Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Begynt å komme litt rust.


Anbefalte innlegg

Hei! Har akkurat kjøpt brukt bil. Når jeg kom hjem så jeg dette i den ene hjulbuen. Bilen er en 2003 fra sørlandet.

 

Bilde av bakre hjulbue:

4zvpdi.jpg

 

Spørsmål 1: Hvor lang tid tar det før det spres utover "kanten" på skjermen?

 

Spørsmål 2 og 3: Er dette overflaterust, og hvordan fjerner jeg det enklest mulig.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager. Er en Caddy. De har kanskje en form for miljølakk?

 

Jeg kommer til å ta vare på den. Bilen er veldig fin ellers. Men burde jeg sette igang strakstiltak eller begrenses spredningen ved at jeg begynner å ta vare på den fra nå av?...

Lenke til kommentar
Hva slags bil det er har jo lite å si. Jeg har brukt Biltemas rusteter på slike flekker med overflaterust, fungerer bra :)

 

Det hørtes ut som midt i blinken for denne bilen. Rusteteren er også hvit! Kan vel ikke bli bedre? :)

Lenke til kommentar

rust der legger seg der som oftes på innsiden for så og evt krype rundt. evt kommer det av steinsprut.

 

men skal det der repareres så tar dem nok bare til enden av falsen før skjermen starter.

dem vil da slipe ned det du har tatt bilde av, og på baksiden. legge på syregrunning, så tectyl så lakkering.

bare den der kan koste 1000,- ca på merkeveksted(får nok tilbud om du skal ta begge sider).

 

om du ønsker og ta vare på bilen levere du den inn uansett, tar det lille det er av rust og får dem til og tectylbehandle der samtidig på begge sider.

 

jobben er gjort på godt under 2timer ink lakk

Endret av Evenmosbek
Lenke til kommentar

skal du gjøre det selv må du først demontere rundt naturligvis. locariskjerm(innerplastskjerm), evt skvettlapp. ta av dekk for og komme til bedere.

 

annskaffe deg en vinkelsliper UTEN kapp blad. må være av typen som kan slipe ned lakk og noe stål. en form for "surve".

slip på begge sider (bruk slipe teip om du har så du ikke tar for mye).

 

få ta i syregrunning, ha på to lag. tectyler enten med spray eller pensel. ikke vær sparsom på innsiden.

 

masker med utfallende teip så du får en pen overgang til allerede eksisterende lakk.

 

avslutt med klarlakk

Lenke til kommentar
Hva slags bil det er har jo lite å si. Jeg har brukt Biltemas rusteter på slike flekker med overflaterust, fungerer bra :)

 

Nei, det har mer enn lite å si. Noen biler er mer motstandsdyktige mot rust enn andre, noen har tynnere lakk enn andre osv. Tipper det er noe Kia-ræl siden den har blitt rusten etter så få år :-)

 

Ikke meningen å være frekk eller noe her altså, men jeg har fått med meg at du er BMW-entusiast, noe som jeg godt kan skjønne. Det du dessverre ikke kan skryte av på BMW, er nettopp lakken. Ser mang en E39 og E46 rundt om som har begynt å ruste ganske bra. Det er veldig synd, siden det er så gode biler ellers.

Lenke til kommentar
Hva slags bil det er har jo lite å si. Jeg har brukt Biltemas rusteter på slike flekker med overflaterust, fungerer bra :)

 

Nei, det har mer enn lite å si. Noen biler er mer motstandsdyktige mot rust enn andre, noen har tynnere lakk enn andre osv. Tipper det er noe Kia-ræl siden den har blitt rusten etter så få år :-)

 

Ikke meningen å være frekk eller noe her altså, men jeg har fått med meg at du er BMW-entusiast, noe som jeg godt kan skjønne. Det du dessverre ikke kan skryte av på BMW, er nettopp lakken. Ser mang en E39 og E46 rundt om som har begynt å ruste ganske bra. Det er veldig synd, siden det er så gode biler ellers.

 

Da tar du nok feil, jeg er ingen "BMW-entusiast", jeg er bilentusiast. Jeg har kjørt Audi, Volvo, Seat, VW, BMW, Toyota og flere merker i min tid. At jeg har BMW nå har ingenting med saken å gjøre - og ja, jeg er klar over at tidlige E39 og E46 hadde rustproblemer - men ikke fra 2003.

Lenke til kommentar
Hva slags bil det er har jo lite å si. Jeg har brukt Biltemas rusteter på slike flekker med overflaterust, fungerer bra :)

 

Nei, det har mer enn lite å si. Noen biler er mer motstandsdyktige mot rust enn andre, noen har tynnere lakk enn andre osv. Tipper det er noe Kia-ræl siden den har blitt rusten etter så få år :-)

 

Ikke meningen å være frekk eller noe her altså, men jeg har fått med meg at du er BMW-entusiast, noe som jeg godt kan skjønne. Det du dessverre ikke kan skryte av på BMW, er nettopp lakken. Ser mang en E39 og E46 rundt om som har begynt å ruste ganske bra. Det er veldig synd, siden det er så gode biler ellers.

 

Da tar du nok feil, jeg er ingen "BMW-entusiast", jeg er bilentusiast. Jeg har kjørt Audi, Volvo, Seat, VW, BMW, Toyota og flere merker i min tid. At jeg har BMW nå har ingenting med saken å gjøre - og ja, jeg er klar over at tidlige E39 og E46 hadde rustproblemer - men ikke fra 2003.

Hvis du nå har kjørt BMW et par år og blitt vant til dens kvaliteter, tror jeg det kan bli SVÆRT vanskelig for deg å velge et annet merke neste gang det skal handles bil. Syns å huske at du mumlet om en E61 blant annet :)

Lenke til kommentar
Hva slags bil det er har jo lite å si. Jeg har brukt Biltemas rusteter på slike flekker med overflaterust, fungerer bra :)

 

Nei, det har mer enn lite å si. Noen biler er mer motstandsdyktige mot rust enn andre, noen har tynnere lakk enn andre osv. Tipper det er noe Kia-ræl siden den har blitt rusten etter så få år :-)

 

Ikke meningen å være frekk eller noe her altså, men jeg har fått med meg at du er BMW-entusiast, noe som jeg godt kan skjønne. Det du dessverre ikke kan skryte av på BMW, er nettopp lakken. Ser mang en E39 og E46 rundt om som har begynt å ruste ganske bra. Det er veldig synd, siden det er så gode biler ellers.

 

Da tar du nok feil, jeg er ingen "BMW-entusiast", jeg er bilentusiast. Jeg har kjørt Audi, Volvo, Seat, VW, BMW, Toyota og flere merker i min tid. At jeg har BMW nå har ingenting med saken å gjøre - og ja, jeg er klar over at tidlige E39 og E46 hadde rustproblemer - men ikke fra 2003.

Hvis du nå har kjørt BMW et par år og blitt vant til dens kvaliteter, tror jeg det kan bli SVÆRT vanskelig for deg å velge et annet merke neste gang det skal handles bil. Syns å huske at du mumlet om en E61 blant annet :)

 

Hva er det du vil frem til egentlig?

Lenke til kommentar
Hva slags bil det er har jo lite å si. Jeg har brukt Biltemas rusteter på slike flekker med overflaterust, fungerer bra :)

 

Nei, det har mer enn lite å si. Noen biler er mer motstandsdyktige mot rust enn andre, noen har tynnere lakk enn andre osv. Tipper det er noe Kia-ræl siden den har blitt rusten etter så få år :-)

 

Ikke meningen å være frekk eller noe her altså, men jeg har fått med meg at du er BMW-entusiast, noe som jeg godt kan skjønne. Det du dessverre ikke kan skryte av på BMW, er nettopp lakken. Ser mang en E39 og E46 rundt om som har begynt å ruste ganske bra. Det er veldig synd, siden det er så gode biler ellers.

 

Da tar du nok feil, jeg er ingen "BMW-entusiast", jeg er bilentusiast. Jeg har kjørt Audi, Volvo, Seat, VW, BMW, Toyota og flere merker i min tid. At jeg har BMW nå har ingenting med saken å gjøre - og ja, jeg er klar over at tidlige E39 og E46 hadde rustproblemer - men ikke fra 2003.

Hvis du nå har kjørt BMW et par år og blitt vant til dens kvaliteter, tror jeg det kan bli SVÆRT vanskelig for deg å velge et annet merke neste gang det skal handles bil. Syns å huske at du mumlet om en E61 blant annet :)

 

Hva er det du vil frem til egentlig?

 

At de som kjører BMW som regel ikke vurderer andre merker i det hele tatt, nettopp fordi de er svært fornøyd med det merket de har valgt?

Lenke til kommentar

For det første, hva i all verden har det med saken å gjøre?

For det andre, hvorfor sitter dere og quoter hverandre i hytt og pine? Det er ikke en eneste kommentar mellom deres kommentarer, og når innlegget du svarer på står rett ovenfor blir det utrolig unødvendig å quote. Det blir veldig uoversiktlig og slitsomt for oss andre å se gjennom tråden etterpå.

 

Til trådstarter; vet du om bilen har stått ved en brygge e.l.? Du nevnte at bilen er fra sørlandet, og som kjent kan sjøen tære på. Du bør se litt etter rust i ny og ne, slik at du alltid er tidlig ute med å ta kverken på den. Det er mye bedre å være tidlig ute enn å vente til bilen er gjennomrusten.

Lenke til kommentar

Alle biler har forresten miljølakk om dagen. Det er så tynn lakk at det er helt tragisk! Ruglete og jævlig og holder ikke som de gode gamle miljøgiftige lakkene. Damn you treehuggers!! En Caddy er nok ikke påkosta noe form for galvanisering heller.

 

Kjøp deg ei negerkuse til drill for å slipe ned. Dette ser mest ut som overflaterust for meg. Blir mye steinsprut i hjulbuene så det har nok blitt kakka hull på lakk og grunning der engang. Ikke så uvanlig det. Slip vekk rusta og ta på grunning og lakk. Og så kan du legge på litt sånn steinsprutbeskyttelse som er på kanaler og lignende, og så lakkerer du over det igjen. Blir litt ruglete, men det er jo inni skjermbuen, og mye bedre enn rust i mine øyne. Og gjerne tectyl på innersida. Alt dette får du kjøpt på biltema for en slikk og ingenting.

Lenke til kommentar
Alle biler har forresten miljølakk om dagen. Det er så tynn lakk at det er helt tragisk! Ruglete og jævlig og holder ikke som de gode gamle miljøgiftige lakkene. Damn you treehuggers!! En Caddy er nok ikke påkosta noe form for galvanisering heller.

 

Kjøp deg ei negerkuse til drill for å slipe ned. Dette ser mest ut som overflaterust for meg. Blir mye steinsprut i hjulbuene så det har nok blitt kakka hull på lakk og grunning der engang. Ikke så uvanlig det. Slip vekk rusta og ta på grunning og lakk. Og så kan du legge på litt sånn steinsprutbeskyttelse som er på kanaler og lignende, og så lakkerer du over det igjen. Blir litt ruglete, men det er jo inni skjermbuen, og mye bedre enn rust i mine øyne. Og gjerne tectyl på innersida. Alt dette får du kjøpt på biltema for en slikk og ingenting.

Beste tipset så langt.

 

Jobben er ganske grei når du har verktøy og kjemikalier. Det er så lite og står usjenerande til at det på ein Caddy kan tas sjølv.

Lenke til kommentar
Hva slags bil det er har jo lite å si. Jeg har brukt Biltemas rusteter på slike flekker med overflaterust, fungerer bra :)

 

Nei, det har mer enn lite å si. Noen biler er mer motstandsdyktige mot rust enn andre, noen har tynnere lakk enn andre osv. Tipper det er noe Kia-ræl siden den har blitt rusten etter så få år :-)

 

Ikke meningen å være frekk eller noe her altså, men jeg har fått med meg at du er BMW-entusiast, noe som jeg godt kan skjønne. Det du dessverre ikke kan skryte av på BMW, er nettopp lakken. Ser mang en E39 og E46 rundt om som har begynt å ruste ganske bra. Det er veldig synd, siden det er så gode biler ellers.

 

moren min sin e36 som hun kjøpte ny i 97 har skikkelig dårlig lakk og, den har ikke rusta ellernoe, men finishen er LANGT fra der du kan forvente på en ny bil, appelsinhud når man gransker den nøye om du skjønner. Sierraen min har langt penere lakk, og er fra 86 :p dog når den er nypolert

 

edit: men så blir det jo urettferdig å sammenlikne 90tallsbmw, med gamle bra Forder:)

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...