Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inkassokrav og purringer


Anbefalte innlegg

Hei, har 2 saker her jeg gjerne vil klare opp i:

 

1. Fikk en purring på en regning jeg ikke hadde betalt fra et inkassobyrå. Jeg betalte den ca. 2 dager etter fristen og tenkte det var i orden. Men nå en uke senere får jeg et brev med krav om beløpet som var i utgangspunktet + et ekstra gebyr. Det er jo en uke siden jeg betalte dette og det må jo være registrert hos dem at det er betalt før de sendte ut dette brevet? Må jeg juridisk sett betale det gebyret nå?

 

2. Jeg er medlem av en russebuss, eller var. Vi hadde en avtale om levering av klær til medlemmene på bussen. Jeg får nå en purring med et gebyr i tillegg på noe som ikke er betalt. Jeg har personlig ikke skrevet noen kontrakt med denne leverandøren og har heller ikke noen som helst muntlig avtale. Dette er det en annen person som har. Så mao. har denne leverandøren sendt ut en purring til en helt tilfeldig person som ikke har noe med saken å gjøre. Er jeg i det hele tatt bundet på noen som helst måte til å måtte betale dette? Eller er hele kravet ugyldig? Hvis ikke; betyr det at jeg kan sende ut regninger til random folk i hytt og pine og kreve penger, og hvis de ikke betaler kan jeg selge kravene til inkassobyråer og tjene store penger da?

 

Grunnen til at jeg mottok regningen var fordi det var kun navnet mitt de visste om, og dermed søkte de dette opp i telefonkatalogen.

 

Kan også legge til at denne summen er penger som egentlig ikke skal betales da det er et beløp de skulle sponse oss med, om det hjelper noe? Dette står også i en kontrakt.

Endret av Points
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell tar jeg ikke heilt feil så skal ikke selskapet kunne sende ut noen ny krav for etter 10 dager etter siste frist på regningen, jeg er ikke sikker men tror det står i loven faktisk.

Og begrunnes med at det kan ta tid fra du betaler fra nettbanke til de faktisk motar pengene... ;)

Du bør skjekke det opp i allefall :hmm:

Lenke til kommentar

Det SKAL gå 14 dager etter fristen før ny purring kan sendes ut (gjelder samme regler for opprinnelig faktura, alle purringer samt inkassovarsel). 2 dager etter fristen er derfor innenfor de rammene, og dermed har du ikke noe ekstra du skal betale.

 

Det er forresten verdt å merke seg at det med "OMGÅENDE" er noe som bare skrives på girodelen av fakturaen, det skal et eller annet sted stå den egentlige betalingsfristen, som da er 14 dager minst etter at fakturaen ble sendt ut.

 

Det er ikke noe krav i det hele tatt at purring skal sendes ut før inkassovarsel forøvrig. Det er totalt valgfritt hvor mange purringer en skal sende ut, bare at det skal være 14 dager betalingsfrist, og ny purring/inkassovarsel kan ikke sendes før 14 dager over fristen.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...