Gå til innhold

er celeron så ille som alle skal ha det til?


Anbefalte innlegg

ser på komplett at jeg kan få meg en rimelig celeron prosessor (boxed) + hovedkort og nytt kabinett for ca 1500 kr.

grei løsning det tenker jeg, men jeg undres...

ser at en amd løsning blir noen hundringser dyrere (cpu+vifte+kabinett)

er det noen av dere som vet om linker til komparative tester mellom de nyeste celeron cpu'ene og amds t-bred baserte cpu'er?

disse er jo rimelig like i pris, men er det vesentlig forskjell i ytelesen?

 

noen som vet?

 

Du sier ikke hva du bruker pc'n til. Det er alpha omega for hva du velger av cpu. Generelt får du mest for pengene ved å velge AMD :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

min forrige pc var en celeron 600 MHz, og den kjørte med et GeForce2 MX400 skjermkort og 128 mb sdram. Denne PC'en utkonkurerte kameraten min sin pentium3 800 med riva tnt. Selvsagt så har jo skjermkortet mye å si i denne sammenhengen også, men systemet mitt var udiskutabelt bedre i ytelse og stabilitet.

 

Ikke det at jeg vil ta Celeron i forsvar her nå, men det er vel igrunn en realitet at en person som ikke spiller noe særlig, men bare bruker maskinen sin til generell multimedia, internettbrowsing og så videre egentlig ikke trenger en HIGH END prossessor som athlon xp eller p4.

 

Men det har jo seg slik at prisene på amd er såpass lave at folk velger det fremfor celeron, og det er jo fint "sånn hvis det skulle bli aktuellt".

 

Mitt standpunkt vet jeg ikke selv en gang :o , har en amd athlon og er knallfornøyd med den... Spiller litt sånn av og til, mens ellers blir det jo litt nedlastning osv.

 

Men men, får håpe det er et lite synspunkt på saken nå da. Ikke kast dere over meg og kommentere hvor dårlig celeron yter :wink: for det vet jeg vel for så vidt.

Lenke til kommentar

Ja, Ja, Ja....... :roll:

 

Mr Ueland har helt rett!! har samme CPU, celeron 1,3@1,6. Når jeg tar en CPU Multi-Media Benchmark i SiSoft Sandra, så slår Celeron-prosessoren Intel P4 2GHz og AMD Athlon XP 1800+...... så de så.....

 

Celeron 1,3@1,6GHz:

Integer iSSE 8726 it/s

Floating-Point iSSE 10838 it/s

 

P4 2GHz:

Integer iSSE 7875 it/s

Floating-point iSSE 9625 it/s

 

XP 1800+:

Integer iSSE 8370 it/s

Floating-point iSSE 9760 it/s

 

Så HA HA til dere........ :p

Lenke til kommentar
Ja, Ja, Ja....... :roll:  

 

Mr Ueland har helt rett!! har samme CPU, celeron 1,3@1,6. Når jeg tar en CPU Multi-Media Benchmark i SiSoft Sandra, så slår Celeron-prosessoren Intel P4 2GHz og AMD Athlon XP 1800+...... så de så.....

 

Celeron 1,3@1,6GHz:

Integer iSSE 8726 it/s

Floating-Point iSSE 10838 it/s

 

P4 2GHz:

Integer iSSE 7875 it/s

Floating-point iSSE 9625 it/s

 

XP 1800+:

Integer iSSE 8370 it/s

Floating-point iSSE 9760 it/s

 

Så HA HA til dere........ :p

 

Wow...

"CPU Multi-Media Benchmark i SiSoft Sandra" - my ass.

Ahh, XP-en og P4-en er refrence system?

 

Her er det vel uansett snakk om en celeron tualatin, som ikke er i produksjon lenger så den kommer vel uansett ikke under denne debatten.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har nettopp solgt maskinen som dere ser i sign. under. I påvente til at jeg får lagt opp ny kapital til min "drømme pc" har jeg tatt i bruk en Celeron 1,2 Ghz med MSI hovedkort og 256 SD RAM :D Denne desktop maskinen satte jeg sammen i høst som en ren MP3 maskin i stuen. Jeg klokket den til 1.36 Ghz og satte inn en 256 MB brikke til, og vips en helt brukbar maskin som ikke er SÅÅÅ mye treger til å åpne forskjellige tunge programmer som Photoshop, 3D Studio osv. Selvfølgelig merkbar responstid, men har du tid til å vente ett sekund eller to, så funker denne maskinen helt OK. Til helt vanlige oppgaver i hjemmet, er denne maskinen mer enn bra nok :D

Lenke til kommentar

Har selv vært eier av Celeron siden min 300@450 og er nå eier av en 900@1000 celeron. Er ikke fantatisk opptatt av å spille i 1600*1200 så derfor er det ikke noe problem. Kan bruke den til å spille mp3,dvd,spille og jobbe på. Jeg kjøper konsekvent de laveste cpuene og bytter dem heller ut når det trengs.. Lar heller junk-gigahertzere få brife med høye benchmarkstall som ikke kan brukes til noe som helst :)

 

Slipper også å kjøpe vifter da de viftene på celeron har vært bra nok. Og de støyer heller ikke all verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...