Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen booter opp "hardware diagnostic tool"


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skulle prøve å dual boote windows XP og windows 7. Jeg partisjonerte opp harddisken ved hjelp av "Acronis Disk Director Suite 10.0" i to deler, en partisjon med det orginale operativsystemet (Windows XP), og en ny som skulle brukes til windows 7. Etter at prosessen var gjennomført, og jeg skulle starte maskinen fikk jeg følgende melding: "ntldr is missing"

 

Jeg greide å starte xp ved hjelp av en ntldrfix live-cd, og det er den eneste måten å starte XP på nå. Etter å ha rotet litt videre i Acronis Disk Director Suite 10.0 for å løse problemet har det nå skjedd enda en rar ting. Når jeg nå starter maskinen maskinen denne gangen starter "hardware diagnostic tool" automatisk opp. Jeg lurer på hvordan jeg kan få maskinen til å starte opp på vanlig vis med XP, og jeg bryr meg ikke om jeg ender opp med bare en partisjon.

 

Litt info om PC'en:

 

Microsoft Windows XP

Home edition

Version 2002

Service Pack 3

 

Intel®

Pentium® 4 CPU 3.20GHz

3.19GHz, 2,00 GB of RAM

 

 

 

Boot.ini filen:

 

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

 

 

Bilde av "Disk management":

406449.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første partisjonen din, G: på 47 MB, er kanskje en spesialpartisjon for diagnostic. Det tyder på at du har en merkevare PC, ikke noe du har laget selv?

Den partisjonen er Active, som betyr at det er den som booter.

Du kan finne System partisjonen (den som inneholder ntldr) og sette den Active i stedet.

Men det er bare XP som bruker ntldr og boot.ini, har du installert Windows 7 så har du antagelig installert en annen bootloader. Det kan fort bli mye å holde styr på.

Lenke til kommentar
Akkurat.

Er ikke problemet at det har skjært seg?

 

Jo, men får en advaresel:

 

Changing the active partition on a disk might make the disk not startable if the partition does not have valid system files.

 

Hvordan vet jeg om jeg har ntldr filen?

Jeg har en som ligger under C:\WINDOWS\ServicePackFiles\i386

Er dette den riktige? Jeg må visst få det inn med tesje :blush:

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke den riktige. ntldr ligger i root (dvs ikke i noen folder). Det er en skjult systemfil, og den ligger sammen med boot.ini, som det så ut som du hadde kontroll på?

Det er vel sannsynlig at det er på C:

 

Du klarer tydeligvis å starte XP via CD, så da burde du fremdeles klare det etter å flytte aktiv partisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...