Gå til innhold

BK: Asker togstasjon - vårbilde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forminske bildene litt før de legges ut er heller ingen dum ide.

 

Du har tross alt litt dybde i stasjonsbildet ditt, men det holder ikke. Jeg synes ikke forsvinningspunktet er riktig plassert. Bildet er for slapt, dårlig med kontraster og daffe farger. Skyggen i front forstyrrer mye og hva er egentlig motivet? Som sagt kunne det hele vært gjennomført mer velykket med feks. en person på perrongen, en annen vinkel, og litt etterarbeid.

 

Bilde nummer to gav meg heller lite, og det hører vel strengt tatt ikke inn i tråden for "Asker togstasjon - vårbilde"

Lenke til kommentar

Det første bildet faller litt gjennom, rent teknisk, men jeg syns faktisk det har potensiale. Jeg liker mastene, eller hva jeg skal kalle dem, som går over togsporene.

 

Det andre blir, som allerede nevnt, altfor midtstilt. I alle fall for dette formatet.

Dog er det også helt brukbart. Et bilde man kan bygge erfaring på..

Lenke til kommentar

Hei,

 

Det er tre viktige ting å huske når man skal ta bilder av noe som egentlig ikke er noe "motiv":

 

1. Kvalitetene til lyset - er sola fremme så blir skyggene skarpe og fargene vanskelige å fange. Det kan være ønskelig, men stort sett så får man de beste bildene når sola står lavt på himmelen eller er en liten tur bak en (tynn) sky.

 

2. Etterbehandling. Det er svært vanskelig å få helt "riktig" eksponering med riktig kurve osv osv. I gamle dager brukte man mørkerom-magi. I dag har vi photoshop og adobe lightroom ;)

 

3. Viktigst av alt - komposisjon. Kjøp noen bøker om fotografisk komposisjon. Det er omtrent gratis å ta bilder, men man må gjøre en innsats for at de skal bli skikkelig bra :)

 

 

PS - jeg har tatt mange, mange r*va bilder. Og jeg kaster fortsatt en ganske høy prosentandel av bildene jeg tar i den digitale søppelkassa - out-of-focus, feil fokus, feileksponert osv. Men ikke gi deg - de første 100 000 bildene er de verste. ;)

Lenke til kommentar

Jeg antar at bildet er tatt i morgendisen og er derfor et ok bilde så langt. Det som trekker ned, er derimot at bildet ikke har noe som fenger utover at det er en tunellåpning med litt dill og dall rundt. Om du eksempelvis hadde vist et tog i bevegelse (husk å bruke stativ) så hadde bildet med en gang virket mere levende. Eller kansje i person i uniform eller noe med tilknytning til bildet ellers.

Når det gjelder bilde nr2. så er det bedre på flere måter. Det viser ei øy som til forveksling kan ligne på en båt. Bildet er derfor informativt og "nytt". Du har også klart å fange og fryst bevegelsene til noen fugler i luften. Dette skaper ro i bildet.Om du får plassert flaggstanga i senteret av bildet vil du få den beste komposisjonen så langt.Det som som trekker ned er bildet ikke klarer å holde på interessen i noe særlig grad.Det er kort sagt for lite som fenger, og derfor blir bildet litt kjedelig. Det hadde sikkert hjulpet med eksempelvis litt annet lys, og kansje en båt i bevegelse.

Men stå på... Rom ble ikke bygget på en dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...