Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk eksamen for 10.trinn 2009 (FERDIG)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er like enkelt å få toppkarakterer på ungdomsskolen som det er å få toppkarakterer i den videregående skolen. Nivåhoppet fra tiende på ungdomsskolen til førsteklasse på videregående, er like stort som nivåhoppene fra åttende til niende, og niende til tiende var. At ungdomsskoler deler ut seksere på rekke og rad til personer som ikke fortjener dem, er rett og slett tull, og personlig ser jeg meg lei av stigmatiseringen ungdomsskoleelever mottar fra ferske videregåendeelever som er blitt høye på pæra.

 

Selv fikk jeg en femmer på årets engelskeksamen, og det synes jeg er helt greit.

Endret av Rotteh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er like enkelt å få toppkarakterer på ungdomsskolen som det er å få toppkarakterer i den videregående skolen. Nivåhoppet fra tiende på ungdomsskolen til førsteklasse på videregående, er like stort som nivåhoppene fra åttende til niende, og niende til tiende var. At ungdomsskoler deler ut seksere på rekke og rad til personer som ikke fortjener dem, er rett og slett tull, og personlig ser jeg meg lei av stigmatiseringen ungdomsskoleelever mottar fra ferske videregåendeelever som er blitt høye på pæra.

 

Selv fikk jeg en femmer på årets engelskeksamen, og det synes jeg er helt greit.

 

Mange flinke elever fortjener selfølgelig de gode karakterene de får, men jeg har inntrykk av at noen ungdomsskoler gir ut litt for gode karakterer... Kjenner ungdomsskoleelver som mener det samme. Men men... . Jeg er ikke enig at å begynne på videregående er det samme som å gå fra 8 til 9. Første året på videregående var hardt, og nesten alle jeg kjenner fikk dårligere karakterer. Folk som gikk ut med over 5 i snitt fra ungdsskolen,sank til 4 etc... Men etterhvert blir du vant til videregående og ting går bedre. Det er en ganske stor forskjell og det var nesten et lite sjokk.

 

Og nei, det er ikke like enkelt å få gode karakterer. Mye mer jobbing må til.

Endret av Luna91
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er nivåhoppet stort hvis man såvidt har jobbet i løpet av ungdomsskolen. Plutselig forstår man at en selv er ansvarlig for egen læring, og at arbeidet man utfører faktisk får konsekvenser i form av mindre universitetstilbud i fremtiden. Har man derimot jobbet godt og jevnt hele veien og er målbevisst, så blir ikke nivåhoppet noe større enn det man hadde forventet. Det er rett og slett bare en myte som er oppfunnet av tidligere late ungdomsskoleelever, som på videregående med ett fant ut at de må ha en egeninnsats for å oppnå noe i livet.

Uansett, hvis en får en bedre karakter enn det man hadde forventet, vet man som oftest selv om den var fortjent. Hvis man bare går rundt og skjuler seg bak denne karakteren, lurer man bare seg selv.

Endret av Rotteh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...