Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Program for 'trådløs profil' - Veksle mellom Fast IP og automatisk


Anbefalte innlegg

På jobben har vi et trådløst nettverk, men det lar seg ikke gjøre å koble seg opp mot dette nettverket dersom man i innstillingene til den trådløse tilkoblingen har satt at maskinen skal motta IP-adresse automatisk. Derfor må disse settes inn manuelt. Det er greit nok, og da fungerer det fint. Problemer oppstår først når man skal benytte den samme PCen på et annet trådløst nettverk, f.eks hjemme. Da blir man nødt til å endre dette valget tilbake til å motta IP automatisk igjen.

 

Dette blir tungvindt i lengden, så jeg lurer på om det ikke finnes et enkelt program som lar deg lagre profiler hvor man kjapt kan velge f.eks ”På kontoret”, så settes IP-adresse og DNS serveradresse til det man har på denne profilen. Velger man så profilen ”Ute”, så mottas disse automatisk.

 

Er det noen her som vet om et program med en slik funksjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sikker på at man må skrive inn IP manuelt for å bruke trådløse på jobben? Virker som en veldig merkelig løsning. Hør med IT avdelingen din

Jeg er IT-avdelingen... Vel, rent formelt sett er jeg ikke det, men jeg jobber i en liten bedrift, og når folk (selgere) ringer og ber om å få snakke med ”IT-ansvarlig”, da blir telefonen satt til meg.

 

Det er ikke uvanlig at man må ha fast IP for å koble seg på trådløse nett hos bedrifter, men jeg aner ikke hva dette skyldes.

 

Access connections nevnes, og det har jeg brukt, men det fungerer kun på maskiner som har XP. Der kan jeg lage én profil for kontoret, og én for andre steder. På PCer med Vista ser det ut som om jeg MÅ angi et trådløst nettverk for hver profil. Altså, jeg får ikke lagd én profil for alle andre steder.

 

Nå har jeg sett litt mer rundt, og jeg har funnet en halvveisløsning som ser ut til å fungere. Jeg har lagd to bat-filer som setter adressene til det de skal være.

 

 netsh interface ip set address "Tr†dl›s nettverkstilkobling" static 192.168.0.124 255.255.255.0 192.168.0.1 1
netsh interface ip set dns "Tr†dl›s nettverkstilkobling" static 192.168.0.99

 netsh interface ip set address "Tr†dl›s nettverkstilkobling" dhcp
netsh interface ip set dns "Tr†dl›s nettverkstilkobling" dhcp

Lenke til kommentar
Det er ikke uvanlig at man må ha fast IP for å koble seg på trådløse nett hos bedrifter, men jeg aner ikke hva dette skyldes.

Jo, det er vel egentlig ganske uvanlig. Har dere ikke DHCP-server?

 

 

Nå har jeg sett litt mer rundt, og jeg har funnet en halvveisløsning som ser ut til å fungere. Jeg har lagd to bat-filer som setter adressene til det de skal være.

 

 netsh interface ip set address "Tr†dl›s nettverkstilkobling" static 192.168.0.124 255.255.255.0 192.168.0.1 1
netsh interface ip set dns "Tr†dl›s nettverkstilkobling" static 192.168.0.99

 netsh interface ip set address "Tr†dl›s nettverkstilkobling" dhcp
netsh interface ip set dns "Tr†dl›s nettverkstilkobling" dhcp

Sier bare ip-konfikt jeg

Endret av Demantios
Lenke til kommentar

Demantios og simster: At dere ikke har vært borti slike nettverk før, gjør dere ikke automatisk kvalifisert til å si at det ikke er vanlig. Jeg har vært hos flere regnskapskontor og et advokatkontor som har det helt likt som oss. I tillegg fant jeg, i min søken etter en løsning på nett, flere andre som skisserer akkurat samme problemstilling. Med andre ord så er det faktisk ganske vanlig. Det er sikkert ikke ment at det skal være slik, men det er fortsatt vanlig.

Lenke til kommentar

sorry as men vil fortsatt si det er temmelig uvanlig, hvorfor? jo fordi for store bedrifter, nå snakker vi flere tusen ansatte, er det ikke hensiktsmessig lurt å ha en slik løsning, eller hendig. og er nok en del flere som tenker sånn.

men i små bedrifter kan det jo hende det er mer vanlig. men med tanke på domener og policyer, f.eks at brukere ikke kan endre på nettverksinnstillingene sine selv, så er det ikke den beste løsningen.

i store bedrifter skal alt være enkelt, brukervennlig og likt.

Endret av simster
Lenke til kommentar
... jeg lurer på om det ikke finnes et enkelt program som lar deg lagre profiler hvor man kjapt kan velge f.eks ”På kontoret”, så settes IP-adresse og DNS serveradresse til det man har på denne profilen. Velger man så profilen ”Ute”, så mottas disse automatisk.

Mobile Net Switch fungerer utmerket for meg. Jeg kan sette opp "profiler" for trådløst på kontoret, trådløst hjemme, trådløst ute, kablet hjemme, kablet på kontoret, testing, osv.

Lenke til kommentar
Demantios og simster: At dere ikke har vært borti slike nettverk før, gjør dere ikke automatisk kvalifisert til å si at det ikke er vanlig. Jeg har vært hos flere regnskapskontor og et advokatkontor som har det helt likt som oss. I tillegg fant jeg, i min søken etter en løsning på nett, flere andre som skisserer akkurat samme problemstilling. Med andre ord så er det faktisk ganske vanlig. Det er sikkert ikke ment at det skal være slik, men det er fortsatt vanlig.

Men på hvilken måte er det positivt å ha det sånn? Virker veldig tungvint

Lenke til kommentar

Jeg sitter bokstavelig talt og rister på hodet her. Seriøst, Demantios og simster, LES før dere poster! Jesus! Når har jeg sagt at det er positivt eller hensiktsmessig å ha det slik? Når har jeg sagt at vi er en stor bedrift med flere tusen ansatte?

 

Er det en grunn til at dere i det hele tatt poster i denne tråden utenom for å øke postcount’en deres?

 

 

Edit: nebrewfoz, takk for forslaget. Jeg skal teste det ut.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar
Jeg sitter bokstavelig talt og rister på hodet her. Seriøst, Demantios og simster, LES før dere poster! Jesus! Når har jeg sagt at det er positivt eller hensiktsmessig å ha det slik? Når har jeg sagt at vi er en stor bedrift med flere tusen ansatte?

 

Er det en grunn til at dere i det hele tatt poster i denne tråden utenom for å øke postcount’en deres?

Er det ulovlig å være nysgjerrig eller? Det må være en grunn til at dere ikke har noen DHCP-server, derfor spurte jeg om positive sider med denne ordningen av ren nysgjerrighet. Men om du ikke tåler et lite spørsmål uten å ta det personlig så får du sette deg i trappa og grine da vettu

Lenke til kommentar
På jobben har vi et trådløst nettverk, men det lar seg ikke gjøre å koble seg opp mot dette nettverket dersom man i innstillingene til den trådløse tilkoblingen har satt at maskinen skal motta IP-adresse automatisk. Derfor må disse settes inn manuelt. Det er greit nok, og da fungerer det fint. Problemer oppstår først når man skal benytte den samme PCen på et annet trådløst nettverk, f.eks hjemme. Da blir man nødt til å endre dette valget tilbake til å motta IP automatisk igjen.

 

Dette blir tungvindt i lengden, så jeg lurer på om det ikke finnes et enkelt program som lar deg lagre profiler hvor man kjapt kan velge f.eks ”På kontoret”, så settes IP-adresse og DNS serveradresse til det man har på denne profilen. Velger man så profilen ”Ute”, så mottas disse automatisk.

 

Er det noen her som vet om et program med en slik funksjon?

 

Det kan være at nettet er delt opp, slik at man har en del som er DHCP og et annet nett for printere med fast IP. De aller fleste nett er satt opp med DHCP og det er mange år siden jeg har vært borti et nett med kun fast IP. Hvis du har en router (feks. zyxel) med DHCP så kan du pinne/koble MAC adressen til den enkelte maskin til en "fast" IP i DHCP-nettverket.

Denne løsningen gir deg fast IP i et nettverk med DHCP.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må si det er en tungvint løsning og benytte fast IP på denne måten, og som andre her påpeker, det finnes bedre måter og sikre enn WLAN på som er mer brukervennlige..

 

Hvis du er IT-ansvarlig, i den forstand at ingen andre har noe mer peiling enn deg, hvorfor ikke bare sette opp en DHCP server, og heller legge inn WPA kryptering i det trådløse nettverket?

Eller kontakte den som har satt opp nettverket, og legge det opp sånn?

 

Da er jo problemet borte..

Lenke til kommentar

Her er en bat fil jeg lagte en gang.

Du kan også lage en egen for automatisk og en annen for fastsatt ip.

I stedet for "local area connection" må du skrive inn navnet på nettverksadaptoren du bruker.

 

@ECHO OFF

ECHO Trykk 1 for IP oppsett

ECHO Trykk 2 for automatisk DHCP

ECHO Trykk 3 for å avslutte

SET /P INPUT=

IF /I "%INPUT%"=="1" goto :setIP

IF /I "%INPUT%"=="2" goto :dhcp

IF /I "%INPUT%"=="3" goto :END

:dhcp

ECHO setter opp automatisk Ip-adresse

netsh int ip set address name = "Local Area Connection" source = dhcp

netsh int ip set dns name = "Local Area Connection" source = dhcp

goto :END

 

:setIP

ECHO IP

set /p IP=

ECHO Subnet Mask

set /p SM=

ECHO Gateway

set /p GateWay=

ECHO Primaer DNS

Set /p DNS1=

ECHO Sekunder DNS

Set /p DNS2=

 

REM ***** ****** ****** Telenor DNS 130.67.60.68 130.67.15.198 193.213.112.4

REM * 193.75.75.75 193.75.75.193

REM ***** ****** ****** Google.no IP: 64.233.183.99

 

ECHO Setter fast ip og nettverksmaske.

netsh int ip set address name = "Local Area Connection" source = static addr = %IP% mask = %SM%

 

ECHO Setter opp Gateway

netsh int ip set address name = "Local Area Connection" gateway = %GateWay% gwmetric = 1

 

ECHO Setter Primaer DNS

netsh int ip set dns name = "Local Area Connection" source = static addr = %DNS1%

 

ECHO Setting Sekunder DNS

netsh int ip add dns name = "Local Area Connection" addr = %DNS2%

:END

pause

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...