Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

10 dager fravær


Anbefalte innlegg

Kan finne det ut til mandagen. Etter at jeg skadet ryggen på ski i første klasse, og av den grunn var borte fra skolen i nesten en hel måned, fikk jeg beskjed om at jeg med legeerklæring kunne søke om å fjerne opptil 14 dager. Valgte da å ikke gjøre dette, da fraværet mitt ikke akkurat opptar meg. Jeg fikk med andre ord ikke funnet ut hvordan man gjør det. Jeg vet også at en kompis av meg denne uken fikk en søknad på dette innvilget, så regner med at det skal gå... Men som sagt, jeg kan finne ut av det til mandagen om ingen andre her kan bekrefte det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10 dager er jo absolutt ingen ting. jeg hadde 34 dager og 158 timer frævar siste året (begynte og jobbe og fikk lov av læreren til og være borte) pluss jeg var russ hvor jeg var 7timer på skolen i løpet av russe tiden. jeg stod i alle fag, dårligste jeg fikk var 3. fravær spiller ingen rolle så lenge man er på prøver og gjør innleveringer... og kommer litt ann på lærene da.

 

Timeplanen min siste året på vgs da. Hadde bare 1 time på fredagene. var der aldri og selv om jeg var borte bare 1 time gjalt det som en hel dag pga jeg bare hadde 1 time

 

Ene i klassen min var borte rundt 40 dager. ho var fotomodell og dro på oppdrag i Brasil og sånn helst plutselig. ho stod også i alt

Lenke til kommentar
10 dager er jo absolutt ingen ting. jeg hadde 34 dager og 158 timer frævar siste året (begynte og jobbe og fikk lov av læreren til og være borte) pluss jeg var russ hvor jeg var 7timer på skolen i løpet av russe tiden. jeg stod i alle fag, dårligste jeg fikk var 3. fravær spiller ingen rolle så lenge man er på prøver og gjør innleveringer... og kommer litt ann på lærene da.

 

Timeplanen min siste året på vgs da. Hadde bare 1 time på fredagene. var der aldri og selv om jeg var borte bare 1 time gjalt det som en hel dag pga jeg bare hadde 1 time

 

Ene i klassen min var borte rundt 40 dager. ho var fotomodell og dro på oppdrag i Brasil og sånn helst plutselig. ho stod også i alt

 

 

 

Eh, jo fravær har masse å si når du skal skaffe deg jobb. Hvordan skal du forklare det til en arbeidsgiver? ''Uhm, jeg var syk i 30 dager..'' *skulk*host*

Lenke til kommentar
10 dager er jo absolutt ingen ting. jeg hadde 34 dager og 158 timer frævar siste året (begynte og jobbe og fikk lov av læreren til og være borte) pluss jeg var russ hvor jeg var 7timer på skolen i løpet av russe tiden. jeg stod i alle fag, dårligste jeg fikk var 3. fravær spiller ingen rolle så lenge man er på prøver og gjør innleveringer... og kommer litt ann på lærene da.

 

Timeplanen min siste året på vgs da. Hadde bare 1 time på fredagene. var der aldri og selv om jeg var borte bare 1 time gjalt det som en hel dag pga jeg bare hadde 1 time

 

Ene i klassen min var borte rundt 40 dager. ho var fotomodell og dro på oppdrag i Brasil og sånn helst plutselig. ho stod også i alt

 

 

 

Eh, jo fravær har masse å si når du skal skaffe deg jobb. Hvordan skal du forklare det til en arbeidsgiver? ''Uhm, jeg var syk i 30 dager..'' *skulk*host*

Skal du gå videre og ta høyere utdannelse, noe de aller fleste velger å gjøre, har fraværet niks komma null å si. Ved opptak ser man utelukkende på konkurransepoeng, og man får ikke mer konkurransepoeng av perfekt oppmøte til timene.

 

Jeg har aldri hørt om noen som må vise frem vitnemål fra videregående skole på jobbintervju etter endt høyere utdannelse, ei heller at man må vise frem vitnemål fra ungdomsskolen. Klart; hvis man går rett i arbeid etter videregående opplæring (spesielt hvis man har gått yrkesfaglig) vil nok fraværet ha en del å si, og jeg har hørt om flere som ikke har fått læreplass der de ville på grunn av høy fraværsprosent. Mine utsagn om at fravær ikke har noe å si, er basert på egne erfaringer fra almennfaglig studieretning (studiespesialisering, for dere unge).

 

Er man flink til å lese på egenhånd, og møter opp til vurderingssituasjoner, er ikke høyt fravær noe problem. Jeg hadde selv tosifret antall dager og tresifret antall timer med fravær tredje året, men et kraktersnitt på rundt 5.

 

Men nåt der sagt, så er det ikke noe mål i seg selv med høyest mulig fravær. :)

Lenke til kommentar
10 dager er jo absolutt ingen ting. jeg hadde 34 dager og 158 timer frævar siste året (begynte og jobbe og fikk lov av læreren til og være borte) pluss jeg var russ hvor jeg var 7timer på skolen i løpet av russe tiden. jeg stod i alle fag, dårligste jeg fikk var 3. fravær spiller ingen rolle så lenge man er på prøver og gjør innleveringer... og kommer litt ann på lærene da.

 

Timeplanen min siste året på vgs da. Hadde bare 1 time på fredagene. var der aldri og selv om jeg var borte bare 1 time gjalt det som en hel dag pga jeg bare hadde 1 time

 

Ene i klassen min var borte rundt 40 dager. ho var fotomodell og dro på oppdrag i Brasil og sånn helst plutselig. ho stod også i alt

 

 

Da har du vært UTROLIG heldig! Samme med "fotomodellen". Slik fungerer det ikke alltid. Grunnen til at noen kan ha 40 dager fravær og stå, mens andre kan ha 10 dager å stryke i alle fag er at det er helt opp til lærerene og skolen du går på. Lærere er egentlig pliktig til å stryke deg i et fag dersom du har 20% fravær i et fag. Slik står det i hvert fall i det nye kunnskapsløftet.

 

Når det gjelder arbeidsgivere og om de ser på fravær og ikke, er det samme som med skolen - det er forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass. Men det er faktisk slik at hvis du tar en lengre utdannelse er det større sannsynlighet for at de ikke spør etter vitnemål fra videregående. Dette har med at du har studert på høyskoler, universiteter osv.. Men på en annen side kan du være uheldig å søke på en jobb hvor det er flere interesserte med samme utdannelse og de ønsker å se vitnemål fra VGS for å velge den beste kandidaten.

Lenke til kommentar

En i matteklassen min har over 100 dager fravær, og ca 40-60 timer :p Sjekka istad på han :L Dette er over alle 3 åra da :L

 

Han har strøket i alle fag som ikke var avgangskarakter, og akkuratt fått karakter i de som var avgangskarakter i fagene :p Han fikk varselbrev i alle fag hvert år osv xD

Alikevell går han ut med 5,4 - 5,6 i snitt :p pluss realfagspoeng (4) :p

Lenke til kommentar

La meg spørre om en ting. Hvordan klarer folk å ha over 20 fravær på et halvt skoleår?

Blir mennesker så syke at man må være hjemme så ofte? Er dere hjemme pga en liten forkjølelse?

 

Selv er jeg nesten aldri syk... Har 9 dager fravær fra 8, 9 og 10 klasse

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP
La meg spørre om en ting. Hvordan klarer folk å ha over 20 fravær på et halvt skoleår?

Blir mennesker så syke at man må være hjemme så ofte? Er dere hjemme pga en liten forkjølelse?

 

Selv er jeg nesten aldri syk... Har 9 dager fravær fra 8, 9 og 10 klasse

 

Øh, ehehe. Jeg har ikke en eneste fraværs dag siden 6-7 klasse. Bare små skulke timer her og der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Oja, du prøvde å være morsom. Og hva er problemet med å ta seg fri et par timer i løpet av et halv år? Er ikke noe "tøft" med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...