Gå til innhold

Problemer med computertemp i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Først, jeg har ikke så peiling på Linux. Er i læringsfasen :)

Jeg har installert computertemp og lagt denne til i panelet. Men det står: No Thermal Monitor Support.

Jeg har et Asus P6T Deluxe V2 hovedkort.

Ubuntu 9.04

Kernel 2.6.28.11

Noen som kan hjelpe?

Endret av eirikJO
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmmm,q

sudo apt-get instal acpi speedstep

Kan hende det kan gjøre noe, hvet ikke. Hvet at PC'n min bruker ACPI i såfall, den ville ikke skale viftene ordtellig først.

Skrevet (endret)

acpi er installert og oppdatert i siste versjon. Finner ikke noe som heter speedstep via apt-get. mulig jeg må legge til en source?

En tanke som slo meg.. må det aktiveres noe i BIOS for at dette skal funke? Eller er i så fall "default" instillinger i BIOS dekkende?

Endret av eirikJO
Skrevet

Vel, jeg ville ikke ha brydd meg om viftefarten stemmer i forhold til under Windows(er den lavere så er det enda bedre).

Speedstep er noe rart, da husket jeg litt feil(den drars da sikkert inn via noe). Men ikke noe å bry seg om. Det er en deamon angående mye rart om strøm.

Skrevet (endret)

Hmm... Åpne Synaptic (System > Admin) og legg inn "sensors-applet"

Logg ut/inn > høyreklikk på GNOME-panelet > Add to panel > Hardware sensors monitor

Se om du får opp noen sensorer. Min erfaring er at denne måten finner alle evt sensorer som er aktiverte.

Kan du lese temperaturer i Windows er det vel aktivert i BIOS.

Endret av oj88
Skrevet

Har installert sensors-applet og lagt til HW sensors monitor i panelet. Da står det "No sensors found!"

Jeg har ikke installert Windows, så jeg kan ikke svare om det funker. Men jeg kan lese temperatur i BIOS.

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...