Gå til innhold

UV-Filter | Generell diskusjon rundt UV-Filter.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som det er nevnt her så er dette en diskusjon/krangel som går igjen overalt hvor foto diskuteres. Ikke desto mindre er det jo tydelig at mange lurer på dette, for spørsmål som trådstarters dukker jo opp til stadighet.

Jeg tror diskusjoner som dette er veldig nyttige for både den uerfarne som lurer og de mer velbevandrede på fotokunstens kronglete stier (som ofte har veldig bastante og fasttømrede meninger). Selv var jeg veldig for å alltid bruke filter, og det var kanskje ikke så dumt i "filmtiden". Nå er jeg omvendt. Etter å ha lest mange diskusjoner som dette. Jeg bruker filter, bevares, men det er når jeg trenger det. Stort sett pola, av og til graderte, ønsker meg også noen gråfilter. UVfilter som nevnt tidligere for beskyttelse i ekstreme miljø.

Og dette står fast: Filter vil alltid forringe den optiske ytelsen til et objektiv. I enkelte opptakssituasjoner vil det være mer eller mindre synlig på bildene, oftest er det neglisjerbart.

Det kanskje viktigste argumentet synes jeg er at gode filtre er så avsindig dyre. Har man en del objektiver blir det fort en liten formue, og på rimelige objektiver, som jeg antar det selges suverent mest av, så blir det, som andre har nevnt, bare tullete å argumentere for "beskyttelse".

 

Må også si meg enig i at erstokke kom med en glimrende oppsummering.

 

Beklager lengden, har lett for å bli litt for ordrik.

 

-Lazy

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg *alltid* UV filtre (av god kvalitet) på alle mine objektiver og det kommer jeg til å fortsette med. Unntaket er "fisheye" objektiver hvor de ikke passer samt at jeg selvsagt tar av UV filtre dersom jeg trenger et annet filter (ND eller polarisering).

 

Jeg har tatt utallige testserier både med og uten UV filtre (av god kvalitet!) uten at jeg har klart å påvise noen degradering i billedkvaliteten. Så da ser jeg ingen grunn til ikke å bruke UV filtre for å beskytte frontelementet på mine kostbare objektiver.

 

Hva andre måtte mene om dette er meg egentlig revnende likegyldig så jeg bruker ikke energi på å involvere meg i lange diskusjoner for eller imot bruk av UV filtre. :)

Lenke til kommentar
:hmm:

Ser ut som om du har riper/sprekker i front elementet også ?

 

Ikke bra.

Ganske nasty i tilfelle. Når glasset i UV-filteret moses inn i det mye mer solide frontelementet, som neppe hadde kimset av en paintball, så vil det jo være en overhengende fare for riper...

Lenke til kommentar
Hva andre måtte mene om dette er meg egentlig revnende likegyldig så jeg bruker ikke energi på å involvere meg i lange diskusjoner for eller imot bruk av UV filtre.

Men likevel har du "tatt utallige tester".

Nettopp. Jeg skrev at jeg har tatt "utallige testserier", underforstått med bilder. For å verifisere at *mine UV filtre* påmontert *mine objektiver* ikke påvirker billedkvaliteten negativt. Det har vel ingenting med hva andre mener å gjøre? Hvor vil du egentlig med kommentaren din?

Lenke til kommentar
Nettopp. Jeg skrev at jeg har tatt "utallige testserier", underforstått med bilder. For å verifisere at *mine UV filtre* påmontert *mine objektiver* ikke påvirker billedkvaliteten negativt. Det har vel ingenting med hva andre mener å gjøre? Hvor vil du egentlig med kommentaren din?

Hvis du har bevis på at filter ikke forringer kvaliteten på bildene, så kunne sikkert noen ha interesse av det og dette er vel strengt tatt et diskusjonsforum.

Lenke til kommentar

Hehe din luring. Nei jeg har ikke tenkt til å begi meg inn på en slik meningsløs diskusjon og jeg kan jo tenke meg hva som er din agende for å "invitere" til en slik diskusjon. Jeg har som sagt ingen interesse av å begi meg inn i en slik diskusjon - den har foregått mange ganger før og er like resultatløs hver gang.

 

Det får være opp til hver og en hva de putter foran objektivene sine :)

Lenke til kommentar
Nettopp. Jeg skrev at jeg har tatt "utallige testserier", underforstått med bilder. For å verifisere at *mine UV filtre* påmontert *mine objektiver* ikke påvirker billedkvaliteten negativt. Det har vel ingenting med hva andre mener å gjøre? Hvor vil du egentlig med kommentaren din?

Hvis du har bevis på at filter ikke forringer kvaliteten på bildene, så kunne sikkert noen ha interesse av det og dette er vel strengt tatt et diskusjonsforum.

 

Hvordan kan man bevise eller motbevise noe slikt uten å selv være tilstede under testen.

Det kommer vel ikke frem av bildedataene om det er filter på eller ikke.

Lenke til kommentar
agende for å "invitere" til en slik diskusjon.

It's a fair cop. Alle vi som syns UV-filter er en dårlig idé har selvsagt en skjult agenda - å sørge for at alle andre tar like dårlige bilder som oss på grunn av alle ripene og skadene vi har på glasset vårt. :fun:

 

Litt på samme måte som homsene, muslimene og elefantene. Vi bare er sånn. ;)

 

Det får være opp til hver og en hva de putter foran objektivene sine

Helt enig - om folk vil smøre vaselin på frontelementene sine, så er det også helt greit for meg. Men jeg kommer alltid til å advare nybegynnere om at det er en dårlig idé.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...