Gå til innhold

Linux på mediapc?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Sitter og vurderer og sette linux inn på min i dag ustabile win mediacenter pc.

Men hvordan er det med avspilling av HD matralie med linux?

I windows bruker jeg jo powerdvd til avspilling av blueray img filer, finnes det noe tilsvarende man kan bruke i linux for avspilling av blueray img filer.

 

Og ellers andre HD formater?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avspilling går bra så lenge du har en relativt kraftig CPU og/eller en relativt ny GPU fra nVIDIA. Blu-ray osv går fint så lenge filene ikke er kryptert. Når det gjelder programvare burde de fleste fungere helt fint, merk at hvis du skal bruke nVIDIA GPU bør du velge en avspiller som støtter VDPAU.

 

Gode avspillere:

MPlayer (GNOME-MPlayer/SMPlayer osv)

VLC

Xine (GXine/Kaffeine osv)

XBMC (full av bugs, men veldig komplett)

Elisa (min personlige favoritt innen "mediacenter", men har en del mangler enda)

Lenke til kommentar

Okei.

 

Har en c2d cpu og HD2400 ati kort stående i den i dag.

SPiller av 1080p uten problemer med windows mediacenter på den i så fall.

 

En annenting er jo optisk lys som jeg bruker ut, at programmene støtter det?

 

Bruker i dag powerdvd til blueray img filer og mediaplayer classic til mvk filer osv..

 

Lignende programmer til linux?

Vlc er man jo kjent med, men får ikke optisk lyd med den i win i så fall...

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Har cpu kraft nok i win i så fall for 1080p uten drahjelp fra skjermkortet.

Så burde jo gå greit i linux og, men hd2400 hjelper jo til i windows i så fall, på powerdvd

 

Får teste MPlayer...

Viktigste er jo at jeg får go lyden også..

Lenke til kommentar
Vlc er man jo kjent med, men får ikke optisk lyd med den i win i så fall...

 

Har ikke så god greie på annet enn vanlig analog lyd på PC, men VLC i Linux har i alle fall valg om å bruke S/PDIF og Dolby Surround. Ellers så sender den vel lyden via ALSA som standard og det går vel an å aktivere optisk lyd der hvis lyddriveren støtter dette?

Lenke til kommentar
Elisa (min personlige favoritt innen "mediacenter", men har en del mangler enda)

 

Kalles vel nå Moovida.

 

Liker veldig godt XBMC. Opplever så og si ingen bugs. Herlig når alle filer er organiserte slik at library-funksjonen kan benyttes fullt ut.

 

XBMC støtter VDPAU og digital lyd.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

har ikke særlige kunnskaper om linux, men jeg kan ihvertfall si at gled dere når XBMC blir like stabilt og bra på linux som på XBOX 1. Har brukt det i flere år nå, og eneste aberet med xbox versjonen er at det ikke støtter hd materiale - derfor begynte de å jobbe med en linux utgave relativt nylig. (når det er sagt går det an å konvertere HD materiale til 540p/720p XVID og skalere opp, men det krever altså at man rekoder feks en 720p x264 til 960x540 XviD.

 

Ellers så jeg en demonstrasjonsvideo av LinuxMCE en gang med svært imponerende funksjonalitet og støtte for alskens fancy fjernstyring av bla. gardiner og opplegg, spesielt integrasjonen med tv-kort og opptaker. Om det er like enkelt å sette opp er en annen sak...

 

http://linuxmce.com/

noen her som har erfaringer med det?

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
Ellers så jeg en demonstrasjonsvideo av LinuxMCE en gang med svært imponerende funksjonalitet og støtte for alskens fancy fjernstyring av bla. gardiner og opplegg, spesielt integrasjonen med tv-kort og opptaker. Om det er like enkelt å sette opp er en annen sak...

 

http://linuxmce.com/

noen her som har erfaringer med det?

 

Har fulgt LinuxMCE i godt over 2 år nå, og vil gjerne rose det opp i skyene, men v. 7.10 (basert på Kubuntu 7.10) er litt vel utdatert, kan ikke oppdateres pga det ville ødelegge funksjonaliteten - så sikkert plenty med sikkerhetsrisikoer. Den krever også _veldig_ spesifikk hardware, jeg sleit som en helt med å finne støttet hardware.

 

Heldigvis er 8.10 Alpha relativt stabil, og forhåpentligvis er ikke Beta mer enn en måned eller 3 unna.

 

Uansett, hvis du skal ha kun en HTPC og det er det, gå for noe annet, om du derimot vil at media skal følge etter deg rundt i huset på tynnklienter som Netbooter fra selve Kjernen i systemet, bruke HA-utstyr (dører, lys, termostat, bevegelses-sensorer etc), VoIP osv - prøv ut 8.10 Alpha.

 

Attpåtil, hvis noen av dere som leser dette kan shell-scripting, SQL, PHP, Perl, Ruby, C++. javascript, grafisk arbeid, teste hardware og rabble ned litt info på Wiki'en - hva som helst for å få litt mer fart på dette massive prosjektet så hadde det vært knall!

 

Men nok rekruttering, for å oppsummere: Skal du ha KUN 1 HTPC - gjør deg selv en bjørnetjeneste og velg noe mindre komplisert. :)

Lenke til kommentar

Skal se om jeg ikke slenger in ubuntu på den i morgen.

 

Har nok kun en htcp i nerttverk med 4 andre pc'er så skal nok ikke gå noe overkill her nei.

 

Får jeg det ikke til og funke med HD og lyd så er ikke norton ghost langt unna:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...