Gå til innhold

Hvorfor ønsker vi å forhindre selvmord?


Anbefalte innlegg

følte for å starte enda en topic, da jeg kom til å tenke på noe. i deppetråden er det ikke sjeldent at en stakkars sjel farer innom og beretter om sine tanker om å ta sitt eget liv. hver gang dette skjer, så er folk raskt ute til å gjøre alt i sin makt for å overtale personen til å ikke gjøre det.

 

og når jeg stiller dette spørsmålet, dumt som du kanskje synes det er, så synes jeg det er viktig at vi først begynner med å ekskludere de pårørende av den som velger selvmord i dette scenarioet; det er individet som er i fokus, ikke følelsene til de pårørende.

 

vi tar utgangspunkt i at en person som har gått gjennom et liv fylt med smerte og lidelse, ønsker å ta sitt eget liv. personen synes det er altfor smertefult det han/hun føler, og konkluderer med at det er bedre å ikke føle noe i det hele tatt.

 

personen tar livet sitt. det er slutt. ingen tanker, ingen følelser, ingen begjær. man er ikke-eksisterende (dog det blir feil å bruke man og er når man beskriver en ikke eksistensiell tilværelse, hvilket ikke er en tilværelse i det hele tatt, så håper jeg at du skjønner hva jeg mener). hvorfor er dette så ille? personen er borte, og er ute av stand til å angre på sin handling. for alt en vet, så kunne livet til denne personen blitt bedre, eller det kunne fortsatt å være en byrde som personen unødig måtte bære over en enda lengre tidsperiode enn nødvendig.

 

så hvorfor er vi så opptatte av å forhindre at denne personen fullfører sine intensjoner? hvor ligger tragedien, da individet som opphører å eksistere, ikke lenger har et behov for å oppnå lykke eller unngå smerte?

 

er det så ille å la folk dø.. ?

 

 

 

yeye, det var nok en gang en smakebit av de filosofiske betraktningene til en idiot. håper noen har innvendinger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ekskludere de pårørende betyr jo ganske mye, da. Jeg vil tro de fleste handler mye utifra tanken på hvordan et selvmord ville påvirket dem rundt.

 

Likevel er det grunner til å hindre et menneske i å ta sitt eget liv, og det er for meg mest på grunn av tanken om at livet kan bli bedre. Man vil jo gi andre muligheten til å oppleve lykke og et godt liv, og da er det synd å se at mennesker gir opp før deres tid er omme.

 

Nå skal det sies at jeg ikke er noen motstander av selvmord, og den grusomme smerten og sorgen som fulgte etter at mitt nære familimedlem tok sitt eget liv for noen år siden, den følte jeg for de etterlatte, og for alt det vonde vedkommende hadde måtte gjennomgå før han begikk selvmord. Jeg følte faktisk en lettelse for hans skyld, men det har jeg aldri turt å si høyt.

Lenke til kommentar

Fordi selvmord ofte er foranlediget av mange forsøk hvor vedkommende bare ønsker hjelp.

Fordi selvmord ofte er foranlediget av innfall og innvendinger vedkommende kun opplever flyktig.

Fordi tilværelsen til vedkommende -kan- forandres til det bedre.

Fordi mennesker er tilbøyelige til empati, og vil andre det beste (som kan oppnåes gjennom innsats mot det bedre).

Fordi det bryter med normer og tangerer på ulike etiske dilemmaer.

Lenke til kommentar

Fordi det er viktig å bli påminnet om at i selv våre vanskeligste tider så blir det bedre igjen. Når man er virkelig deprimert så føles alt håpløst og man tror smerten som er der skal vare til man dør. Slik er det aldri.

 

Samt et selvmord går alltid utrolig utover familien og nærmeste venner. Hvorfor ikke forhindre noe som gir så mye smerte til andre, samt når man vet at livet for de aller fleste vil bedre seg med tiden?

Lenke til kommentar

Vel, en grunn til å forhindre selvmord er jo at det er jo alltid noen som må rydde opp etterpå. Så har jo samfunnet investert masse tid og penger i å oppdra dette individet, og om han tar livet av seg så er det jo tapte penger...

 

Men mindre kynisk sett så er depresjon en "sinnslidelse", en slags sinnsykdom om du vil. Individet tenker ikke klart, tenker ikke som han vanligvis ville gjort. Man passer på kompiser så de ikke skader seg i fylla, og man passer på om de blir deppa.

 

Når det er sagt så ser jeg ikke noe galt i å la folk dø om de vil, men da må de altså være klare i hodet, man må være sikker på at de ikke ville tenkt annerledes i "normal" tilstand.

Lenke til kommentar
Når det er sagt så ser jeg ikke noe galt i å la folk dø om de vil, men da må de altså være klare i hodet, man må være sikker på at de ikke ville tenkt annerledes i "normal" tilstand.

Det er jeg veldig enig i.

 

Selvmord så unaturlig for oss slaver av naturens utvikling. Så motstridende menneskelig natur. Sex, status, familie, sosialt samvær og samfunnet i sin helhet - totalt motsatt alt dette. De som velger å gjøre slutt på livet eller utforske det siste ukjente, de går sin egen vei på tvers av alle andre.

Lenke til kommentar

Grunnen til at man bør gjøre det som er i vår makt til å forhindre at noen tar selvmord, er fordi de som er suicidale gjerne befinner seg i en dyp depressjon, og de har et syn på livet som er farget av denne depresjonen. Dvs. at de gjerne tenker at verden er et forferdelig sted uten mening, der det bare finnes død og lidelse. En frisk person har som regel et såpass greit liv at man er redd for å dø isteedenfor å ønske å dø. Så det er altså en sykdom som gjør at folk tar sitt eget liv, og på lik linje med andre som pga sykdom kan være i fare for å skade seg selv eller andre, så er det viktig at man forhindrer dette, for det er snakk om mennesker som ikke vet sitt eget beste lenger. Det beste er selvsagt å leve og å vente på bedre dager, enn å dø og aldri oppleve disse, men være borte for bestandig.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Fordi dei som tar sjølvmord går glipp av so masse. Sjølv om dei er inne i ein depresiv periode betyr ikkje det at livet ikkje kan bli bedre. Det å tenka på dei pårørande er og eit viktig poeng.

 

Hovedpersonen i boka Muleum av Erlend Loe

går aktivt inn for å dø. Ho tenker at ho har bedre grunnlag for å ta sjølvmord en sippande fjortissar, ettersom ho har møsta heile familien i ei flyulykka. Ho finner derimot ut at ho er akkuratt lika ille som dei og etter fleir tallige sjølvmordsforsøk finner ho ut at ho ikkje lenger vill dø.

 

Lenke til kommentar
Fordi dei som tar sjølvmord går glipp av so masse. Sjølv om dei er inne i ein depresiv periode betyr ikkje det at livet ikkje kan bli bedre. Det å tenka på dei pårørande er og eit viktig poeng.

De som ikke tar sjølvmord går også glipp av så mye. Selv om man har det bra og er fornøyd betyr ikke det at livet blir bedre.

Lenke til kommentar

Å tenke på de pårørende er ikke et viktig poeng i det hele tatt. Ingen burde holdes i live mot deres vilje fordi noen andre har lyst å ha de i nærheten. Det må da regnes som slaveri.

 

Forøvrig er det slettes ikke alle som tar selvmord fordi de er deppa, det kan likegjerne være fordi de vil til himmelen fortere (hvorfor gjør ikke alle religiøse det?) vite hvordan døden er, eller ganske enkelt fordi livet ikke kan bli bedre en den situasjonen de er i. Det trenger ikke bety at de er deppressive.

Lenke til kommentar

Å se dette fra et perspektiv der vi alle mennesker er egoistiske gir klart et mer interessant innspill til denne debatten. Når jeg ønsker å forhindre selvmord, så er det kanskje fordi en annens selvmord virker truende mot mine tanker om meg selv?

 

Jeg ønsker å være snill og vennlig, jeg ønsker å gjøre tjenester, være hjelpsom og ikke til bry. Dette gjør jeg kanskje fordi jeg ønsker at folk skal oppfatte meg slik, og se på meg med et godt øye av den grunn? Dersom noen skulle ta selvmord, betyr dette mer eller mindre at du selv ikke klarte å forbedre tilværelsen til vedkommende, du var ikke god nok.

 

Hvilken betydning har dette for din sosiale oppfattelse av deg selv?

Lenke til kommentar
blablabla

Ein anna egoistisk grunn kan vera samvittigheit. Viss du veit at du ikkje prøvde å stoppa nokon frå å ta sjølvmord kan du få nokså dårlig samvittigheit. Men for å få dårlig samvittigheit må du vell kansje bry deg til å begynna med.

Endret av Eksistensiel
Lenke til kommentar
Lyst å gi kilde på det? Det er helt umulig å si noe om, for det er litt vanskelig å spørre folk som har tadd selvmord om hvorfor de gjorde det.

 

Det var et tall tatt ut av ingen ting, det var for å påpeke at de aller fleste som tar selvmord gjør det ikke fordi dem har kreft og kommer til å dø en forfordig smerterfull død.

 

Selvmord er en av de vanligste dødsårsakene til tenåringer er selvmord, så skal vi da ikke prøve å hjelpe han lille tynne gutten som vurderer å ta selvmord fordi han blir mobbet?

 

De aller aller fleste som tar selvmord gjør det av grunner som kan virker gode der og da, da de ikke er i normal sinstilstand.

Å la noen ta selvmord fordi dem ikke er riktige i hode der og da er det samme som å godta mord.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er enig i at selvmord når du ikke er klar i hodet er galt, men å si at 99% kommer fra depresjoner er drøyt. Forøvrig trenger ikke selvmord være fordi å leve er et værre alternativ. Har du hørt om eksistensiell angst? Selvmord kan likegjerne utføres fordi det ikke har noen hensikt å leve.

Lenke til kommentar

Jeg er en av dem som mener at f.eks. The Golden Gate Bridge bør sikres mye bedre. Det er mange spontanselvmord at det er helt tragisk. Du går der deppa over noe som har skjedd tidligere på kvelden, alkohol i kroppen, og ingen å komme hjem til. Da er det for dumt å la personen gå på en bru med et gjerde på kun få cm.

 

De pårørende bør absolutt ikke ekskluderes, en bør ikke ekskludere verken foreldre, barn eller ektefeller. I tillegg skyldes mange selvmord misforståelser og flyktige depresjoner.

 

Alt dette er vel nevnt.

Lenke til kommentar

Et selvmord er fullstendig asosialt. Det er den ultimate frihetsutøvelse å bestemme når man selv skal dø. Dette kan selvfølgelig ikke samfunnet ha noe av. Dessuten kan et selvmord være så knusende for mange pårørende at det er mer hensiktsmessig å ha vedkommende gående på trygd et helt liv.

Personlig ønsker vi å forhindre selvmord fordi vi er glade i hverandre. Selv om den det gjelder ser på tilværelsen som håpløs, vil ikke hans pårørende gjøre det: de ser talenter, muligheter og lyspunkt som de tror vil kunne hjelpe ham ut av fortvilelsen. Dessverre er kandidatens synsvinkel en ganske annen, og jeg tror overdreven optimisme fra andre kan bidra til ytterligere isolasjon.

 

Et av Durkheims store verker er "Selvmordet" (1897). Jeg har ikke lest den enda, men her analyserer han selvmord som et sosialt fenomen, noe jeg tror er helt riktig. Han delte selvmordet inn i typer:

 

 

* Egoistic suicide: Egoism is a state in which the ties attaching the individual to others in the society are weak. Since the individual is only weakly integrated into the society, their suicide will have little impact on the rest of the society. In other words, there are few social ties to keep the individual from taking their own life. This Durkheim saw as the cause of suicide among divorced men, and has been cited as the cause of rising teenage suicides by contemporary sociologists.

* Altruistic suicide: Altruism is a state opposite to egoism, in which the individual is extremely attached to the society and thus has no life of their own. Individuals who commit suicide based on altruism die because they believe that their death can bring about a benefit to the society. In other words, when an individual is too heavily integrated into the society, they will commit suicide regardless of their own hesitation if the society's norms ask for the person's death. Durkheim saw this as occurring in two different ways:

o Where people saw themselves as worthless or a burden upon society and would therefore commit suicide. He saw this as happening in ancient or 'primitive' societies, but also in highly traditionalised army regiments, such as imperial or elite guards, in contemporary society.

o Where people saw the social world as meaningless and would sacrifice themselves for a greater ideal. Durkheim saw this as happening in 'Eastern' religions, such as the Sati in Hinduism. Some contemporary sociologists have used this analysis to explain Kamikaze pilots and the cult of the suicide bomber.

* Anomic suicide: Anomie is a state in which there is weak social regulation between the society's norms and the individual, most often brought on by dramatic changes in economic and/or social circumstances. This type of suicide happens when the social norms and laws governing the society do not correspond with the life goals of the individual. Since the individual does not identify with the norms of the society, suicide seems to be a way to escape them. Examples include the spike in suicide rates during the Great Depression .

* Fatalistic suicide: Fatalism is a state opposite to anomie in which social regulation is completely instilled in the individual; there is no hope of change against the oppressive discipline of the society. The only way for the individual to be released from this state is to commit suicide. Durkheim saw this as the reason for slaves committing suicide in antiquity, but saw it as having little relevance in modern society. Contemporary sociologists have argued that modern fatalistic suicide occurs in such societies as Japan, where social mobility is so limited by social norms that individual fulfillment is impossible.

(Wikipedia)

 

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Jeg er en av dem som mener at f.eks. The Golden Gate Bridge bør sikres mye bedre. Det er mange spontanselvmord at det er helt tragisk. Du går der deppa over noe som har skjedd tidligere på kvelden, alkohol i kroppen, og ingen å komme hjem til. Da er det for dumt å la personen gå på en bru med et gjerde på kun få cm.

 

De pårørende bør absolutt ikke ekskluderes, en bør ikke ekskludere verken foreldre, barn eller ektefeller. I tillegg skyldes mange selvmord misforståelser og flyktige depresjoner.

 

Alt dette er vel nevnt.

 

Hehe. Disse ville uansett tatt livet sitt - det finnes plenty høye bygninger i California.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...