Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovlig å bli tvunget i arbeid på røde dager?


Rubex

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vi holder på å bygge om en butikk jeg jobber i akkurat nå. I den anledning har arbeidsgiver sendt ut et skriv hvor det står følgende:

 

- Dersom ombygging ikke er ferdig til onsdag 20.05, må alle ansatte møte på jobb på torsdag 21.05 (merk, dette er helligdag), og jobbe til butikken er ferdig.

 

- Alle ansatte må komme på jobb kl 10:00 på søndag 24.05 og fullføre det som gjenstår.

 

Begge dagene står det at vi skal jobbe til butikken er ferdig. Står ingen tidspunkt for når vi kan gå hjem. Har arbeidsgiver rett til å gjøre dette? I tilegg blir det overtid samtlige dager den uken, og jobbing for min del på lørdagen. For meg er dette rimelig uaktuelt.

 

Kan forøvrig nevne at jeg er fast ansatt og går på fast lønn.

 

Hvilken rettigheter har jeg her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husker ikke helt anntall. Men det er bare lov med så og så mange timer med overtid.

 

Ja, men dette gjelder vel ikke overtid på røde dager da stort sett hele norge har fri? Hvis vi ser bort ifra de som jobber diverse skiftordninger innen helse, politi, brann osv...

Lenke til kommentar

her kan du vel stå imot det sjefen krever.. butikkmedarbeider du jobber som? har dere normalt åpent på røde dager eller søndager? hvis ikke så hadde jeg gitt beskjed om at dette godtar jeg ikke , det var ikke derfor du tok denne jobben for at du skulle jobbe på røde dager...

har dere åpent søndager og røde dager så sier jeg bare " suck it up" .

 

men er det vanlig rema 1000 eller noe slikt du jobber på hadde jeg vært like frekk som sjefen din... "nei takk"

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger.

 

Da er saken rimelig klar. Vi har normalt sett ikke åpent på røde dager. Dette er et engangstilfelle pga ombygging. kommer ikke til å møte opp noen av dagene. Og jeg bryr meg lite om hva sjefen sier eller mener for å si det sånn, ettersom jeg slutter pga skole nå til høsten.

 

Takk igjen :)

Lenke til kommentar
det er arbeidsmiljølovens §10-6 som reglulerer bruk av overtid. jeg vil anbefale deg å se på fjerde og syvende ledd i denne paragrafen.

 

10. ledd er da mye mer, og lettere, anvendelig.

 

Husk alminnelig arbeidstid er 9 timer i løpet av 24 timer, eller 40 timer i løpet av 7 dager. (§ 10-4 1. ledd). § 10-6 2. ledd gjør arbeid utover dette til overtidsarbeid. Så i følge § 10-6 4. ledd kan du jobbe 50 timer den uka. I en deltidsjobb er dette skikkelig dritt... :p

 

Pussig, som regel når AML og overtid taes opp er det for at arbeiderne ønsker å jobbe utover hva det gies åpning for i AML og av AT, og ikke omvendt... Verden forandres vel...

Lenke til kommentar

Dette er vel OT, men... Mener du skiftarbeid eller deltidsarbeid? Synes lovene er veldig godt tilpasset fleksible arbeidstider.

 

Antall timer som kan jobbes er likt for alle i loven, men hovedavtale, tariff eller lokal særavtale gir som regel bedre vilkår.

 

Krav til dekket mat er oftest dekket gjennom hovedavtale, tariffavtale og/eller lokal særavtale. §10-9 2. ledd gir deg fri med lønn.

 

Husk loven er ufravikelig og andre avtaler gir deg som regel bedre og mer tilpassede vilkår.

Lenke til kommentar
som skiftarbeidere kan enn jo måtte jobbe 12 timers skift, ingen regel her om at enn skal ha overtidsbetaling etter 9 timer på jobb,

samme med mat, ingen som får dekket mat selv om enn jobber 12 timer .

 

Skiftarbeid med 12 timer skift er meget skjelden med mindre du jobber offshore. Jeg er interessert i å høre mer, så hvis du vil kan du sende meg en PM siden dette ikke er on-topic.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...