye konkurerende modeller osv.

 

Ok, men er den en mye bedre oppgradering enn en K20D vil være?

Lenke til kommentar
Synes den er i overkant dyr, vil den synke i pris i nærmeste fremtid?
Ikke i løpet av denne uka, for å si det på den måten. Prisen kommer nok til og holde seg stabil ei stund, fram til markedet mettes, eller det skjer noe interesant i markdet forøvrig.

Prisfall fra konkurenter, nye konkurerende modeller osv.

 

Ok, men er den en mye bedre oppgradering enn en K20D vil være?

 

Samsung GX-1L er eit hakk "dårligare" enn ist*DS som eg har, og frå ist*DS til K20D er eit "hav" av forbetringar..K20D til K-7 er meir "småpussing" på funksjonar frå K20D, raskare seriehastighet og video. Treng ikkje du dei to siste punkta, er K20D ca 98% av K-7.

Lenke til kommentar
Ok, men er den en mye bedre oppgradering enn en K20D vil være?
Jeg har ikke fått testa den skikkelig, men har klådd på Kaffilars sin en hel kveld.

 

Når det gjelder billedkvalitet så er vel K20 og K-7 likeverdige. Med forbehold om eventuelle forskjeller i eksponering. Lysmåleren er nemlig forbedra.

 

Resten av forskjellene går mye på ergonomi. Respons fra knapper er f.eks mye mer presis. Og søkeren selvfølgelig. 100% søker er deilig. Endelig går det ann å virkelig komponere bildet i kamera. K-7 er generelt et mer profesjonelt verktøy.

 

Legger du vekt på slike ting, kan det være fornuftig å gå hele veien til K-7. Samtidig så vil nok spranget fra GX-1L til K20D oppleves som enormt i seg selv. Så kanskje det kan være vel så fornuftig å gå for K20 og heller eventuelt vente på neste modell igjen.

Lenke til kommentar
Ok, men er den en mye bedre oppgradering enn en K20D vil være?
Jeg har ikke fått testa den skikkelig, men har klådd på Kaffilars sin en hel kveld.

 

Når det gjelder billedkvalitet så er vel K20 og K-7 likeverdige. Med forbehold om eventuelle forskjeller i eksponering. Lysmåleren er nemlig forbedra.

 

Resten av forskjellene går mye på ergonomi. Respons fra knapper er f.eks mye mer presis. Og søkeren selvfølgelig. 100% søker er deilig. Endelig går det ann å virkelig komponere bildet i kamera. K-7 er generelt et mer profesjonelt verktøy.

 

Legger du vekt på slike ting, kan det være fornuftig å gå hele veien til K-7. Samtidig så vil nok spranget fra GX-1L til K20D oppleves som enormt i seg selv. Så kanskje det kan være vel så fornuftig å gå for K20 og heller eventuelt vente på neste modell igjen.

 

Ok, jeg tenkte at det neste kameraet mitt skal eg kunne ha i veldig lang tid så eg går nok sikkert for K-7, er det lurt å kjøpe med 18-55mm WR og 50-200mm WR i ett kit når eg har 18-55 D-Xenon og 50-200mm SMC DA?eller er det bare å kjøpe huset?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...