Gå til innhold

Er det mulig å fjerne Nord Korea?


Anbefalte innlegg

I disse dager er det mye snakk om Nord Koreas atombombesprengninger, og det er snakk om sanksjoner mot landet. Har vi i Vesten så mye å bekymre oss over? Er det mulig hvis f.eks. USA og Russland samarbeider om å bygge tunneler under Nord Korea, og fordeler alle sine stridshoder under, over og fra siden av Nord Korea, for deretter å fyre av alle samtidig, er det da mulig å fysisk fjerne Nord Korea fra verdenskartet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[...]for deretter å fyre av alle samtidig, er det da mulig å fysisk fjerne Nord Korea fra verdenskartet?

 

Først hadde jeg tenkt å skrive noe om at jeg intill nå ikke trodde det fantes dumme spørsmål... Så fant jeg ut at du faktisk ikke spør om man bør gjøre det, men om man kan gjøre det.

 

Og da er nok svaret Nei. Om vi setter opp ett lite regnestykke:

 

Antall "atombomber" i verden: ca 20.000

Arealet av NK: ca. 120.540 kvadratkilometer

Krateret fra en "passe stor bombe": ca. 2 km i diameter

 

Som gir totalt "kraterareal": ((2km/2)^2 * 3,14)*20.000) = 62.800 kvadratkilometer

 

Altså kan man "bare" fjerne ca halve Nord Korea sånn rent fysisk...

Lenke til kommentar

Men det vi vet er at når vi uansett har allierte så nærme som sør og nord korea er så vil ikke det skje. (om det var mulig da)

Tror nok både USA og Russland er veldig klar over at de gjør lurt i holde seg langt unnna Nord Korea, og i hvertfall ikke gå inn i noen bakkekrig med de, da de trolig ville lidd enda hardere tap enn i Vietnam.Eneste man har av straffetiltak blir sanksjoner, som Kim og Co uansett ikke virker å ta veldig seriøst.

Kanskje en skikkelig batalje mellom Kina og Nord Korea kunne blitt action.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

HAHA! Utrolig bra spørsmål!

 

Tror nok svaret ditt er nei, man kan ikke fjerne Nord Korea fra kartet uten videre. Bieffekten ville nok også ha ført til masse død på jorden forøvrig.

 

Hva som dog ville ha gjort tilnærmet lik skadet over tid er en EMP bombe over Nord Korea. Dog ville mengden man hadde trengt vært latterlig,

Lenke til kommentar
Så er spørsmålet om vi vet hvor mange atombomber som finnes? [...]

Sånn ca. +/- ett par tusen vet vi...

 

Vet vi hvor sterke/store de er? Nei, det tviler jeg på:)

 

Vi vet hvor store bombene bør være for å gi "best effekt" (altså størt mulig ødeleggelse) og da er det vel rimelig enighet omm at bomber på størrelse med "Mike" (10 -20 Mtonn) sluppet "tett-i-tett" er det beste/værste. De to som har mest våpen (Russland og USA) er også de som har fortalt mest om bombene sine (pga. diverse nedrustningsavtaler, og fordi de i 50 år drev å skrøt av bombene sine). Så hvilke bomber som er hvor store vet vi nok ikke, men sånn omtrent hvor store de fleste bombene er har vi rimlig oversikt over... (dessuten er ikke bombene optimalisert for størst mulig krater....)

Lenke til kommentar
[...]"Jada, kom med super futuristiske undervannsgravemaskiner fra usa og russland og grav en tunnel under hele nord korea i fred og ro[...]

 

De kan jo bruke de derre tunnelgraverne som er drevet av "blå krystallenergi" som smelter fjellet.... De de bruker for å lage hemmelige rom for Siv jensen i 2012... :tease:

Lenke til kommentar
haha:) Hvor er trådstarteren blitt av? Håper han enten kommer med en sabla god forklaring som får meg til å endre tankegangen :" Han har sannsynligvis så lav IQ at han står og stanger i en glassvegg og ikke kommer seg igjennom", eller at han er smart nok til ikke å si mer:)

 

hehe, har ikke hatt tilgang på nett før nå ;)

 

Nå skal det sies at denne tråden er mest ment humoristisk, og at "påfunnet" var fri fantasi (ja, jeg er fullstendig klar over at dette scenarioet er en del mindre sannsynlig enn scenarioer som f.eks. The Day After Tomorrow, men det er utrolig morsomt å bruke fantasien en gang i blant! :) ) etter at jeg og to klassekamerater satt og hadde lite å gjøre i IT-timen. Vi satt med Google Maps, da vi tilfeldigvis kom over Nord Korea, som var helt blankt i motsetning til de omkringliggende landene. Dette syns vi var ganske så morsomt, iom. at det er så "typisk" Nord Korea å isolere seg fra verden. Deretter begynte vi å diskutere om Nord Korea, atomvåpen og gale statsledere, og da jeg leste denne ( http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3095680.ece ) artikkelen tenkte jeg: "hmmm, har vi egentlig så mye å frykte? Selv om Nord Koreas atombomber er betydelig mindre enn f.eks. USA sine, så er de i motsetning til USA sine stridshoder kontrollert av en mann som de fleste vil kategorisere som gal. MEN, USA og Russland har da utallig flere stridshoder (ca. 4000 og 5000 henholdsvis USA og Russland ifølge Aftenposten), og dermed er det de som sitter med makten, dvs: egentlig bjeffer Kim Jong-il mer enn han biter"

 

Så tenkte jeg følgende: "ja, nå har Nord Korea fått vise seg frem et par ganger, la så USA og Russland vise hva de kan.. hehe :p " Dermed ble dette litt ville scenarioet til.

 

EDIT: PS. jeg og mine to klassekamerater går i 3. klasse på VGS, og har nettopp vært russ.. det forklarer det kanskje enda bedre :p

Endret av a-z
Lenke til kommentar

Folk er triste som må føle seg bedre ved å prøve å rakke ned på andre på internett. Det verste er å ta spørsmålet seriøst å begynne å sutre om at mange kan dø osv. Internet - serious business.

 

Men hadde vært flott hvis noen kunne fjerne det Nord-Korea som Kim Jung Il står for fra kartet da. Gjerne utrydde fammen hans og alle hans nærmeste "venner". Nå skal det sies at det ikke ordner alle verdens problemer på noen måte, og at det er flere andre idioter som også er en fare for verden. Men vi tar fortsatt livet av en irriterende flue nå om sommern, selv om vi vet at det kommer en til om en time:)

 

Noen som har vurdert tanken på at Kim Jung Il skaffer seg dette bare for å gjøre noe skikkelig gøy med resten av verden før han kommer til himmelen?:p

Endret av luser32
Lenke til kommentar

Ja, jeg vil si det er fullt mulig å fjerne NK fra verdenskartet. Det er jo bare å klippe det vekk, eller å tegne over det. Enhver femåring klarer det! :-)

 

Ellers støtter jeg andre sine meninger om at å bombe hele landet til grus, er jo rimelig ille da de fleste som bor der ikke nødvendigvis er enige (av hele sitt hjerte) med den nåværende lederen. Får håpe at den nye lederen (blir vel sønnen hans) ser litt annerledes på ting og tang, men tviler sterkt på det. Et slags folkeopprør må vel igangsettes for å løse noe slikt?

Lenke til kommentar

Tror det kan bli vanskelig. Barna sendes avgårde på "skolen" for å bli grundig hjernevaska om at Kim-Jong-Il er supermann og USA er et sant helvete. Nord Korea er også et av de landene i verden med flest soldater per innbygger.

 

Det er ca 22 665 345 mennesker i NK.

Hærstyrken er på 5 995 000, grovt sett, antagelig mer.

 

Det betyr at det er kanskje over 1 soldat per hvert 4 menneske

(Takk til wikipedia)

 

Folkeopprør? Tvilsomt

Lenke til kommentar

Denne tråden tar kaka!

 

eller nei den tar kaka spiser den driter den ut og baker en ny kake av den!

 

tror nok ikke planen å sprenge bort nordkorea er spesielt praktisk nei!

men tror nok at det snart vil bli en revolusjon der nede, nå som verdenen og ikke minst FN har flyttet fokus litt østover fra afrika

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
I disse dager er det mye snakk om Nord Koreas atombombesprengninger, og det er snakk om sanksjoner mot landet. Har vi i Vesten så mye å bekymre oss over? Er det mulig hvis f.eks. USA og Russland samarbeider om å bygge tunneler under Nord Korea, og fordeler alle sine stridshoder under, over og fra siden av Nord Korea, for deretter å fyre av alle samtidig, er det da mulig å fysisk fjerne Nord Korea fra verdenskartet?

 

 

Hahaha beste jeg har lest på lenge. Det virker jo som om en potteplante har skrevet det her.

HAHA bygge tunnel under ett annet land, skulle likt sett det ja.

 

Fordele stridshodene ved siden av Nord-Korea? Skal du sprenge vannet da? samme hvor de skytes fra, så lenge de treffer målet.

 

Skal vi bare etterlate oss et jævlig stort hull da?

 

Radioaktivt nedbør verden over.

 

Haha jeg driter i om denne tråden er gammel, jeg har ledd konstant i snart 20 min pga av den.

 

Made my day

Lenke til kommentar

Trenger da ikke lage tunneler under Nord-Korea, det har Kim Jong Il allerede gjort for å nettopp prøvesprenge atombombene sine litt :p

 

Antall "atombomber" i verden: ca 20.000

 

Hmm, ser det står der, sjekket linken selv. Men jeg så sist på en nyhetsending, enten BBC eller AlJazeera veldig nylig at USA "kun" hadde i overkant av 1200 stridshoder og Russland i overkant av 1500....

 

 

Et annet scenario jeg har tenkt på, selv om det også sikkert er veldig urealistisk (Har ikke så god peiling på de landene i Asia), er om f.eks. Russland med Kina og nevnte Nord-Korea i ryggen skulle begynne å vise muskler mot NATO. Det ville vel isåfall blitt WW3, og da ville nok Norge ha blitt et interessant sted å følge med på. Vi hadde blitt sandwichet av vesten og østen, hehe. Tror Norgeskysten ville vært viktig å ha kontroll over i et slikt scenario...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...