Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Acer Aspire 5720z - Hvit skjerm ved oppstart


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte en Acer Aspire 5720Z fra Elprice.no en gang i 2007. Til min fortvilelse, har den vert til reparasjon 3 ganger.

 

Plutserlig en dag startet skjermen å blinke i fargede striper. Jeg koblet den da til en ekstern skjerm for å skjekke om det bare var skjermen - noe jeg trodde det var da den virket som normalt igjen. Jeg kunne bruke laptopen noen timer uten ekstern skjerm før det skjedde på nytt. Jeg prøvde da igjen å koble den til ekstern skjerm, men var ikke like heldig denne gangen; de fargede stripene dukket også opp på den eksterne skjermen. Jeg koblet fra den eksterne skjermen og prøvde å skru laptopen av og på, ta ut batteriet og sette det inn igjen osv. uten hell. Når jeg skrur den på pr. i dag, er skjermen helt hvit med noen glimt av lysgråe pixler nederst av skjermen om jeg ser den fra rett vinkel.

 

Bilder av noe tilsvarende det som skjedde med min:

 

LCD-screen-no-image-2.jpgwashed-lcd-image-1.jpg

 

 

Så vidt jeg vet er ikke laptopen utsatt for overspenninger, fall, fuktighet eller noen form for skade. Den har kun stått rolig på et bord over et kjølestativ.

 

Ifølge DENNE siden, har jeg ikke krav på mer enn 1 år innsendelses service.

 

- Har jeg enda krav på reparasjon?

 

- Kan jeg løse problemet selv?

- Hva isåfall skal jeg gjøre?

 

Håper noen der ute kan hjelpe meg med dette :)

 

 

EDIT: Fant denne guiden. Skal prøve å følge den, men vil fortsatt høre om det er noen som har hatt det samme problemet eller kan hjelpe meg med garanti.

 

- Tepose

Endret av Tepose.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5 år reklamasjon i Norge. (Gjelder for PC, men også alle el-artikler tror jeg)

Tydelig hardware-feil. I følge loven har man krav på heving av kjøp etter 3 like, eller 4 ulike gyldige hardware reparasjoner.

 

Vil fraråde Acer til neste gang, mye feil. LG, Dell og Toshiba er gode merker.

Lenke til kommentar

Siste utvei før du reklamerer igjen, resette bios, ta ut battri og strøm, hold av/på knappen inne i 20 sekund, sett i strømmen ( ikke batteri ) og skru på. Hvis du fortsatt har feil eller henger, reklamer.

Edit :

Minimum reklamasjonstid i norge er 2 år, på enkelte verdivarer 5 år; Samma hva din forhandler sier, Hvis forhandler krangler gå på importør og ta kontakt med forbrukerombudet.

 

( Har vært utsatt for dette så mange ganger selv som forhandler ;);)

Endret av drbuggs
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Dette er den klassiske Nvidia buggen som ble kjent ifjor.

ALLE G84 og G86 og en god del før det har denne feilen.

Loddetinnet de brukte tålte ikke varmen .

 

Inadekvat kjølingsløsninger, muligens pga at fabrikantene ble informert feil av Nvidia.

NV satte av et lass penger (1 milliard eller no) for å ta seg av reparasjoner, men i prinsippet så lar pc produsentene og Nvidia hele greia hysjes ned og glemmes, mens maskinene repareres stille og rolig så lenge de er innenfor garantiperioden.

 

Min laptop har muligens feilen eller rettere sagt den HAR feilen, men det har ikke gått så langt som til grafikk-krasj ennå.

 

Fujitsu-Siemens Xa1526 , kjøpt høsten 2007. Min konklusjon, ALDRI mer NVIDIA !

ALDRI mer Fujitsu. Ihvertfall med Nv-grafikk.

 

I teorien skal det være fiksa nå fra de nyeste seriene, men neimen om jeg vet .. Stoler aldri på Nv igjen.

 

Broren min har en Dell m1330 som skal få nytt hovedkort med nytt skjermkort imorra.. Samme feil som deg. Striper og hvit skjerm.

 

Bare Google dette med rette søkeord så finner dere mange med samme feil.

 

Jeg gleder meg ikke til å reklamere hvis min laptop feiler pga dette.. Er vel vanskelig å hevde 5 år på laptop ? Samme om min aldri har vært ute og reise noe særlig. Stort sett stått parkert på ett av to steder. Innendørs.. :-)

 

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1...ips-months-late

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...