Gå til innhold

ATI 4870x2 strømforbruk + ytelse


Anbefalte innlegg

Har bestilt meg et Sapphire Radeon 4870x2 skjermkort til å erstatte mitt gamle 8800GT kort. Det jeg lurer på om jeg har nok kraft i min PSU til å kjøre dette.

 

Jeg har i dag 4x1GB minnebrikker, 1 500gb hdd, 4 vifter (120mm + 3x 80mm), ellers er det meste onboard.

 

Samtidig lurer jeg på om min prosessor Q6600 vil være nok til å drive dette kortet til sitt maks potensiale?

 

Takk på forhånd! :)

 

Edit: Tittel ble litt misvisende, beklager for det.

Edit2: Underspørsmål, hvor mye forbedring tror dere jeg kan forvente meg, FPS messig, fra 8800gt til 4870x2? :)

 

-mainsheep-

Endret av mainsheep
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at jeg har testet dette kortet litt nå, ble jeg meget skuffet.

 

For det første fikk jeg ikke så mye bedre score i 3dmark vantage som jeg fikk med mitt 8800gt kort som jeg hadde forventa. Jeg kan heller ikke kjøre WoW med alt av grafikk instillinger på MAX (med en god del addons da) uten at FPS går under 30-40. Kjører jeg på default grafikk capper FPS på mellom 59.9-60.

 

Har kjørt drivercleaner for å fjerne mine gamle nvidia drivere + installert de nyeste fra ATI. Har et Antec 900 kabinett, så kjølingen i kabinettet burde være bra nok.

 

Kan prosessoren min gjøre at ytelsen min ikke ble så bra som jeg hadde håpet? Har lekt meg med overklokking når jeg fikk hovedkortet og prosessoren, men fikk det aldri stabilt, så nå kjører den på stock.

 

Noen som har noen aning på hvorfor wow og 3dmark vantage kjører så dårlig i forhånd til før? Har ikke forsøkt å reinstallere windows 7 ennå, men mulig vil det hjelpe. Har tenkt å sette inn Vista, men er usikker på om dette vil løse problemet (hater vista) :p

Lenke til kommentar

Jo visst er CPU en flaskehals, en Q6600 er en bra CPU NÅR OVERKLOKKET.

Men totalt verdiløs når den kjører på stock frekvens, grunnet lite cache og lav singeltråd ytelse som er hva en god del trenger mer.

Og 4870X2 trenger en god del CPU guffe for å kjøre raskt.

Lenke til kommentar

Kan du gi meg noen tips for å overklokke denne? Har en stor nok Zalaman kjøler som jeg kan montere på den om nødvendig.

 

Jeg har:

 

- Asus P5E hovedkort

- Zalman CNPS9700 NT CPU Kjøler

- 2x OCZ Reaper HPC 2048MB DDR2 PC8500 KIT 1024MBx2, 1066MHz, CL5, "5-5-5-15", EPP (4gb totalt)

- OCZ 780W ModXStream Strømforsyning

- Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

 

Forsøkte meg med overklokking når jeg fikk maskina, men gikk rimelig dårlig. Fikk noen reboots o.l. hvor maskina plutselig stilte seg tilbake til stock vanlues (ram på lav fsb osv).

 

Har du en grei guide som jeg kan følge evt forsøke? I bring beer! :)

Lenke til kommentar

Første du begynner med er å øke 20MHz på FSB, men ville ha hatt en annen CPU kjøler dog.

Q6600 er glad i spenning når klokken går opp, kan være problematisk om du ikke har G0 steppinga tror jeg det var som klokket best på Q6600.

Uansett, en liten økning skal du kunne få til uansett.

 

Zalman kjøleren der er dyr og overpriset, faktisk får du mange kjølere der ute som totalt harver over Zalman kjøleren til en billigere penge enkelt og som ofte er enklere å feste.

Du kan eksperimentere litt, og holde en øye med tempen din, husk at den går opp når Vcore må opp.

Og du må opp med Vcore for å få stabilitet noen ganger, dessverre er hver chip unik på både godt og vondt så du må eksperimentere.

 

Men grei regel, må du mer enn 4 hakk opp på Vcore for en 20MHz overklokk på FSB, er chipen nesten rent skrot.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Stepping kan også kalles revisjon av brikken, altså en ny versjon.

G0 er nyere enn B0 som jeg mener de første Q6600 var og klokket bedre.

 

Hvor mye du kan klokke opp på stock kan jeg ikke si, det må prøves siden enhver chip er unik på både godt og vondt.

Så her må du prøve, ville dog ha byttet kjøler uansett grunnet at Intel sin boxed kjøler kan falle av etter en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...