Gå til innhold

hvilket minnekort type? Sandisk, Lexar, Kingstone eller Transcend?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De 2 16gb kingston kortene jeg bruker, fungere helt topp. Har bestilt et nytt 32gb kingston

 

interesant.. hvor mye kostet 16gb'ene?

Du finner de på komplett.no husker ikke helt hva de kostet, 400-500 kanskje.

 

Nå har jeg prøvd Kingston kortene i a100 og der synes jeg de skriver grusomt tregt i forhold til et annet IV scandisk. Mens i a900 merker jeg knapt forskjell på de to.

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på denne da jeg lurer på det samme. Skal snart kjøpe Canon Eos 450D og trenger minnebrikke. Jeg har absolutt ikke peiling på slike ting (har brukt Nikon D70 noen år nå, og minnebrikkene fikk jeg og har dermed aldri tenkt over saken).

 

Ønsker å kjøpe et kort på 4GB, siden jeg nettopp har oppdaget hvordan det er å ts bilder i RAW. Men ser at det finnes to typer SanDisk brikker, extreme og de vanlige. Hva er forskjellen? Eller, for å si det sånn, er forskjellen så stor at en amatør vil legge merke til det? Selv om jeg har hatt kamera noen år er det ikke akkurat mye brukt, så man kan vel si at jeg fortsatt er helt på nybegynnerstadiet på mange områder. Er det Lexar-kortet som det ble linket til her brukbart? Hva med denne?

Lenke til kommentar

Jeg holder meg til Sandisk (har 3x4gig) dette fordi "kvalitets" kortene skriver litt anerledes enn billigkortene.

 

Med mindre du fyller opp kortet hvær gang, vil du ikke bruke alle sektorene på et billigkort, de samme delene vil bli brukt hvær gang. dette fordi det skrives til kortet fra A til B hvær gang.

På et sandisk kort (vet ikke om dette er tilfellet på andre også, det er godt mulig det er) vil hele kortet bli skrivd over før man starter på starten igjen, enten du fyller der bare litt opp eller mye.

 

Dermed får du lik "slitasje" over hele kortet.

Lenke til kommentar
Jeg hadde kjøpt dette

 

Lexar 4GB SDHC 133X

 

Har hatt et slikt i 1GB i flere år nå, meget fornøyd! Aldri noe tull, støtter det meste og overføring til og fra PC går meget raskt og smertefritt for seg.

 

Men hva er forskjellen på den i forhold til Lexar Secure Digital 4GB?

 

Hva hvis jeg velger 8GB i stedet (prisforskjellen var jo ikke så stor):

 

Lexar Secure Digital 8GB

 

Lexar Secure Digital Premium 8GB

 

Lexar Secure Digital Pro 8GB

 

Vil jeg virkelig "tjene" på å gå opp noen hundrelapper i pris for en pro i stedet for en helt standard en (ta igjen i betraktning at jeg ikke har peiling...).

 

Sukk, endelig har man greid å velge kamera, så er det plutselig ørten valgmuligheter innen dette også, ikke så greit for en stakkar som ikke har noen anelse på slikt...;)

Lenke til kommentar

Pro-serien til Lexar er noe raskere enn "standardkortene", Dette er en fordel ved seriefotografi, og når du kopierer bildene inn på maskina, definitivt verdt pengene.

 

For min del er 4GB mer enn nok, men du kjøper akkurat så stort som du selv føler for. Problemet med alt for store kort er at sorteringsjobben ofte blir tung og kjip når du ratt sitter med 1300 bilder fra 9 forskjellige "hendelser".

Lenke til kommentar
Pro-serien til Lexar er noe raskere enn "standardkortene", Dette er en fordel ved seriefotografi, og når du kopierer bildene inn på maskina, definitivt verdt pengene.

 

For min del er 4GB mer enn nok, men du kjøper akkurat så stort som du selv føler for. Problemet med alt for store kort er at sorteringsjobben ofte blir tung og kjip når du ratt sitter med 1300 bilder fra 9 forskjellige "hendelser".

 

Ok, da får jeg se hva det blir til, blir vel enten 4GB Pro eller 8GB premium. Tusen takk for svar hvertfall, hjalp meg med å sortere tankene litt...;)

Lenke til kommentar
Lexar og Sandisk er regnet som kremen og koster så lite ekstra å kjøpe at det ikke er verd risikoen ved å kjøpe noe annet.

Jepp, det ene Kingston-kortet jeg har hatt er det suverent mest kortlevde.

Hehe, bra generalisering dette :D Jeg har hatt diverse Crucial, Kingston og Buffalo kort i mange år og aldri hatt noen problemer ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...