Gå til innhold

Trafikkpsykologi og holdninger, din oppfattning


Anbefalte innlegg

Kom over en eldre artikkel på forskning.no hvor det blir sagt at 3 av 4 synes det er helt greit å bryte trafikkregler.

 

Tre av fire synes det er greit å bryte trafikkregler

Hele 72 prosent av norske bilførere synes det er helt greit å bryte trafikkregler og ta sjanser i trafikken. Litt under halvparten synes heller ikke det er noe stort problem om andre gjør det.

 

 

- Vi hadde ikke ventet at bildet skulle være så mørkt, sier professor Torbjørn Rundmo ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Sammen med stipendiat Hilde Iversen står han bak en landsomfattende undersøkelse blant 2600 bilførere.

 

De er begge forskere i trafikkpsykologi og mener at holdningene er både sjokkerende og overraskende. Våre holdninger i trafikken kan forklare den dramatiske ulykkessommeren 2002.

 

Mer flyt i trafikken

 

Hver femte nordmann mener trafikkregler må ignoreres for å få flyt i trafikken. Samtidig sier nesten hver tredje nordmann at de selv bryter regler for å komme fortere frem.

 

Hele 35 prosent svarer at de ofte kjører forbi selv om bilen foran holder fartsgrensen. Og mens 12 prosent svært ofte bryter fartsgrensene, svarer 38 prosent at de gjør det av og til.

 

De to forskerne har påvist en klar sammenheng mellom holdninger og farlig kjøring. Jo mer likegyldige bilførerne stiller seg til trafikkreglene, desto mer risikoatferd i trafikken rapporterer de om.

 

Og ikke minst - de med de mest trafikkfarlige holdningene hadde også vært mest involvert i nestenulykker og skader. Verst er de unge, mannlige bilførere. Derfor er det viktig å rette tiltakene spesielt mot denne gruppen.

 

Holdningene er viktigst

 

- Holdningene vi har, er viktigst for hva vi foretar oss. Dette viser også internasjonal forskning på risikoatferd. Derfor er det interessant å se at trafikkekspertene roper på mer politi og større bøter. Men spør du kriminologene, er det ikke en eneste en av dem som tror strengere straffer vil hindre kriminalitet, sier Rundmo og Iversen til Adresseavisen.

 

De er overbevist om at holdningskampanjer - mer enn lovpålegg - må til for å få ned ulykkestallet.

 

- Ikke alle kampanjer har gitt effekt. Da må vi spørre oss om hvordan de har vært utformet, og vi må sikre skikkelig evaluering.

 

Ikke bare samvittighet

 

Noen har vært vellykket - for eksempel kampanjen 1840 i Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal. Den retter seg spesielt mot ungdom, og har ført til en positiv endring av holdningene og en reduksjon av møteulykker og utforkjøringer.

 

Det er viktig at kampanjene ikke bare taler til samvittigheten og viser til den enkeltes ansvar. Da virker kampanjene bare moraliserende og irriterende. De kan virke mot sin hensikt, sier Torbjørn Rundmo.

 

Kilde

 

Hva er deres tanker rundt dette? Hva ser dere på som grunnleggende holdninger og kunnskaper som skal til for å være skikket til å kjøre bil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt spørsmål er jo da hvor de har talla fra og hva de mener med å "bryte trafikkregler". Er det snakk om å konsekvent kjøre på rødt lys å gi blaffen i vikeplikt-skilt osv, eller er det snakk om å ligga i 90 i 80 sona? Syns det er to helt forskjellige ting som ikke kan settas opp mot hverandre. Og hvem har dem spurt når dem har finni dissa talla? Har dem spurt en gjeng 18-åring, spurt alle Bandidos-medlemene, vært i en pliktoppfyllende 4-klasse på en barneskole, eller i en syklubb med gamle damer? Hvilket svar dem har fått, avhenger helt av hvem dem har spurt, så er fullt mulig å det svaret man ønsker i en slik undersøkelse. Man får ikke et nøyaktig svar før man har spørt HVER nordmann.

Lenke til kommentar

I og med at dette er en forskningsartikkel fra NTNU regner jeg med at utvalget i testen er representativt for befolkningen. Seriøse utdanningsinstitusjoner har som regel sitt på det tørre metodisk sett.

 

Angående artikkelen går jeg ut fra at man med lovbrudd her regner med alle, fra dem som kjører 5-10 km/t for fort, til dem som konstant kjører på rødt lys. Den første gruppen er selvsagt betydelig større enn den siste. Slik trafikken flyter i dag er det langt fra overraskende at 3/4 synes det er greit å bryte trafikkreglene, dersom man tar med alle nevte lovbrudd. At det kan være en farlig utvikling er en helt annen sak.

 

Til slutt mener jeg personlig at det er greit å kjøre 10 km/t over fartsgrensen, dersom forholdene tillater det. Fartsgrensene i Norge er ikke akkurat overdrevet.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Dårlig artikkel, den sier jo ikke noe om hvilke trafikkregler som regnes for å være greie å bryte. Personlig har jeg ingen problemer med å kjøre litt over fartsgrensen, men det begrenser seg stort sett til det. Grunnen til det er jo at mange fartsgrenser (spesielt her nord) er meget unaturlige, i forhold til det faktiske trafikkbildet. Det er mange innlandsveier der fartsgrensa oppleves som latterlig, men såklart er det jo også mange plasser der den faktisk har sin misjon.

 

I alle fall, andre regler, som for eksempel rødt lys, vikeplikt og riktig felt er regler man er nødt til å følge, siden det er potensielt mye farligere å f.eks bryte vikeplikten, enn det er å rulle 10 km/t over...

Lenke til kommentar

Jeg bare spør.. hvem er det som bestemmer hvilke regler det er "potensielt mindre farlig" å bryte?

 

De som lager reglene?

Eller de som bryter dem?

 

Skulle det på noen som helst måte bli juridisk sett godtatt å bryte kun enkelte regler i trafikken, hvem skulle bestemt hvilke regler man fikk bryte?

Og ville de da kunne betraktes som brutte regler lengre?

 

 

Men støtter tor_erik, er det en seriøs undersøkelse fra NTNU, så har de nok skaffet et representativt utvalg av bilførere, jeg tror på den testen.

Lenke til kommentar

Det er jo klart at det er forskjell på alvorlighetsgraden ved brudd på forskjellige regler. Om man er så opphengt i å måtte ha et regelverk å støtte seg til hele tiden, at man ikke kan bruke sunn fornuft, så har vi et mye større problem enn om folk som har betalt over 20.000kr for å få opplæring i å kjøre en bil ikke følger alle reglene slavisk.

Lenke til kommentar

Og neste spørsmål;

Hva og/eller hvem definerer sunn fornuft?

 

Og hva er fornuft? Dømmekraft, tankeevne, vett og forstand. Dømmekraft er vel kanskje det viktigste i denne sammenhengen. Desverre er ikke fornuft noe vi mennesker har standardiserte mål på. Takker min skaper for lover og regler.

Lenke til kommentar

Ja, desverre.. egoisme, førstemann til mølla, jeg har det travelt og MÅ først fram!

 

Slike holdninger finnes overalt, og jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at trafikkavviklingen ville fungert uten et ganske strengt regelsett.

 

Men selvfølgelig er det forskjell i alvorlighetsgraden i lovbrudd..

Det er vel ei gjengs oppfatning at om (jeg) ligger i 120 på E6 rundt oslo utpå kvelden og det er lite trafikk, så er det liksom greit.. Jeg gjør det, og jeg innrømmer det. Men det er per definisjon et lovbrudd, og bør ikke være greit.

Men vi mennesker er altså så stokk dumme virker det for meg, at vi tror at vi kan heve oss over loven i enkelte tilfeller, og komme unna med det. Kanskje forsterket av at de fleste av oss faktisk kommer unna med det også..

Lenke til kommentar
Men vi mennesker er altså så stokk dumme virker det for meg, at vi tror at vi kan heve oss over loven i enkelte tilfeller, og komme unna med det. Kanskje forsterket av at de fleste av oss faktisk kommer unna med det også..

 

da er vi kanskje ikke så stokk dumme likevel da =)

 

 

men enig med TheMartine at det å samarbeide i trafikken er det viktige. Jeg tror en som kjører hensynsløst (blinker ikke, kaster ut foran andre, ligger og lunker i venstrefeltet(!) etc.) skaper MYE flere farlige situasjoner enn en som ligger i 120 på E18 på natta eller kjører på rødt i et lyskryss hvor det ikke er noen andre biler.

Lenke til kommentar

Jeg synes da virkelig det er dumt at man kommer unna med det også.. det vitner jo bare om at håndhevinga av reglene ikke fungerer optimalt. Dumskap det også.

 

Kjøre på rødt er vel litt i overkant dristig vel? Du skal sannelig være bra skråsikker på at det ikke kommer en tulling dundrende fra siden i høy fart fordi han har grønt..

Lenke til kommentar
Kjøre på rødt er vel litt i overkant dristig vel? Du skal sannelig være bra skråsikker på at det ikke kommer en tulling dundrende fra siden i høy fart fordi han har grønt..

Det kommer helt an på hvor man er, her i Tromsø er det mange oversiktlige kryss der man har god klaring om det skulle komme noen.

Men ser ikke noe problem å bare vente på grønt, boten for å kjøre på rødt er større enn det man sparer på å kjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...