Gå til innhold

Moro med bak-frem 50mm..


Anbefalte innlegg

Har kjøpt en 58mm/58mm converter-ring (kjøp som sagt fra resellers og ikke Adorama - $4 er litt mer spiselig enn $80 for frakt av en $8 vare..)

 

Har i Aprilfesten min (som det fremdeles er lov å lese og kommentere! ;)) blant annet hatt det gøy med å koble 100/2.8 macro pluss en 50mm på min gode gamle 20D - gøy, synes nå jeg. ;)

 

Men - hvor mye ekstra forstørrelse gir egentlig et 50mm objektiv koblet på på den måten?

 

Tenkte derfor jeg skulle ha det litt mer moro i morges og ta makrobilder av en linjal. Alle disse er skutt på største blender, 2.8, og kan derfor være litt softe - de ville blitt mye mye skarpere på liten blender. Typisk skyter man jo makro på en markant mindre, men meningen var her heller å verifisere at det var i fokus - det er bredden, og ikke motivet, som her er interessant.

 

Fokus:

Fokusplanet er j...ig tynt. Anbefales først og fremst til makrobilder av flater.

Instilling av fokus: 50mm'en min extender litt under fokus, men jeg har ikke sett at det har noen særlig effekt whatsoever å endre fokus på 50mm'en når den er koblet opp på den måten. Det så kanskje bittelitt penere ut med fokus på nærgrensen med 50mm, så jeg beholdt det der. (Kanskje det er vandringen som oppveier fokusen?)

Derimot endrer ting seg en hel del når jeg endrer fokus på 100mm'en. Størst forstørrelse blir det med fokus på nærgrensen (fokus til 1:1 makro, med andre ord), med avstand ca. 11mm fra objektivet til motivet. Fokuserer jeg på maks avstand, uendelig fokus, så flytter fokuspunktet, til ca. 30mm fra objektivet. Og - vi kan her se litt vignettering.

(Ellers: Det var også mulig å kjøre andre veien, med 50mm'en på kameraet, men det ble bare tull. Kjempevignettering, fokusavstand på millimetre og mye mer forstørrelse ved å bare koble 10mm'en direkte.)

 

Kan være man får andre resultater med andre 50mm-objektiver med intern fokus - mitt objektiv er lengst på nærgrensen.

 

..Men så - her er bilder og tall! :)

 

100mm "vanlig" makro:

post-71211-1241778462_thumb.jpg

 

100mm + 50mm, fokus 100mm nærgrense:

post-71211-1241778496_thumb.jpg

 

100mm + 50mm, fokus 100mm uendelig:

post-71211-1241778528_thumb.jpg

 

 

Vi ser her at sammenlignet med 100mm macro som gir 1:1, så har vi:

100mm: 1:1

100mm + 50mm, fokus 100mm nærgrense: ca. 2,9:1

100mm + 50mm, fokus 100mm uendelig: ca. 1,84:1 (..og grov vignettering.)

 

 

Har lyst på mellomringer - vil det kunne gi forstørrelse på en mer kontrollert måte? :)

 

 

..Og - det skal sies - jeg har ikke ord for hvor gøy det var å ta disse bildene.. :D :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har noe krøll i tallene, det første bilde skulle vist 22,5 mm for å være 1:1. Og det andre bildet skulle da bli ca 2:1. Bildebrikken på Canon 20D er 22.5 x 15 mm.

 

Dealextreme har manuelle mellomringer til litt under $10 inkludert frakt, på 50 mm så ga de meg ca 1,3:1 og to sett ga ca 2:1. Jeg tror ikke det blir mer kontrollert enn det oppsettet du har, men vekten blir null og niks i forhold og du får litt mer avstand til motivet så det blir nok mer behagelig å jobbe med. Med mellomringene så gjør fokusen ingen praktisk forskjell. Man må fokusere ved å bevege kameraet.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om crop faktoren påvirker macro og nærgrense. I teorien så skal den jo ikke det.

 

Og 1:1 betyr at 1mm i virkeligheten bruker 1mm sensor. Så enten har du brukt en "fisker-jukse-målestav"* eller så er det ikke 1:1.

 

Tom

 

*) Husker vi kunne kjøpe slike på moro-butikkene slik at når den viste f.eks. 30cm, så var det egentlig kun 20 ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
...en "fisker-jukse-målestav"* eller så er det ikke 1:1.

Husker vi kunne kjøpe slike på moro-butikkene slik at når den viste f.eks. 30cm, så var det egentlig kun 20 ...

 

Var nok ikke fisk du skulle måle da nei! :D

 

For øvrig har jeg nettopp bestilt meg venderring selv, for å prøve nettopp denne kombinasjonen. Jeg bestilte også en Canon MP-E, samt adapter til å bruke Hasselblad-objektiver på Canon EOS-hus. Jeg gleder meg til å leke med dette, og du skal ikke se bort i fra at det blir en artikkel eller tre av det heller.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Eeee..noe off-topic som noen her sikkert kan svare meg på..

Er det slik at du har to, la oss si random, objektiver koblet sammen med "en ring"? Feks kan jeg koble mitt Sigma 17-70 f\2,8-4,5 HSM til mitt eldre Nikon 50mm f\1,8..? Tror den 50mm er fullformat, om det har noe og si..

 

Takker for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Formelen for å beregne max forstørrelse med "stacked lenses" er enkel:

brennvidde på objektivet delt på brennvidden på det som er satt på foran. Dvs at du skal få ca 2:1 med denne kombinasjonen.

Det stemmer, denne kombinasjonen gir 2:1, og effektiv brennvidde blir ca 33 mm.

 

Ingen vei utenom en retrett her, Trondster :p

Lenke til kommentar
Det stemmer, denne kombinasjonen gir 2:1, og effektiv brennvidde blir ca 33 mm.

 

Ingen vei utenom en retrett her, Trondster :p

Matematikken blir påvirket av fokusering! Det er nok fokuseringen som gir det ekstra - de fleste objektiver endrer utsnitt ved fokusering, vet dere.. :)

Converter-ringen bygger også noen mm - kanskje det har noe å si?

 

Eeee..noe off-topic som noen her sikkert kan svare meg på..

Er det slik at du har to, la oss si random, objektiver koblet sammen med "en ring"? Feks kan jeg koble mitt Sigma 17-70 f\2,8-4,5 HSM til mitt eldre Nikon 50mm f\1,8..? Tror den 50mm er fullformat, om det har noe og si..

 

Takker for eventuelle svar!

Det skulle funke, ja - sitter nå og setter min gamle crappy 28-90mm bak frem på 100mm'ern - det ser ut til å gi enda mer - skalviseee...

(Hvafornoe "off topic"? Det er da dette tråden handler om!! :D)

 

100mm + 28-90@28mm: ca. 4,8:1 (!!)

post-71211-1241802525_thumb.jpg

 

..Men pokker som den converter-ringen satt fast på 100mm'eren, da!! Gnnnnnngngngn - der!

..Og så tester vi mer:

28-90@90mm + 50mm (ignorer at vignetteringen er litt skjev - plastzoomen liker ikke vekten av metall-Zeiss! ;) Ca. 1,7:1

post-71211-1241802802_thumb.jpg

 

 

28-90@28mm + 50mm: Uhm - bare underlig - som man sier i Danmark - en vignettering, der vil noget! :D :D

post-71211-1241802929_thumb.jpg

 

 

Og - jeg gir meg aldri når jeg har rett!! :D

(Sjekk det bildet av objektivene, back to b.. uhm - front to front! :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...