Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Har 6gb ram, finner bare 4.1gb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg fikk endelig satt opp PCn min. Men nå kommer spørsmålet, hvorfor viser dxdiag etc bare 4gb ram når jeg har 6? Jeg har vista 64bit system.

Jeg har :

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

Asus Rampage II Extreme, X58

Intel Core? i7 Quad Processor i7-920

Jeg er ikke god med BIOS osv, har lest at jeg må sjekke om Memory Remap er på, men hvor finner jeg det?;P

Trenger litt hjelp^^

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lest på ASUS Vip forum:

In my last discussion with tech support on this board, he mentioned that the memory remap feature is on by default and there is no switch in bios to turn it on or off.

Sjekk først i main bios screen - at system minne viser alle 6gb.

Deretter er det viktig at 64Bits OS blir installert mens alle 6gb er inne , dette grunnet kernel valg med memory i/o mapping oppsettet blir lagt under installasjonen.

Endret av syar2003
Skrevet (endret)
Står bare 4088MB ram i system info i BIOS

Da har ikke hovedkortet/bios detektert de siste 2GB.

Påse også at de tre modulene er i A1/B1/C1 DIMM slottene (rød pil)

post-35394-1243679017_thumb.png

Endret av syar2003
Skrevet (endret)

Last ned cpu-z da. Sjekk om i SPD tab i cpu-z at memory i de ulike slots er detektert.

Hvis en ikke er detektert får du feilsøke fysisk tilkopling av modul i den slot som ikke evt. har noe. Deretter eventuelt flytte om på modulene og sjekke om "ingen detektering" følger etter en viss minnemodul (hvis det følger modul er den sannsynligvis gåen). Ellers kan det være en DIMM slot du ikke får bra nok kontakt med memorymodulen.

Bruker du A1/B1/C1 - skal du ha minne dektektert i cpu-z i slot 1,3 og 5.

post-35394-1243680674_thumb.png

Endret av syar2003
Skrevet

Men jeg merket nå også at på denne PCn, som har 3.6gb ram, at det står på ytelseinformation og verktøy "Minne (RAM): Minneoprasjoner per sekund - 4.8, mens på den jeg nettopp har bygget står det 5,9.

Er det mulig at det er 6gb ram aktiv?

Skrevet (endret)

Du fant vel ut at du skulle trykke "Del" gjevnlig under oppstart for å komme inn i bios,men kanskje du burde prøve siste bios ver. 1306,før du begynner å justere i bios.Hvis du skal inst. ny bios,så bruk Asus EZ Flash 2 utility,les 3.1.3 i manualen din.

421939.jpeg

La inn bilde

Endret av ask99
Skrevet (endret)
Jeg skjønner ikke helt hva han har gjort, kan noen forklare? x)

Han satte alt han kunne til Auto:

"Ok, So after much ado about everything I have set everything humanly possible in the BIOS to Auto (even some of the feilds that do not have that option let you set them if you Type in Auto strangely enough!) And now my BIOS reports 6GB as does Vista... So that begs the question, how could voltages cause the bios ot only report 4GB of mem? The only other option I changed back was ACPI 2.0 feature."

De plassene han ikke kunne velge Auto, de var "grået ut" (Greyed out) skrev han Auto.

Du bør også gjøre det ask99 sier, oppdatere til siste BIOS FØR du gjør noen forandringer. For å bruke Asus EZ Flash 2 trykker du ALT+F2 under POST.

Endret av Chavalito
Skrevet (endret)

Det var Rodriguez i posten som hadde testet mest i posten,han fikk mindre problemer for hver nye bios update.Se bilde

Slettet bilde,pga feil info i det!

Hvis du skal oppdatere bios,så sett alt til auto igjen,før du flasher ny bios.

Endret av ask99
Skrevet
Du fant vel ut at du skulle trykke "Del" gjevnlig under oppstart for å komme inn i bios,men kanskje du burde prøve siste bios ver. 1306,før du begynner å justere i bios.Hvis du skal inst. ny bios,så bruk Asus EZ Flash 2 utility,les 3.1.3 i manualen din.

421939.jpeg

La inn bilde

Skal jeg bare update til siste version?

Skrevet (endret)

Jepp,hvis du leste om Asus EZ Flash 2 utility,og ble trygg på den,så er det bare å flashe siste bios ver.

Last den ned,pakk den ut,flytt den over på en usb flash penn som har Fat 32/16 format,hvis usb flash penna er tom,så er det lettere å finne rom-fila(bios) på den i EZ Flash.Ikke bry deg om stasjonsbokstav i EZ Flash,hvis usb flash er eks. E: i os,kan den være noe annet i EZ Flash.Bare finn rom-fila!

Endret av ask99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...