Gå til innhold

Hva er fordelen med linux i forhold til win?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Leste gjennom linux-skryten på hardware.no idag:

 

http://www.hardware.no/artikler/linux/67450/1

 

og tenkte å si noen ord om hvorfor jeg ikke bruker linux.

 

1 -Drivere. Jeg har søkt mange ganger etter drivere til skrivere, nettverkskort, skjermkort osv, siste gang jeg forsøkte var etter en HP skriver.

Når man på HP sine hjemmeside klikket for å laste ned driveren dukekt det opp en melding som informerte om at man ble sendt videre til en side som ikke var drevet av HP, HP tok ikke noe ansvar for driverne osv.

Slike meldinger gjør at jeg leser mellom linjene at det er en 50/50 sjanse for at det virker, og virker det ikke så er det ingen sitt ansvar, ingen support osv.

 

2 -Åpen programvare. Javel? Det finnes da et nærmest uendelig utvalg av gratis software til windows også, og jeg tenker at finnes det f.eks 100 fotoredigeringsprogrammer er det større konkurranse slik at man ender opp med bedre programmer.

Det er da heller ingen begrensninger på bruk og innstallasjon??? (Ref. artikkelen...)

 

3 -Leser at mange programmer laget til win funker på linux, f.eks via wine.

Det å være nødt til å innstallere enda mer for å få ting til å virke, som på toppen av alt ikke takler alt uansett høres tungvindt ut.

Hvorfor ikke legge inn full støtte for samtlige windowsprogrammer i utgangspunktet?

 

4 -Spill. Ser endelig ut til at man kan spille mye, men fortsatt vil jeg påstå at utvalget av spill er bedre til win enn linux.

 

5 -Ulike distroer, pakkebrønner osv.

Har ennå til gode å se en side sette de ulike distrpene ved siden av hverandre slik at man kan se hva man får og mister med de ulike alternativene.

Dette har MS gjort f.eks her:

 

http://www.microsoft.com/norge/windows/pro...s/n/choose.mspx

 

6 -Så har man pakkebrønnene. Greit nok, men så leser man at hvis man har "feil" distro så risikerer man å vente et halvt år på programoppdateringen til sin distro.

Jaha, var er greia med det da?

 

7 -Support. Mulig det er greit å google etter support og lignende og håpe noen tar seg tid til å hjelpe.

JEG synes det er greiest med et fast tlfnr eller mailadresse til en utvikler som kan hjelpe NÅ!

 

8 -Diverse reviews med blandet resultat.

 

9 -Utrolig mye ukjent å lære, som her:

 

http://tuxgeek.me/2008/11/two-days-without...ntu-810-review/

 

10 -Kjedelig utseende. Nei, utseende er ikke alt, men skal man jobbe over lang tid så er det bedre med noe pent å se på.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 -Support. Mulig det er greit å google etter support og lignende og håpe noen tar seg tid til å hjelpe.

JEG synes det er greiest med et fast tlfnr eller mailadresse til en utvikler som kan hjelpe NÅ!

Jeg ringte Microsoft engang om et problem jeg prøvde å fikse hos en bekjent med Windows xp. Dama på supporten sa: Du har en OEM lissens, da er det ikke vårt ansvar. Butikken kunne godt se på maskinen de (mot penger selvsagt). Historien endte med en reinstallasjon.

Lenke til kommentar

Ganske så dårlig gjennomtenkte argumenter vil nå jeg si.

 

@ 1: Så en driver = alle drivere?

@ 2: Men er gratis programvare det samme som åpen?

@ 3 og 4: Fordi Linux er ikke Windows! Linux har ingen intensjoner om å i det hele tatt fungere som Windows.

@ 5: Distroer er ikke det samme som de forskjellige versjonene av Windows Vista.

@ 6: Hvilke pakkebrønn har du vært borti?

@ 7: Så vidt jeg vet tilbyr Ubuntu og flere av de store distroene support, men alle distroer har utviklermail tilgjengelig. Og ikke minst IRC.

@ 8: Bra argument!

@ 9: Selvfølgelig! Er jo et helt annet produkt. Blir som å sammenlikne bil med fly.

@ 10: Uhm? Du kan jo style det.

Lenke til kommentar

Selvsagt. Har du en OEM versjon, ringer du til produsenten av PCen du har fått den med (HP, Dell osv). Sjekker du prisene på Windows, ser du at en retail versjon koster ~3k, mens en OEM versjon koster ~1k. En av grunnene til at retail koster så mye mer, er fordi den inkluderer support fra MS.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Tanken bak er at det til stadighet dukker opp artikler om hvor fantastisk linux er, og det har sikkert sine sider, og nylig var det jo også en diskusjon hvorfor folk ikke brukte linux.

Jeg skjønner for eksempel ikke det store med at det skal være åpent?

Trenger jeg et program så er det vel hvor godt programmet er som betyr noe, ikke om det er åpent eller ei?

Jeg ser derfor ikke det store poenget å velge åpne programmer fremfor de tusen millioner freeware programmene som finnes til windows.

Når det gjelder den driver delen, så ja...det er slike informasjoner som popper opp når jeg søker etter drivere til linux.

Hjelper ikke meg om ting er aldri så bra, når produsentene av ting og tang driter i å levere linux-drivere til egne produkter.

Så sies det at linux ikke har intensjoner om å bli som windows? Neivel, men da kan de heller ikke ha intensjoner om å få flere brukere eller lokke win brukere over til linux.

På pakkebrønnen, så refererer jeg til artikkelen hvor det nevnes at hvilken man velger har slikt å si.

I diverse help-forum så er også pakkebrønn-spørsmål en gjenganger.

Poenget med dårlige reviewer er at de påpeker minst like mye svakheter som win har, og som linken viste til så var det et spørsmål om man kunne klare seg i det hele tatt.

En win bruker spør seg vel aldri om han kan klare seg med win, om det finnes sånn og sånn program fordi det er en selvfølge at det gjør det.

For læringskurven så er det ihvertfall et poeng for meg at skal jeg bry meg med å sette meg inn i et annet produkt så må det ha så store fordeler at det er verdt bryet.

Jeg ser foreløpig ikke at det har det, og blir derfor like forundret hver gang jeg leser om at åpen programvare omtrent betyr liv og død og vil revolusjonere pc bruken, ta klesvasken, og fjerne kreft.

JEG tror at skal man få flere linuxbrukere så må man satse på andre ting, som f.eks full støtte for win programmer uten ekstra dilldall, produsentene av dippedupper må tilby linux drivere på lik linje med win, man må fokusere mer på ting som betyr noe for folk flest, og så videre.

Lenke til kommentar
3 -Leser at mange programmer laget til win funker på linux, f.eks via wine.

Det å være nødt til å innstallere enda mer for å få ting til å virke, som på toppen av alt ikke takler alt uansett høres tungvindt ut.

Hvorfor ikke legge inn full støtte for samtlige windowsprogrammer i utgangspunktet?

Man må nesten få et åpent API fra MS først... Kan også nevne at Apple ikke har klart å støtte alle Windows-programvare. Faktisk ingen, også der brukes Wine i en eller annen form.

 

7 -Support. Mulig det er greit å google etter support og lignende og håpe noen tar seg tid til å hjelpe.

JEG synes det er greiest med et fast tlfnr eller mailadresse til en utvikler som kan hjelpe NÅ!

Utvikler, faktisk. Ja du kan tro det sitter mange utviklere på supporten.

 

10 -Kjedelig utseende. Nei, utseende er ikke alt, men skal man jobbe over lang tid så er det bedre med noe pent å se på.

Sånn er det når man har brukt Windows i lang tid. Man tror utseende i alle OS kun kan endres ved å installere en .exe med masse faenskap. Jeg synes forøvrig mange distroer har bra utseende, ihvertfall i forhold til Donald-utseende til XP.

Lenke til kommentar

Tenkte å ta for meg punktene dine på en litt mer organisert måte enn et par av de svarene du har fått.

Jeg har erfaring med både Linux og Windows (i flere forskjellige versjoner av begge) så mener jeg har et godt grunnlag for sammenligning.

 

1 -Drivere. Jeg har søkt mange ganger etter drivere til skrivere, nettverkskort, skjermkort osv, siste gang jeg forsøkte var etter en HP skriver.

Når man på HP sine hjemmeside klikket for å laste ned driveren dukekt det opp en melding som informerte om at man ble sendt videre til en side som ikke var drevet av HP, HP tok ikke noe ansvar for driverne osv.

Slike meldinger gjør at jeg leser mellom linjene at det er en 50/50 sjanse for at det virker, og virker det ikke så er det ingen sitt ansvar, ingen support osv.

Det kan helt klart føles slik, og dette er ene og alene produsenten av utstyret sin feil. Linux er ikke prioritert hos utstyrsprodusentene og det er mer unntaket enn regelen at produsenten stiller med selvutviklede drivere. Derimot så benytter man ofte linux-miljøet aktivt ved utvikling av drivere, gjerne ved at man slipper en grunnleggende driver som åpen kildekode som miljøet deretter kan flikke videre på.

Når det gjelder HP så har jeg aldri hatt problemer med de spesifikt i nyere distroer, da disse er godt støttet i CUPS.

2 -Åpen programvare. Javel? Det finnes da et nærmest uendelig utvalg av gratis software til windows også, og jeg tenker at finnes det f.eks 100 fotoredigeringsprogrammer er det større konkurranse slik at man ender opp med bedre programmer.

Det er da heller ingen begrensninger på bruk og innstallasjon??? (Ref. artikkelen...)

Som andre har nevnt før meg, gratis != åpen. Det er masse gratis programvare til Windows, men hvor mye av den har åpen kildekode med en FOSS-lisens. Dette er viktig for at den skal være "åpen". Du skal kunne ta kildekoden og legge til den funksjonen som mangler, for deretter å dele denne endringen med andre som også kanskje savner denne funksjonen.

3 -Leser at mange programmer laget til win funker på linux, f.eks via wine.

Det å være nødt til å innstallere enda mer for å få ting til å virke, som på toppen av alt ikke takler alt uansett høres tungvindt ut.

Hvorfor ikke legge inn full støtte for samtlige windowsprogrammer i utgangspunktet?

Denne vil jeg snu litt på... Hvorfor kan ikke windows tilpasse seg linux? Hvis jeg ønsker å kjøre mine linuxprogrammer i windows, så må jeg vel få lov til det?

Det blir egentlig litt som å spørre hvorfor ikke jeg kan reparere Volvoen min med BMW-deler...

4 -Spill. Ser endelig ut til at man kan spille mye, men fortsatt vil jeg påstå at utvalget av spill er bedre til win enn linux.

Her er vi tilbake til samme problematikken som i (1). Produsentene fokuserer på det største markedet, som er windows. I tillegg til at de baserer seg på DirectX, noe som gjør porteringen vanskeligere. Flere rene OpenGL-spill har kommet med linuxklient i det siste, og Wine begynner å bli ganske bra.

5 -Ulike distroer, pakkebrønner osv.

Har ennå til gode å se en side sette de ulike distrpene ved siden av hverandre slik at man kan se hva man får og mister med de ulike alternativene.

Dette har MS gjort f.eks her:

 

http://www.microsoft.com/norge/windows/pro...s/n/choose.mspx

Det der blir ikke det samme i det hele tatt... Det der er en oversikt over forskjellige versjoner av samme produkt. En linuxdistribusjon er et selvstendig produkt. En mer riktig sammenligning vil være å sammenligne f.eks. Windows Vista, Windows XP, Windows Server 2003 og Windows CE.

6 -Så har man pakkebrønnene. Greit nok, men så leser man at hvis man har "feil" distro så risikerer man å vente et halvt år på programoppdateringen til sin distro.

Jaha, var er greia med det da?

Her må du skille mellom f.eks. server-distribusjoner som fokuserer på sikkerhet, og consumer-distribusjoner som lar deg leve på "the bleeding edge". Debian er en slik server-distribusjon som fokuserer på sikkerhet. Der trenger man ikke siste versjon av alt, men man trenger den versjonen som er stabil og sikker å bruke slik at man kan ha servere som står og går i flere år uten å trenge interaksjon.

Vil man derimot leve litt på kanten kan man velge en rullerende distribusjon som ArchLinux eller Gentoo. Disse vil alltid inneholde siste versjon av programmene (så lenge man kjører oppdateringer kontinuerlig).

7 -Support. Mulig det er greit å google etter support og lignende og håpe noen tar seg tid til å hjelpe.

JEG synes det er greiest med et fast tlfnr eller mailadresse til en utvikler som kan hjelpe NÅ!

Dette er heller ingen problem lenger da flere tilbyr desktop-distribusjoner med supportavtale. Mandriva, Suse, Canonical (Ubuntu), Red Hat m.fl. har vel slike avtaler. Disse koster da penger, som du uansett må betale til Microsoft hvis du ønsker support på din Windows-installasjon. (Ref forskjellen mellom retail og OEM litt lenger opp i tråden)

8 -Diverse reviews med blandet resultat.

Hæ? Det har man vel på Windows også? :)

9 -Utrolig mye ukjent å lære, som her:

Mesteparten av det du leser om i lenken der er for spesiellt interesserte. Og endel av det har blitt standard i nyere distribusjoner. Et halvt år er veldig lenge i linuxverden.

10 -Kjedelig utseende. Nei, utseende er ikke alt, men skal man jobbe over lang tid så er det bedre med noe pent å se på.

Tja...

Er disse kjedelige?

http://notwen.deviantart.com/art/desktop-s...nshots-61031055

http://pkmurugan.deviantart.com/art/Rezloo...Peace-110139594

http://fratrip.deviantart.com/art/Gaia-Neu...FINAL-100357352

 

Eller sjekk gjerne screenshot-tråden i dette forumet...

 

Håper jeg har besvart noen av spørsmålene dine litt mer tilfredsstillende enn noen av de andre svarene du har fått...

Ellers kan du jo også lese linken i signaturen min...

 

-C-

Lenke til kommentar

Hei!

 

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

 

Om du har som mål å skape "enda en GNU/Linux vs Windows" diskusjon vil denne tråden bli stengt, eller til nøds flettet inn i en eksisterende tråd. Dersom du derimot, slik det virker som, ønsker å diskutere det du syns er problematisk med GNU/Linux er emnetittelen dårlig og samsvarer ikke med trådens innhold. Du får nå sjansen til å la denne tråden leve (enn så lenge - blir det en trolletråd stenges den) ved å straks skifte emnetittel.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Jeg skjønner for eksempel ikke det store med at det skal være åpent?

Trenger jeg et program så er det vel hvor godt programmet er som betyr noe, ikke om det er åpent eller ei?

Jeg ser derfor ikke det store poenget å velge åpne programmer fremfor de tusen millioner freeware programmene som finnes til windows.

Nå finnes det mange årsaker til dette. Men den som ligger mitt hjernte nærmest gjelder for en god del av oss utviklere. Det er en __diger__ fordel med FOSS, nemlig at når vi finner det gode programmet så kan vi gjøre de små endringene som skal til for at programmet fungerer akkurat nøyaktig slik vi ønsker. Er lukk knappen litt for nærme lagre knappen slik at man av og til bommer? Vell, da kan man gjøre noe med det. Er loggfilen kommaseparert når man helst skulle sett at den var semikolonseparert? Vell, da kan man gjøre noe med det. Osv.

En win bruker spør seg vel aldri om han kan klare seg med win, om det finnes sånn og sånn program fordi det er en selvfølge at det gjør det.

Jasså du? Jeg var windowsbruker fra, tja, windows 3.11 tiden og frem til et par år siden. Og jeg har mang en gang irritert meg grønn over programvare som bare finnes til *nix eller Mac eller noe helt annet, som ikke finnes til Windows. Det som kanskje har vært det aller største problemet for meg, og som gjør at jeg aldri igjen kommer til å bruke Windows om jeg ikke må, er mangel på en god terminal.

 

Du taler forøvrig så man skulle tro at den store motivasjonen til alle som bruker GNU/Linux er å konvertere hele verden til GNU/Linux og/eller FOSS. Hvor har du egentlig den tanken fra? Det finnes nok noen som tenker slik ja. En hard kjerne av rariteter samt en god del "barn" som mener at det viktigste i verden er å være helt lik vennene sine.

Ser man bort fra folk som bruker GNU/Linux for å være kule og folk som bruker GNU/Linux fordi de er gjerrige samtidig som de ønsker å være lovlydige, ja så vil enhver GNU/Linux alltid foretrekke kvalitet over kvantitet. Klart det er hyggelig at flere velger å bruke GNU/Linux, men ikke dersom det går ut over kvaliteten. Det er tross alt en grunn til at utviklere av større distroer ikke forsøker å kopiere Windows ned til den minste detalj. Om det store hovedformålet var å kapre Windowsbrukere, ja da ville du sett store distroer slik som Ubuntu, som var lagd for å fungere nøyaktig slik Windows gjør og lagd for å i størst mulig grad se ut som Windows.

Lenke til kommentar
Leste gjennom windows-skryten på hardware.no:

 

http://www.hardware.no/artikler/windows_7/66979

 

og tenkte å si noen ord om hvorfor jeg ikke bruker Windows.

 

1 -Drivere. Hvorfor fungerer ikke alt dette rett ut av boksen som det meste gjør i Linux. Når jeg startet opp Vista var skjermoppløsningen kjempe dårlig og det var ikke et eget program som installerte driverene for meg. Jeg måtte faktisk google meg til driverene!

 

2 -Lukket programvare? Javel? Det finnes masse bra open-source programvare som jeg også kan endre selv eller faktisk skrive bug-repport/Feature-recuest til utviklerene også blir dette tatt på alvor, hvorfor skjer ikke det samme med lukket programvare?

 

3 -Leser at mange programer som er laget til linux/unix/mac fungerer på Windows når de blir portet over, men hvorfor støtter ikke windows bare disse programmene med engang?

 

4 -Spill. Hvorfor fungerer ikke mine Xbox 360 spill i min Ps3?

 

5 -Ulike versjoner? Hvilken versjon av Vista skal jeg velge? Når jeg skulle laste ned Ubuntu var det bare en versjon avhengig av hvilket "grunn" utseende jeg ville ha, hva er forskjellen på Home Premoum og Ultimate.

 

6 -Så har vi windows update. Hvorfor oppdaterer ikke denne alle programmer på pc-en og hvorfor kan den ikke installere programmer som Firefox og lignende?

 

7 -Support. Mulig det er greit å betale 600kr timen på Elkjøp, men jeg vil gjerne gå inn i en IRC kanal til programmet/distribusjonen min for å snakke med folk som faktisk vet hva de snakker om.

 

8 -Diverse reviews med blandet resultat.

 

9 -Utrolig mye ukjent å lære.

 

10 -Kjedelig utseende. Nei, utseende er ikke alt, men skal man jobbe over lang tid så er det bedre med noe pent å se på. Hvorfor kan jeg heller ikke endre enkelt på dette, jeg liker å ha en mac lignende meny nederst hvorfor kan jeg ikke enkelt gjøre dette i Vista?

Lenke til kommentar
Ser ut som at alle ulempene er at linux IKKE er Windows$, og at software/driverprodusentene ikke støtter linux.

Da er det jo ikke noe galt med linux som OS?

 

Nope, spill. Det er dessverre det eneste som gjør at jeg ikke går over til linux. For linux virker bedre, men ingen produserer spill til linux nesten :( Håper iallefall css kommer til linux, da blir det skifte på dagen :D

Lenke til kommentar

Windows og Linux er 2 forskjellige ting :)

 

Selv begynte jeg med Windows og har brukt det i 5-6 år. Så prøvde jeg Linux å syns det var sabla tungvindt, men det var i bunn og grunn ikke det. Grunnen til at jeg syns det var tungvindt var fordi jeg var vandt til å gjøre alt ''the XP way''.

 

Lærte meg sakte men sikkert å bruke Linux så jeg hadde dual boot i omtrent ett halvt år før jeg skiftet helt over til Linux å jeg vil ikke akkurat si jeg savner windows så mye. Eneste jeg savner med Linux er at det er dårlig støtte for spill men noe annet en det er det ikke. Spiller ikke så mye at det gjør noe heller. :)

 

 

7 -Support. Mulig det er greit å google etter support og lignende og håpe noen tar seg tid til å hjelpe.

JEG synes det er greiest med et fast tlfnr eller mailadresse til en utvikler som kan hjelpe NÅ!

Utvikler, faktisk. Ja du kan tro det sitter mange utviklere på supporten.

Menns i Linux så er det faktisk mange utviklere som er en del av supporten =)

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar

Meh, orket ikke lese wall of text, men har et par gode motargumenter til første post.

 

Grunnen til at JEG byttet over til Linux var

1: Det ser MYE bedre ut. Du kan få det til å se på pixelen slik du drømmte i natt.

2: Konfigurasjonsmuligheter. Er det bare meg som foretrekker å kunne redigere mine konfigurasjoner i enkle, deilige tekstfiler? GUI er i og for seg bra nok, men dersom du vil GJØRE noe i windows må du ty til registeret. I linux er det stort sett bare å fyre opp en .conf i en teksteditor av ditt valg og gjøre som du vil.

3: Windowsråte. Etter en tung dag på jobben blir mange windowsmaskiner surpetreige og vanskelige å ha med å gjøre, reboot er den eneste utveien. I linux har jeg oppetid på måneder på serveren, uker på desktopen og dager på laptopen.

4: Politisk. Desto mer jeg bruker linux til å utforske, sette opp og snekre sammen løsninger, desto mer ser jeg hvor komplisert og lukket Microsoft gjør allt mulig.

 

 

Du gjør ingen andre noen tjenste ved å bruke Linux, andre gjør DEG en tjenste ved å tilby Linux. Sansynligvis vil du bli et av dem som alltid spør om hjelp, og aldri kommer med løsinger. Rett og slett sløsing med andre folks tid og penger. Hold deg til Microsoft.

Lenke til kommentar
Ser ut som at alle ulempene er at linux IKKE er Windows$, og at software/driverprodusentene ikke støtter linux.

Da er det jo ikke noe galt med linux som OS?

Nope, spill. Det er dessverre det eneste som gjør at jeg ikke går over til linux. For linux virker bedre, men ingen produserer spill til linux nesten :( Håper iallefall css kommer til linux, da blir det skifte på dagen :D

Er ikke det at softwareprodusentene ikke gir støtte til linux?

 

Er helt enig at det er lite programmer til linux, i alle fall på spill-siden. sikkert 95%+ av de spillene jeg spiller fungerer også i window$, men det er kun et (gratis)spill av de jeg har forsøkt som jeg ikke har fungert i linux hos meg, sikkert noe helt annet med kjøpe-spill. (bruker da Wine til noen spill)

 

@Nordmoen: Fin omskriving :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...