Gå til innhold

Bytting av Bank - Betalings Anmerkning.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har et lite problem, samboeren min og jeg har nettopp opprettet konto i skandiabanken. Og det gikk fint, helt til vi skulle bestille det Skandiabanken Visa-kortet, det fikk vi ikke lov til i og med at skandiabanken hadde registrert en betalings anmerkning.

 

 

Hva betyr det? jeg mener får hun ikke bestilt seg et bank kort nå da? eller må hun vente en stund til hun kan få seg et kort?

 

Forstår ikke denne greia her jeg.. Kan ikke komme på noen regninger vi ikke har betalt..

Vet at hun har hatt litt problemer med strøm leverandøren Hafslund, fordi hun stadig fikk strøm regninger fra dem, selv om hun hadde flyttet, og da snakker vi om at hun fikk strømreginger fra Hafslund et halvt år etter at hun flyttet der fra..

 

Noen som kan hjelpe?

Endret av Morten1987
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En betalingsanmerkning er ikke noe man pluttselig får uten å vite om det. Først må man være skyldig i et krav som ikke blir gjort opp hos den man skylder penger. Her får man ofte 2-3 brev om kravet. Deretter går kravet videre til inkasso hvor det igjen går et par måneder og man får et par brev hvor man oppfordres til å gjøre opp, ta kontakt, gjøre en avtale eller bestride kravet. I løpet av disse 2-4 brevene ikke gjør noen ting vil inkassoselskapet sende videre kravet til innkreving via rettslige skritt. Og da får man og brev i fra namsmannen. Så dette er ikke noe som bør komme som overraskende på vedkommende(men det kan skje).

 

Når du blir kredittvurdert vil det alltid bli sendt ut et informasjonsbrev til deg hvor det står hvem som har foretatt kredittvurderingen og hva vurderingen viser. Dersom det er registrert betalingsanmerkning på deg vil det stå her i tillegg til hvem du skal kontakte angående anmerkningen. Anbefales på det sterkeste å bli kvitt slike.

 

Se også her.

Lenke til kommentar

Som det er sagt; betalingsanmerkninger oppstår ikke uten videre men ingen regel uten unntak: Jeg nektet en gang lån til en kunde pga betalingsanmerkning, men så visste det seg at denne var for en navnebror av min kunde.

 

Jeg tenker også at det må ha vært et visa kort med kreditt som hun har søkt om? For et vanlig bankkort (et debetkort) er det ikke noe vits å kredittvurdere kundene for.

 

Det dere kan gjøre er å ringe enten Lindorff, Credittinform eller Dun & Bradstreet å be om å få vite hvilken informasjon som er registert på dere. Alle har rett til innsyn i egne data.

 

Merk også at en betalingsanmerkning slettes omgående etter at kravet som lå til grunn er betalt, det burde gi dere nok en grunn til å undersøke mer.

Lenke til kommentar
Jeg tenker også at det må ha vært et visa kort med kreditt som hun har søkt om? For et vanlig bankkort (et debetkort) er det ikke noe vits å kredittvurdere kundene for.

Et debetkort kan like fullt overdras, noe enkelte gjør med fullt overlegg, for så å gå til neste bank for å få et nytt kundeforhold og debetkort der. Rinse & repeat. De mest utspekulerte satser på at bankene ikke velger å inndrive mindre krav, da dette naturligvis innebærer kostnader for banken da inkassoselskapene også skal ha sin del for jobben, uavhengig av om det i det hele tatt er noe å hente hos kunden.

 

I egen bank så er det en hovedregel om at har man betalingsanmerkninger, så blir det heller ikke aktuelt med debetkort (men ingen regel uten unntak). Jeg kredittvurderer alle nye, ukjente kunder over 18 år som skal ha debetkort og som gir sin tillatelse til dette. Har man ingenting å skjule, så er det jo heller ikke noe problem. Hvis de ikke vil tillate at denne vurderingen finner sted, så blir det heller ikke noe debetkort. Har man f.eks. en betalingsanmerkning hos en annen finansinstitusjon/bank, så er det ikke et godt tegn, og dette mener jeg det er verdt å kredittvurdere kundene for å finne ut av.

Lenke til kommentar
Et debetkort kan like fullt overdras, noe enkelte gjør med fullt overlegg, for så å gå til neste bank for å få et nytt kundeforhold og debetkort der.

 

Dette gjelder vel bare bankkort med VISA? Er det mulig å overtrekke rene BankAxept kort (eventuelt med VISA Electron eller Maestro)?

Lenke til kommentar
Et debetkort kan like fullt overdras, noe enkelte gjør med fullt overlegg, for så å gå til neste bank for å få et nytt kundeforhold og debetkort der.

 

Dette gjelder vel bare bankkort med VISA? Er det mulig å overtrekke rene BankAxept kort (eventuelt med VISA Electron eller Maestro)?

Ja. Visa Electron er dog ikke like lett å overdra, men like fullt mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...