Gå til innhold

Jeg ble idag lurt kraftig under kjøp av mobil på elkjøp


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kan vel begynne med å si at jeg er en idiot når det gjelder kjøp av mobiler. Desverre kan jeg gi litt for mye etter og ikke tenke igjennom prisen som jeg betaler alltid. Dette brente jeg meg noe helt ekstremt på idag.

 

Først en forklaring om situasjonen.

 

I april var jeg på lefdal og kjøpte meg en htc touch diamond. For ca 700 kroner (helt NY) med abonomanget djuice complete.

 

Desverre mistet jeg telefonen i bussen etter en 14 dagers tid. Det går en stund og i mellomtiden bruker jeg en gammel svart-hvitt telefon.

 

Jeg bestemmer meg deretter for å kjøpe en ny telefon. Da hadde jeg bestemt meg for at jeg ville ha den samme. Altså htc touch diamond. Igjen prøvde jeg hos lefdal, men da var den utsolgt. I tilegg hadde den gått ut av produksjon, så den var vanskelig å få tak i.

 

Neste steget var å reise til elkjøp. Jeg gikk bort til en selger og spør om de hadde htc touch diamond inne. Da sa han ja, men det er den utstillingstelefonen. De hadde ikke mer nye inne på lager.

 

Jeg så på prisen. Å vet dere hva? Der sto der 2300 med abonomang (telenor, djuice complete).

Allerede her hadde prisen gått opp kraftig ifra sist gang, jeg kjøpte denne telefonen.

For da betalte jeg bare 700 for den på lefdal. Jeg vil presisere at dette var prisen for en NY telefon.

 

Jeg vurderte utstillingstelefonen og tenkte at den ville sikkert være endel billigere enn en helt ny telefon. Noe som burde være veldig logisk?

 

Jeg spør hvor mye han skulle ha for den. Å med binding, så kunne han selge den til meg for 2000. Denne telefonen var brukt som utsilling i nesten 12 månder. I tilegg som jeg sa, måtte jeg binde meg. Det vill si at jeg måte bryte bindingen. Dette tok telenor 2000 for utenom.

 

Dum som jeg var, gikk med på dette. Å gikk ut med en brukt htc touch diamond for 2000 kroner. I tilegg skulte jeg telenor 2000 for brutt abonomang.

 

Total kostnad for hele telefonen, er altså 4000.

 

Noen lurer gjerne på, hvorfor i helvete gjør jeg dette? Men desverre er der noen lettlurte og villige slik som meg.

 

Etterpå angret jeg. Telefonen hadde jeg i hånden og jeg ringte mitt søskenbarn som bor og jobber på elkjøp i kristiansand. Jeg forteller hele historien. Om hva jeg betalte for telefonen, hva den kostet ny. Å hvor lite rabatt jeg fikk. På tross av enn et års gammel telefon. Da er det vel litt lite med 300 i rabatt?. Jeg fortalte også om prisen på lefdal.

 

Når han hørte at jeg hadde betalt 2000, så fikk jeg høre det. Han kunne ikke fatte at jeg gikk med på det. På elkjøp i kristiansand kostet denne telefonen 700 HELT NY, med abonomang. Da snakker vi om det samme. Djuice complete

 

Jeg følte meg straks lurt. Deretter reiste jeg tilbake til elkjøp og forklarte situasjonen. Jeg fortalte også at jeg hadde snakket med en selge på elkjøp i kristiansand og om prisen han hadde gitt meg. Som var 700 med abonoamng. Helt ny og ubrukt.

 

Selgeren var utrolig frekk. Å kunne ikke forstå at jeg kunne komme med disse påstandende rett til han. Dette måte bevises. Da kokte det nesten over for meg og jeg ringte tilbake til søskenbarnet mitt. Han ville snakke med selgeren, men selgeren nektet å snakke med han. Jeg forklarte at han jobbet i kristiansand men dette skulle viss forekomme skriftelig.

Jeg måtte gå til avdelingsleder med dette? Mens slegeren ramset opp dette, så var søskenbarnet mitt på telefonlinjen. Å jeg fortalte etterpå at selgeren nektet å snakke med han.

 

Da sa søskenbarnet mitt at han skulle sende en e-post til avdelingsleder for tele, til elkjøpbutikken. Om min situasjon og at jeg følte meg lurt. I tilegg skulle han klage på selgeren, som hadde behandlet meg dårlig og i teorien lurt meg trill rundt. Det skal være lik pris på alle elkjøp butikker.

 

Nå skal han ordne opp for meg i morgen.

 

Nå lurer jeg på hva dere synes? Hva synes dere om måten selgeren var mot meg på? Hva er grunnen til denne prisen? Var dette et bevisst forsøk på å lure meg som kunde? Hva synes dere om prisen jeg fikk for den brukte telefonen med binding (2000) som egentlig kostet 700 helt ny med binding?

 

Har selgeren brutt noen lover inne i denne prosessen?

 

Jeg vill gjerne høre deres kommentarer og synspunkter :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*fjernet lang quote*

 

 

 

 

 

Kjøp aldri på elkjøp!! Bud en!

Snakk med forbrukerombudet så hjelper de deg nok, du ble jo lurt skikkelig, jeg trodde dte var sånn all around pris på elkjøp, at det samme kostet overalt men!

Endret av datating
Fjernet lang quote
Lenke til kommentar

Her er noen tips:

Sjekk alltid priser på internett før du drar i butikken.

Sånn som her så viste du at du hadde betalt 700 for samme tlf og abb. bare uker i forveien, hvorfor skulle du nå betale 2000?

 

At du måtte bryte med telenor syntes jeg var litt rart, er det ikke mulig å binde seg til 12 nye mnder da? seff må du være telenor kunde dobbelt så lenge men du får iallefall igjen noe for pengene.

 

Og til slutt: Elkøp er fint om du skal kjøpe et spill eller cd eller lignende, men er det noe som er litt mer avansert en det ville jeg glatt valgt en annen butikk.

Lenke til kommentar

Selgeren har ikke brutt noen lover, og det ingen som tvang deg til å kjøpe mobilen der.

 

Om de tar mobilen tilbake, så er det kun av ren good-will og ikke fordi du har krav på noe som helst ovenfor dem.

 

Ellers er det helt riktig at bindingen må brytes, du kan ikke ha dobbelt med 12 mnd binding mot et telefonnummer.

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg bak Hedonism her. Selger har ikke gjort noe ulovlig. Han hadde en særdeles dårlig reaksjon da du gikk inn for å klage, men nå står det jo lite om hva du faktisk sa til ham.

 

Om jeg går i butikken og kjøper en BUGG for tusen kroner så er det faktisk jeg som er dum. Kjøpere har undersøkelsesplikt.

 

-s

Lenke til kommentar

Er ingen lover som er brutt her nei. Jobber hos en annen kjede og prislapper oppdateres sentralt hver uke for våres del slik at prisen skal være lik overalt. Vil tro Elkjøp har noe liknende(?)

At du må betale bruddgebyr er noe du skrev under på når du kjøpte den forrige telefonen for du hadde fortsatt lang bindingstid igjen. Det er en lov i Norge som sier at 12 mnd. er det lengste en privatperson kan være bundet til en slik avtale, så derfor må du kjøpe deg ut av den du først har (som skal kompansere tilbudet du fikk når du kjøpte den forrige kontra ordinær pris).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
men nå står det jo lite om hva du faktisk sa til ham.

Uten å ha lest opprinnelig post i detalj har jeg lyst til å følge opp Snubbel her. Måten du legger frem saken på, ordvalg, personlige egenskaper (ja, faktisk) som utseende, kroppsholdning, øyenkontakt, stemmeleie osv osv kan ha avgjørende betydning for hva du kan oppnå når du reklamerer.

 

Dette er ikke en vurdering av opprinnelig poster eller noen kritikk av ham, men i stedet en beskrivelse av hvor viktig social engineering er for å oppnå noe.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Som nevnt jobbet søskenbarnet mitt i kristiansand. Han klarte å ordne det slik at jeg fikk igjen diferansen. Altså slik at jeg fikk telefonen for 700. Så da fikk jeg ca 1300 tilbake igjen. Det var greit, men alikevell sitter jeg igjen med en utstillingstelefon. Som jeg egentlig kunne fått helt ny for samme pris.

Lenke til kommentar
Ja, men var det noe galt med den utstillingsmodellen da? Er det noen skader på den?

 

Den ser fin ut, men den henger seg av og til. Feks når jeg klikker på instillinger kommer det av og til bare hvit skjerm. Uten noen videre valg. Å generelt sett opplever jeg noen tregheter, men det er gjerne noe jeg bør forvente?

 

Er slike telefoner mye brukt med tanke på at det er en utstillingsmodell?

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Windows Mobile=oppdater fra HTC.

 

Sett opp pagefile-størrelsen.

 

Om det fortsetter så er det garantisak, eller om elkjøp selv, snakk med dem om garanti/deres feil. Det skal ikke være feil på demovarer, det SKAL være testet ok såfremst det ikke nevnes noe annet

Lenke til kommentar
.....

ALDRI elkjøp... ALDRI!

 

har en lignende histore om et TV kjøp jeg skulle foreta. Dem hadde annonse på en Philips 32" widescreen til en god pris. (Dette var før flatskjermer begynte å komme)

Jeg dro til elkjøp og hadde bestemt meg for denne TVn.

 

Men nei selvfølgelig, dem hadde ikke inne flere av denne (no dem sikkert aldri har hatt men bare bruker tilbudet for å lokke kunder til butikken) MEN han kunne selge med en annen TV av et eller annet billig merke til 500kr mindre som erstatning.

Det var jo i og for seg greit, men så begynte han å legge ut om hvor mye bedre denne andre saken var. Jeg sa jeg ikke var intresert i den, og at jeg ville ha Philipsen. Selgeren ble mer og mer på meg for å selge den jalla saken. Men jeg var bestemt og skulle ikke ha den.

Da fyren skjønnte hvor det bar så begynte han å antyde at jeg var dum dersom jeg ikke tok den han ville selge meg etc.

 

Klarte ikke lenger å holde meg høflig å sa at dum var jeg virkelig ikke, og om han trodde at han skulle klare å lure på meg den skrap TVn som han hadde 4 ganger mer provisjon på å selge meg kontra lokkeduen som var annonsert. Slikt skal jeg virkelig ikke finne meg i.

Så gratulerte jeg han med at han hadde klart å permanent jage en kunde vekk fra hele kjeden, og at jeg skulle stikke ned på Expert og kjøpe TV i steden.

 

Endte da med en Panasonic som var en tusenlapp dyrere en det jeg hadde tenkt å bruke på TVn (Denne hadde dem forsåvidt også på elkjøp men idioten var for opptatt av å få mest provisjon til å tilby meg den).

 

Etter det: ALDRI mer elkjøp til annet en nips som feks filmer og slikt fjas.

 

 

Kan også nevne nå nettopp da jeg kjøpte med flatskjerm, Panasonic sin 50" toppmodell fra 2008, kosta vell rundt 28 laken da. Denne TVn selger dem for 15laken på Amentio.no.

Bare for morro skyld stakk jeg opp på elkjøp for å sjekke hvor stor den var sånn ca, men alle modellene dem hadde på utstilling var bare budsjettutgavene av LG og no annet ukjente merker.

 

Så kom en selger bort til meg å spurte om jeg trengte hjelp. Jeg svarte at "nei du klarer ikke skaffe det jeg skal ha uansett så jeg bare kikker!". Replikken jeg får i retur var " Du snakker nå med en selger for norges støreste grossist på hjemme elektronikk så det du nevner skal jeg skaffe billigst". Jeg gir han navnet på saken (Panasonic 50PZ800) og han lusker bort til maskina si og begynner å fikkle.

"desverre" så klarer han nok ikke å skaffe PZ800 siden dette er toppmodellen, men han kan skaffe meg den mellomklasse utgaven til en svært god pris. 19 tusen.

Klarte ikke annet enn å le rått å spørre om norges største grossist ikke klarer å matche norges billigste nettbutikk og nevner prisen fra amentio :D

 

Frydet meg å se ansiktet hans når han svelget de ordene!

 

 

Ja, jeg har lakt Elkjøp for hat. Handler ikke no der så lenge jeg kan ungå det. Det er dyrt og klarer skjelden å matche noe som hellst. Prisgarantien demmes er bare piss siden den ikke gjelder for nettbutikker. Eneste fordelen jeg kan se er garantien demmes, slik at du kan tippe TVn ut av vinduet og få en ny etter 2,5 år. Men slikt har jeg ikke samvittig het til.

 

Har også hørt veldig mye dritt om dem fra ex-selgere osv om hvor fokusert det er på provisjon og salg av varer med høy provisjon. Altid prøv å få en kunde over på en vare dem tjener mer på, selv om dem må gå over lik. Av og til får jeg bare lyst å bryte inn i samtaler selger har med andre kunder der han prakker dem full av dritt.

Lenke til kommentar
Klarte ikke annet enn å le rått å spørre om norges største grossist ikke klarer å matche norges billigste nettbutikk og nevner prisen fra amentio :D

 

Dette er jo ikke noe som er spesifikt til Elkjøp vel. Er ingen vanlige butikker som kan matche de billigste nettbutikkene, noe som er helt naturlig. Du finner det aller aller meste billigere på nettet, men det er både positive og negative ting med netthandling vs butikkhandling.

 

Angående at prisgaranti bare er piss skjønner jeg heller ikke. Det gir jo en trygghet mot at hvis du kjøper en vare hos Elkjøp, og så noen uker senere finner den samme varen hos en konkurrent til en lavere pris, får du igjen differansen. Er det ikke bare fint at de tilbyr en slik garanti da, noe de absolutt ikke er pålagt å gjøre? På samme måte som deres 30-dagers returrett, er ikke det en bra ting?

 

Og angående det at selgere blir oppfordret til å gjøre salg med størst mulig avanse.. Hallo, Elkjøp driver som alle andre butikk. Er det galt at man prøver å tjene penger? Tror du ikke selgere på Expert, Telebutikken, klesbutikker, bilforhandlere, osv., også prøver å tjene mest mulig? Det er jo helt naturlig og logisk at man ønsker å selge sine beste varer (og dermed dyreste), siden de er nettopp det - best. Stikk på en klesbutikk hvor de selger dresser. Selgeren vil alltid forsøke å tilby deg den dyreste (og sannsynligvis flotteste) dressen. Han vil aldri starte med å tilby deg den billigste (og styggeste) dressen.

Endret av Golding
Lenke til kommentar
Klarte ikke annet enn å le rått å spørre om norges største grossist ikke klarer å matche norges billigste nettbutikk og nevner prisen fra amentio :D

 

Dette er jo ikke noe som er spesifikt til Elkjøp vel. Er ingen vanlige butikker som kan matche de billigste nettbutikkene, noe som er helt naturlig. Du finner det aller aller meste billigere på nettet, men det er både positive og negative ting med netthandling vs butikkhandling.

 

Angående at prisgaranti bare er piss skjønner jeg heller ikke. Det gir jo en trygghet mot at hvis du kjøper en vare hos Elkjøp, og så noen uker senere finner den samme varen hos en konkurrent til en lavere pris, får du igjen differansen. Er det ikke bare fint at de tilbyr en slik garanti da, noe de absolutt ikke er pålagt å gjøre? På samme måte som deres 30-dagers returrett, er ikke det en bra ting?

 

Og angående det at selgere blir oppfordret til å gjøre salg med størst mulig avanse.. Hallo, Elkjøp driver som alle andre butikk. Er det galt at man prøver å tjene penger? Tror du ikke selgere på Expert, Telebutikken, klesbutikker, bilforhandlere, osv., også prøver å tjene mest mulig? Det er jo helt naturlig og logisk at man ønsker å selge sine beste varer (og dermed dyreste), siden de er nettopp det - best. Stikk på en klesbutikk hvor de selger dresser. Selgeren vil alltid forsøke å tilby deg den dyreste (og sannsynligvis flotteste) dressen. Han vil aldri starte med å tilby deg den billigste (og styggeste) dressen.

 

Nei jeg er klar over at de ikke klarer å matche nettbutikker, siden dem må lønne selgere, leie lokaler etc. Men selgeren var så kjepphøy at den slaget i trynet hadde han godt av:)

 

Og om prisgarantien. De sier at de ALLTID er billigst. det er dem overhode ikke. Når prsiforskjellen på en vare er nær 50% i nettbutikken deres kontra et varehus da er det helt ute å kjører. Om man bestiller på nett og velger henting i varehus så får man varen for halv pris i flere tilfeller. HVordan kan kunden da gå i butikken å være trygg på at de får det billigste?

 

30-dagers returrett er bare en PR greie. Svært få bruker den, og det dem tjener på å ha den (flere velger selvsagt elkjøp pga den returretten) overgår langt på vei tapene deres ved å ta tilbake varer. (disse B-bvarene selges da gjerne vidre til full pris til en annen kunde, uten å opplyse om at det har vært returvare. når dette blir oppdaget er det "svikt i rutiner")

 

Selvfølgelig skal de drive butikk. Men Ingen av de andre kjedene du nevner er så ille som elkjøp på å tenke profitt etter min mening. At selgeren gir deg råd og tilbud er slik det skal være. Selv setter jeg veldig pris på gode råd når jeg en gang tar turen til butikken.

 

MEN, jeg liker også å sette meg godt inn i hva jeg skal ha, og hvilke alternativer som er på markedet, og da er det utrolig lett å avsløre om selger prøver å "lure" meg, noe jeg har opplevd flere ganger på elkjøp. Denne lange remsen med gode råd og forsøk på å fortelle meg hva mitt behov er henger over hode ikke på greip med den researchen jeg har gjort på internett hjenom for eksempel tester.

 

Eksemplet på dette er jo den TVn som jeg nevnte ført i posten. Jeg hadde researchet en del og den Phillips TVn (og også Panasonicen) hadde fått svært gode testresultater på nettet. Både på bilde, klarhet osv. Når selger da kommer å sier at det jalla merket er BEDRE enn begge dem da skjønner man at mosen er full av ugler, og at det er helt andre grunner til at han vil jeg skal kjøpe den TVn.

 

Jeg godtar å betele mer for en bedre TV selv om jeg ikke behøver det. Prøver selger å selge meg det beste han har så gjør han jobben sin. Men når han prøver å få noe som er dårligere til å fremstå som like bra som det jeg egentlig ville ha så er det ikke på tale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...