Gå til innhold

Bytte fra E8500 til Q9650 eller gå over til Core i7


Anbefalte innlegg

Jeg har en PC med Q38 hovedkort og 8 GiB DDR2 1000 MHz. nVIDIA GTX 280

Per i dag har jeg en E8500 som jeg kjøpte med en gang disse kom på markedet. Mitt eksemplar har ikke klokket spesielt bra og krevd en del spenning for å nå 4 GHz. Har hatt denne halvannet år nå.

 

Jeg ser at man nå får Intel Core 2 Quad Q9650 LGA 775, 3000MHz, Firekjerne for drøye 2500 kr.

Vurderer å bytte min E8500 i en Q9650.

 

Alternativet er å investere i:

Asus P6T Deluxe V2

6 GiB Corsair Dominator GT

Intel Core i7 965 Extreme Edition

 

Det kommer på ca 13000 + ny kjøler.

 

evt 7500 kr med Intel Core i7 920 isteden for i7 965.

 

Kan noen som har erfaring på i7 gi en kommentar mtp hvor vidt det er verd å bytte til LGA1366 nå eller om jeg skal holde meg på 775-sokkelen et år eller to til.

 

Har i prinsippet nok ytelse i det systemet jeg har i dag, men jeg kunne tenkt meg en firekjerne isteden for dobbelkjerne som jeg har i dag og minnebåndbredden er litt slapp her. Kjører feks 5 WoW-klienter i tillegg til feks database-tjener, web-tjener, voice chat-tjener.

 

Største forskjellen jeg kan tenke meg med i7 er mye bedre minnebåndbredde enn jeg har i dag, men det er vanskelig å si hvorvidt dette bare er merkbart i syntetiske tester eller om det gir utslag også i praktisk bruk.

 

Sånn jeg ser det selv så er det muligens enklest å bare kjøpe en Q9650 og bruke resten av pengene på et nytt kabinett og en stabel med 1TB harddisker. Men selv om maskinen min er stabil i dag så vet jeg jo aldri hvor lenge hovedkortet holder og det spørs jo hvor enkelt det er å få erstatning til det om det ryker om et år.

 

Kostnadene er ikke noen begrensning men det er jo dumt å bytte et helt system dersom det ikke svarer seg med tanke på både sløsing av penger og forsøpling.

 

Vært kjekt om noen som har erfaring med både Core 2- og i7-plattformene kan skrive noen ord om det er såppas mye bedre at det er verd det. Vil tro at Q58-chipsetet i seg selv er et stort fremskritt. Helst noen som har testet i7 med minne på >=1866 MHz. Det er jo ikke akkurat noe fres på 1066 eller 1333. Kan neppe tenke at det svarer seg med i7 i forhold til det jeg har i dag om jeg hadde paret i7 det med det slappeste minnebrikkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk. Har ikke deltatt på forumet på minst et halvår så visste ikke helt hvor jeg skulle se. Vel, kunne selvfølgelig ha søkt litt.

 

Ser ut som det kan lønne seg å kjøpe i7-920, Dominator GT 1866 MHz og x58 hovedkort og la denne maskinen stå som den er og ha en grei maskin nr2 i reserve. Det blir jo en overkommelig pris.

 

Ikke at jeg har satt meg så veldig inn i hvordan man klokker i7 men antar man kommer langt nok med minne som greier 1866 på 1.65V.

 

Ser Corsair har noe 1600 MHz DDR3 minne som koster halve av Dominator GT. Kanskje det holder.

 

Får tenke på det en ukes tid.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...