Gå til innhold

Kristen uten å tro på Adam og Eva?


Anbefalte innlegg

..så du mener å påstå at kristendommen ikke stammer fra jødedommen, at de som fulgte Jesus fra nazaret ikke fulgte jødedommen inntil de traff jesus og bestemte seg for han var den spådde messias?

Døperen Johannes, en relativt sentral skikkelse, var jøde.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jesus skulle jo være jødenes "konge" da han liksom er av Davids slekt og derfor et kongsevne...?

 

Eller er det mulig og (bort) tolke dette også?

 

 

Syntes de (kristne) flykter fra skanse til skanse jeg.... Kan da umulig være flere skanser å flykte bakover til nå vel?

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Nei, man kan IKKE være kristen hvis man ikke tror på Adam og Eva. Du kan ikke ta og gi det du har lyst til. Man kan ikke være kristen, uten å tro at Jesus er gud sønn. Man må tro op hele bibelen. Men mange sier at vitenskapen har tatt knekken på Bilbelen, hva med Koranen`?

Lenke til kommentar

Kjenner ikke koranen, men regner med at den er like full av vissvass og andre fantastiske historier som du må tro på for å være muslim... Nå har jo aldri islam foretatt den samme oppmykningen i form av renesanse som kristendommen har, så jeg regner med at du må tro hardere der og ikke være en sånn plukk og kast religiøs som en ofte ser i kristne miljøer, der de glatt hopper over alt som ikke stemmer med vitenskapelige forklaringer for å ikke virke direkte dumme....

 

Du vet det antagelig bedre enn meg?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Jeg mener at vitenskap ikke krasjer mot religionen min og andre. Vitenskap er KJEMPE vitkig for oss mennesker. Vi har lært så mye, takke være vitenskap. De med at religiøse folk rister på hodet, er at vitenskap har gjort at vi er der vi er. Jeg som mange andre, mener jo at skaperen gud, god, Allah, Khuda(samma gud) har skapt verden. Ingenting i vitenskapen til nå, har sagt noe annet en Koranen. Bare at folk har ment at "vitenskapen" har lagd oss, ikke Gud.

 

Du skjønner?

Lenke til kommentar

Men det at vitenskapen ikke har klart å finne et eneste fornuftig bevis for at denne guden eksisterer bryr deg ikke?

 

Svar til tema: Ja, menge velger visst å være kristen uten å tro på Adam og Eva De velger og vraker det de vil ibibelen, og ser bort fra det som enten er ulogisk i forhold til vitenskapen, eller er eller neagtivt (som oppfordring til drap, vold, undertrykkelse av kvinner osv). Det negative blir bare symbolsk, og det positive blir tatt bokstavelig.

Jeg synes dette er en feig måte å tro på.

Lenke til kommentar
..så du mener å påstå at kristendommen ikke stammer fra jødedommen, at de som fulgte Jesus fra nazaret ikke fulgte jødedommen inntil de traff jesus og bestemte seg for han var den spådde messias?

Døperen Johannes, en relativt sentral skikkelse, var jøde.

 

Hva folk av vrangforestillinger mener er ikke et argument for at noe er likt. Muslimer hevder med lik stor styrke at de innehar den siste åpenbaringen. Både kristne og jøder ler godt over den påstanden, men hvilken rett skulle du ha da å påstå at det ikke medfører korrekthet når jødene ler av kristne?

 

For å si de med Lewis Black sine ord; du finner ikke en rabbi som tolker NT.

Jesus (hvis han levde) var også jøde, en av mange som mente han var messias. Det betyr nada for din teori om at jesus er den samme som kristne og jøder venter på.

 

At kristendommen ikke stammer fra jødedommen har jeg da heller aldri ment. Tvilsomt at du skulle finne noe som tilsier at jeg har skrevet noe slikt.

Den gode samaritan var også jøde, du finner den fortellingen i alle de tre abramhistiske religionene.

Lenke til kommentar
Jesus skulle jo være jødenes "konge" da han liksom er av Davids slekt og derfor et kongsevne...?

 

Eller er det mulig og (bort) tolke dette også?

 

 

Syntes de (kristne) flykter fra skanse til skanse jeg.... Kan da umulig være flere skanser å flykte bakover til nå vel?

 

:)

 

Han skulle også være født i Bethlehem, Nazareth sloss om den saken også. Dermed måtte de som skrev bibelen finne opp en historie om folketelling og at man måtte registrere seg i farens fødeby. Faren var dog dhå så man kan jo undre hvilke by dhå hørte til.

Og dette er en vital forskjell mellom den messias jødedommen ser for seg og den kristne ser for seg. Gud er en, ikke i tre deler som kristne tror.

 

Men for kristne som tolker det bort, de finnes fra gammelt av dog, har et stort teologisk problem. Tatt i betraktning at de påstår profetiene fra GT oppfylles med Jesus.

Dermed må man tro på at Jesus var av den korrekte ætt og døde fordi menneskene som Adam og Eva var de første av har en synd. En orginal synd, som man er født med.

Og med litt vann over hodet og noen ord, og foldede hender kan ta vekk fordi Jesus botet med sitt liv for 2000 år siden.

 

Nå husker jeg ikke helt, men det var en del teologer i tidligere tider som prøvde å "frigjøre" kristendommen som en oppfyllelse av GT. Det gikk som kjent heller dårlig.

Lenke til kommentar
..så du mener å påstå at kristendommen ikke stammer fra jødedommen, at de som fulgte Jesus fra nazaret ikke fulgte jødedommen inntil de traff jesus og bestemte seg for han var den spådde messias?

Døperen Johannes, en relativt sentral skikkelse, var jøde.

 

Hva folk av vrangforestillinger mener er ikke et argument for at noe er likt. Muslimer hevder med lik stor styrke at de innehar den siste åpenbaringen. Både kristne og jøder ler godt over den påstanden, men hvilken rett skulle du ha da å påstå at det ikke medfører korrekthet når jødene ler av kristne?

 

For å si de med Lewis Black sine ord; du finner ikke en rabbi som tolker NT.

Jesus (hvis han levde) var også jøde, en av mange som mente han var messias. Det betyr nada for din teori om at jesus er den samme som kristne og jøder venter på.

 

At kristendommen ikke stammer fra jødedommen har jeg da heller aldri ment. Tvilsomt at du skulle finne noe som tilsier at jeg har skrevet noe slikt.

Den gode samaritan var også jøde, du finner den fortellingen i alle de tre abramhistiske religionene.

Jeg har da aldri heller prøvd å hevde at Jesus faktisk var Guds sønn. Jeg peker simpelthen på at

jødedom=kristendom, frem til Jesu fødsel. Derfra og ut er de vidt forskjellige. Noe jeg mente å forstå du var uenig i.

 

Oppsummert: Alle jøder ventet på messias. Jesus kom, deretter ventet fortsatt en hel del jøder på messias, mens endel mente han var kommet. Der går skillet.

Lenke til kommentar
Jeg har da aldri heller prøvd å hevde at Jesus faktisk var Guds sønn. Jeg peker simpelthen på at

jødedom=kristendom, frem til Jesu fødsel. Derfra og ut er de vidt forskjellige. Noe jeg mente å forstå du var uenig i.

 

Oppsummert: Alle jøder ventet på messias. Jesus kom, deretter ventet fortsatt en hel del jøder på messias, mens endel mente han var kommet. Der går skillet.

 

Skillet går ikke der.

Fordi jødedommen har mange messiaser, og i prinsipp kan det komme mange i fremtiden.

Kristendommen mener gud gjennom sin hellige ånd har gitt det siste offer som man nå venter på.

To forskjellige butikker.

Messias i jødedommen skal bygge opp tempelet igjen, og gi år med fred. Men han er en vanlig mann. En dødelig mann som alle. I kristendommen er han?

 

Jødedommen=islam helt til muhammed sin fødsel (eller mer korrekt når han ble latterliggjort av jødene i arabia). Like korrekt.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Gjest member-60584

Om ikke noen forårsaket synden så måtte jo Gud ha skapt mennesker så de skal synde. Men hva er poenget når han deretter sender seg selv ned til jorden for å dø for alle de syndene han selv har forårsaket?

Lenke til kommentar
Om ikke noen forårsaket synden så måtte jo Gud ha skapt mennesker så de skal synde. Men hva er poenget når han deretter sender seg selv ned til jorden for å dø for alle de syndene han selv har forårsaket?

Og dette er jo bare en av selv motsigelsene til læren til de fleste religiøse vissvass klubbene... Listen er laaaaaaaaaaang som et ondt årtusen... :no:

Lenke til kommentar
Om ikke noen forårsaket synden så måtte jo Gud ha skapt mennesker så de skal synde. Men hva er poenget når han deretter sender seg selv ned til jorden for å dø for alle de syndene han selv har forårsaket?

Og dette er jo bare en av selv motsigelsene til læren til de fleste religiøse vissvass klubbene... Listen er laaaaaaaaaaang som et ondt årtusen... :no:

Ja, la oss nå for all del gjøre enda en tråd til "kristne er domminger". :roll:

Hvis ikke du i sakens anledning kan se spørsmålene i et kristent/bibelsk lys, er ikke denne tråden for deg.

 

Spørsmålet er adam&eva eller ei, for allerede kristne. Ikke kristendom eller ei.

capiche?

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...