Gå til innhold

Svekkes signalstyrken over tid?


Anbefalte innlegg

Jeg og foreldrene mine deler internettlinje, og da de trådløse signalene ikke rakk så godt bort til dem, gravde vi ned kabel mellom husene, og lot senderen stå der borte.

 

Jeg har aldri hatt problemer med signalene, og styrken hos meg har hele tiden vært god, sterk eller veldig bra. Vel, inntil i vinter. Nå får jeg lav signalstyrke eller veldig svak. Jeg har flere ganger slått av alt av utstyr, men det har ikke hjulpet. Så derfor lurer jeg på om det er ”normalt” at signalene/rekkevidden svekkes etter noen år?

 

Mulig det er fordi vi har en gammel trådløs sender, men jeg ser at hos oss er hastigheten 11,0 mbps, men i andre trådløse nett får jeg 54,0 mbps. Er nyere trådløse sendere raskere, eller er det kanskje fordi de står i et raskere nett?

 

Ok, nå får vi fiber til høsten, så jeg regner med jeg da kjøper ny trådløs sender, dersom det er nødvendig for å få utnyttet hastigheten.

 

ADSL-modemet er et SpeedTouch 510.

Den trådløse senderen er av merket Jenssen, og på undersiden står det

WLAN Broadband Router WA-2204.

 

Mellom ADSL-modemet og Jensen-senderen har jeg en D-Link 10/100 Fast Ethernet Switch, hvor jeg har flere maskiner koblet til via kabel i tillegg til kabelen bortover til den trådløse senderen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nix, signalene svekkes ikke over tid - det eneste som kan svekkes over tid er at evt. antenner med skrufeste kan løsne hvis de blir vridd på hele tiden - og evt. trenger en stramming. :)

 

Bruker du samme PC som før, og ikke har endret inntillingene hverken på PC eller ruter, eller noen andre har gjort det for deg (hvis dere ikke har sikret nettet), kan det skyldes flere andre ting;

 

 

-Nye støy- eller interferens-kilder i nabolaget (som andre wi-fi-brukere, DECT, blåtann, annet)

 

-Noe nytt er plassert mellom sender og mottaker så signalet absorbereres og/eller reflekteres. Etterisolering av huset, nye vindusglass e.l.? Er ruteren flyttet? Har dere ommøblert?

 

Uansett tyder 11 mbps hastighet på at du ikke har optimale forhold.

 

Har du dårligere signal, er det faktisk en del av wi-fi-designet at det stegvis forhandles frem en dårligere hastighet enn 54 Mbps - dette går i steg:

 

g-nett har hastighetene 54, 48, 36 24 18, 12, 9, 6

b-nett har stegene 11, 5.5, 2, 1

 

Tipper både din ruter og PC både støtter "b" og g" ("bg") siden du før hadde 54 og nå har 11.

 

 

Prøv å sette PCen nært ruteren innendørs i nabohuset, og se hvilken hastighet du får da.

 

Det bør være minst mulig vegger, møbler, folk, planter, trær og andre ting mellom antennene på ruteren og PCen din.

 

Du kan også bruke verktøy som "Netstumbler" for å se hvor mye signales svekkes i forhold til plassering av PCen - kan være nyttig for å se hvor den bør stå.

 

Tror ikke du trenger du ruter før du evt. har raskere linje enn ca. 25 Mbit. Da bør du vurdere nyere utstyr med støtte for "n"-nettverk. Begge ender må da skiftes/oppgraderes, og det blir enda viktigere med plasseringen.

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Heisann på dere!

Da jeg skrev rekkevidden på signalet, mener jeg det trådløse signalet. Kabelen ligger trygt i bakken og er ikke rørt. Har vært borte hos foreldrene mine med min maskin og deres maskin, og signalet er utmerket der borte. Men i stua mi, er signalene blitt dårligere, og jeg har ikke gjort noen endringer, og bruker samme maskin som tidligere. Har heller ikke ommøblert eller byttet vinduer i huset, eller gjort andre endringer. Mulig andre sendere og signaler i nærheten forstyrrer.

 

Nå husker jeg ikke hvordan jeg kommer meg inn på den trådløse senderen for å gjøre innstillinger, for jeg har lyst å endre passordet som har vært det samme i mange år. Var bortom der i går og prøvde en kabel rett fra senderen og inn i laptopen, men husker ikke hva jeg gjør for å komme inn på senderen. Prøvde noen ip-adresser uten at det hjalp. Mulig kabelen ble koblet litt feil, men jeg vet ikke :-)

Lenke til kommentar

Jeg var i kjelleren og fant frem en trådløs router jeg ikke har brukt på mange år, og satte den opp her hjemme i switchen som hadde en ledig plass. Jeg får kjempegode signaler og kommer meg fint på nett igjennom den, men det er når den står åpen og ubeskyttet. Straks jeg aktiverer wep og legger inn passord, så kommer jeg ikke inn. Maskinen lar meg ikke engang skrive inn passord, står bare og prøver en stund før jeg får beskjed om at jeg ikke kan koble til fordi enheten kanskje ikke lengre er innen rekkevidde.

 

Noen som har tips om hvorfor dette skjer?

Lenke til kommentar
Heisann på dere!

Da jeg skrev rekkevidden på signalet, mener jeg det trådløse signalet. Kabelen ligger trygt i bakken og er ikke rørt. Har vært borte hos foreldrene mine med min maskin og deres maskin, og signalet er utmerket der borte. Men i stua mi, er signalene blitt dårligere, og jeg har ikke gjort noen endringer, og bruker samme maskin som tidligere. Har heller ikke ommøblert eller byttet vinduer i huset, eller gjort andre endringer. Mulig andre sendere og signaler i nærheten forstyrrer.

 

Nå husker jeg ikke hvordan jeg kommer meg inn på den trådløse senderen for å gjøre innstillinger, for jeg har lyst å endre passordet som har vært det samme i mange år. Var bortom der i går og prøvde en kabel rett fra senderen og inn i laptopen, men husker ikke hva jeg gjør for å komme inn på senderen. Prøvde noen ip-adresser uten at det hjalp. Mulig kabelen ble koblet litt feil, men jeg vet ikke :-)

 

Er dette en trådløs ruter så er IP-adressen på den det samme som PCens "default gateway". Dette finner du f.eks. med kommandoen "ipconfig" som må kjøres i et kommandovindu.

 

Men har du ikke admin-passordet så kommer du ikke så langt.

Lenke til kommentar
Jeg var i kjelleren og fant frem en trådløs router jeg ikke har brukt på mange år, og satte den opp her hjemme i switchen som hadde en ledig plass. Jeg får kjempegode signaler og kommer meg fint på nett igjennom den, men det er når den står åpen og ubeskyttet. Straks jeg aktiverer wep og legger inn passord, så kommer jeg ikke inn. Maskinen lar meg ikke engang skrive inn passord, står bare og prøver en stund før jeg får beskjed om at jeg ikke kan koble til fordi enheten kanskje ikke lengre er innen rekkevidde.

 

Noen som har tips om hvorfor dette skjer?

 

Jeg ville fjernet det "gamle" usikrede nettet fra listen over trådløse nett som din PC husker - så endre ruteren til WEP-kryptering, og så la PCen din søke etter trådløse nettverk på nytt, da blir du nok spurt om passord. Dette gjøres under "Egenskaper/Trådløse nettverk" på det trådløse nettverkskortet. Slett det du finner der, gjerne alt hvis du ikke bruker PCen på andre trådløse nett uansett.

 

Det er også viktig at det er to forskjellige navn (SSID) på nettene hos deg og hos nabo'n, ellers kan det bli kaos.

Lenke til kommentar
Jeg ville fjernet det "gamle" usikrede nettet fra listen over trådløse nett som din PC husker - så endre ruteren til WEP-kryptering, og så la PCen din søke etter trådløse nettverk på nytt, da blir du nok spurt om passord.

Ja det var lurt. Skal prøve igjen litt senere. Kom inn på nettet igjen da jeg trykket reset på routeren, men pakket det hele ned i eska igjen da jeg ikke ville la det stå oppe :-)

 

Det er også viktig at det er to forskjellige navn (SSID) på nettene hos deg og hos nabo'n, ellers kan det bli kaos.

Ja det er forskjellige navn, og jeg kommer meg fint inn på senderen som står hos naboen (som egentlig er min linje), så det er ikke noe problem.

 

...men, skal teste ut alt litt senere i ettermidag.

 

Vel, fint var vel å ta litt hardt i, siden det var nettopp dette med signalene jeg plagdes med i utgangspunktet. Jeg kommer meg inn på nettet, men med dårlig signalstyrke.

Endret av eugenie
Lenke til kommentar
Jeg ville fjernet det "gamle" usikrede nettet fra listen over trådløse nett som din PC husker - så endre ruteren til WEP-kryptering, og så la PCen din søke etter trådløse nettverk på nytt, da blir du nok spurt om passord.

Ja det var lurt. Skal prøve igjen litt senere. Kom inn på nettet igjen da jeg trykket reset på routeren, men pakket det hele ned i eska igjen da jeg ikke ville la det stå oppe :-)

 

Det er også viktig at det er to forskjellige navn (SSID) på nettene hos deg og hos nabo'n, ellers kan det bli kaos.

Ja det er forskjellige navn, og jeg kommer meg fint inn på senderen som står hos naboen (som egentlig er min linje), så det er ikke noe problem.

 

...men, skal teste ut alt litt senere i ettermidag.

 

Vel, fint var vel å ta litt hardt i, siden det var nettopp dette med signalene jeg plagdes med i utgangspunktet. Jeg kommer meg inn på nettet, men med dårlig signalstyrke.

 

Har du uansett resatt den så ville jeg bare satt den opp fra grunnen av med ny SSID og krypteringsnøkkel. Husk å endre admin-passordet på ruteren til noe annet en default.

Lenke til kommentar

Vær klar over at WEP ikke lenger gir noen beskyttelse mot "ondsinnede" hackere. Hvis noen vil inn, så er det enkelt å få til.

 

WEP beskytter deg mot at "tilfeldig forbipasserende" ved et uhell kan bruke din internettlinje, men det samme kan du oppnå ved å slå av kryptering og slå på MAC-adresse-filtrering i den trådløse routeren/aksesspunktet.

 

Uansett er WPA den foretrukne krypteringsmetoden, men ikke alt (gammelt) utstyr støtter dette godt nok.

 

På meg virker det som en "enkel" løsning på problemet med svakt signal i ditt hus er å sette opp et trådløst aksesspunkt der også, i tillegg til det som står i nabohuset. Velg ulike kanaler på de to, slik at de forstyrrer hverandre minst mulig. (En trådløs router kan brukes som trådløst aksesspunkt ved at man kun bruker portene på LAN-siden av routeren. Man bør også tilegne trådløsrouteren en statisk IP-adresse slik at man kan komme inn på dens setup-sider. Og så bør man slå av DHCP-serveren i den, for den jobben har du allerede en annen ruter som tar seg av. Alt dette mikk-makket slipper man hvis man bruker et rent trådløst aksesspunkt.)

 

En alternativ løsning kan være å bruke en "repeater" som plasseres på et gunstig sted mellom deg og det trådløse aksesspunktet i nabohuset. Hvis "repeateren" kan kjøre på max speed mot både aksesspunktet og mot din PC, så vil det for deg virke som om du kan kjøre på max speed mot aksesspunktet. En slik "repeater" koster vel ikke noe mindre enn et trådløst aksesspunkt, så jeg ville vel heller anbefale det ... ("Repeateren" vil være avhengig av at det trådløse aksesspunktet i nabohuset fungerer, et separat aksesspunkt i ditt hus unngår det ...)

Lenke til kommentar
Vær klar over at WEP ikke lenger gir noen beskyttelse mot "ondsinnede" hackere. Hvis noen vil inn, så er det enkelt å få til.

WEP beskytter deg mot at "tilfeldig forbipasserende" ved et uhell kan bruke din internettlinje, men det samme kan du oppnå ved å slå av kryptering og slå på MAC-adresse-filtrering i den trådløse routeren/aksesspunktet.

Joda, jeg vet at de som vil inn kommer seg nok inn. Men jeg bor i et såpass lite nabolag at jeg mest bare er ute etter at ingen andre i nabolaget kan ”snylte” på nettet mitt. Passordet har vært det samme i 4-5 år nå, så jeg tenkte det kunne være greit og bytte. På den måten blir det lettere og kunne gi besøkende/barnebarn/familie tilgang til nettet, for så å skifte passordet etterpå :-)

På meg virker det som en "enkel" løsning på problemet med svakt signal i ditt hus er å sette opp et trådløst aksesspunkt der også, i tillegg til det som står i nabohuset.

Jeg var i kjelleren og fant frem en trådløs router og satte opp her hos meg, og det var enkelt å kryptere med WEP og angi navn. Jeg hadde litt startproblemer med at datamaskinen ikke ville koble seg på, og at jeg ikke fikk tilgang, men det problemet fant jeg kom av en ”feil” innstilling. Så nå har jeg utmerkede signaler her hos meg, men vil fortsatt bortover til foreldrene mine og endre passordet i aksesspunktet.

Velg ulike kanaler på de to, slik at de forstyrrer hverandre minst mulig. (En trådløs router kan brukes som trådløst aksesspunkt ved at man kun bruker portene på LAN-siden av routeren.

Der lærte jeg noe nytt. Da står senderen hos foreldrene mine kun som et aksesspunkt, siden kun LAN1-porten blir brukt. Hehe, har stusset litt på hvorfor ikke WAN-utgangen ble brukt, men nå skjønner jeg :-)

Jeg har prøvd forskjellige metoder, men kommer meg ikke inn på aksesspunktet. IP-adressene jeg får opp der borte, kommer opprinnelig fra ADSL-modemet mitt, og jeg har vært og sett på innstillingene på ADSL-modemet, men tør ikke endre noe. Gjør jeg da noe galt mister jeg hele nettet :-)

Jeg har prøvd å slått av den trådløse senderen i datamaskinen å gå inn bare ved hjelp av kabel tilkoblet mellom pc og aksesspunktet, men da får jeg beskjed om at denne tilkoblingen har begrenset eller ingen forbindelse (eller noe i den duren).

Lenke til kommentar
Da står senderen hos foreldrene mine kun som et aksesspunkt, siden kun LAN1-porten blir brukt. Hehe, har stusset litt på hvorfor ikke WAN-utgangen ble brukt, men nå skjønner jeg :-)

Jeg har prøvd forskjellige metoder, men kommer meg ikke inn på aksesspunktet. IP-adressene jeg får opp der borte, kommer opprinnelig fra ADSL-modemet mitt, og jeg har vært og sett på innstillingene på ADSL-modemet, men tør ikke endre noe. Gjør jeg da noe galt mister jeg hele nettet :-)

Jeg har prøvd å slått av den trådløse senderen i datamaskinen å gå inn bare ved hjelp av kabel tilkoblet mellom pc og aksesspunktet, men da får jeg beskjed om at denne tilkoblingen har begrenset eller ingen forbindelse (eller noe i den duren).

Så "det trådløse aksesspunktet" hos foreldrene dine er egentlig en trådløs router?

Men IP-adressene i hele nettverket deles ut av ADSL-modemet? (Som egentlig er et såkalt router-modem, antar jeg?)

 

Grunnen til at du ikke kommer inn på trådløs-routeren hos foreldrene dine kan rett og slett være at den er satt opp til å bruke et annet sub-nett enn det ADSL-modem/routeren din bruker. Løsningen kan da være så enkel som å endre på dette, men det krever tilgang til trådløs-routeren. Catch 22, sier du kanskje?

 

Trikset er å koble trådløs-routeren vekk fra nettverket og koble den til en enkeltstående PC med kabel. En laptop er kjekt å ha liggende til sånt. Sett maskinen opp til å motta IP-adresse automatisk og se hva som skjer. Hvis det ikke skjer stort, prøv evt. en reset av routeren eller denslags ting. Gå til og med så langt som å se i manualen hva som normalt er IP-adresse for slike routere, og gi PC'en en statisk IP-adresse i samme sub-nett og prøv igjen. Til slutt burde du kunne få kontakt med routeren via kabel.

 

Når du så er inne må du endre routerens egen IP-adresse (på LAN-siden) til en statisk IP-adresse i ADSL-modem/routerens subnett. ADSL-modem/routeren er sikkert satt opp til å dele ut IP-adresser (via DHCP) i et bestemt område. Bruk en adresse utenfor dette området, så er du sikker på å ikke ende opp med "kollisjoner" senere. Noter ned denne adressen. Det er mulig at routeren restarter seg selv når du endrer adressen, og da må du regne med å måtte "fornye" IP-adressen på PC'en også. (Før eller siden må du det uansett.)

 

Gjør de nødvendige innstillinger for trådløs-delen. Kanal, kryptering, osv. (Dette skal du også kunne gjøre senere når trådløs-routeren er koblet inn i nettverket igjen.)

 

Slå av DHCP-serveren i trådløs-routeren. (Det er bare ADSL-modem/routerens DHCP-server som skal være aktiv i ditt nettverk.) Når du har gjort dette, så vil ikke PC'en lenger kunne motta IP-adresse automatisk fra trådløs-routeren igjen, og det er mulig du må sette opp manuell IP-adresse, gateway, osv. på PC'en for å få kontakt med trådløs-routeren igjen, men sannsynligvis ikke.

 

Nå skal trådløs-routeren i teorien kunne kobles tilbake på plassen sin, med en nettverkskabel inn på en av LAN-portene, og du skal kunne "kontakte" trådløsrouteren fra en hvilken som helst PC i nettverket på den adressen du noterte tiidligere.

 

Du vil da f.eks. kunne ha følgende IP-adresser i nettverket ditt:

ADSL-modem/router: 192.168.1.1 (gateway)

ADSL-modem/router DHCP pool: 192.168.1.100-192.168.1.200

Trådløs-router/aksesspunkt1: 192.168.1.210 (statisk IP-adresse)

Trådløs-router/aksesspunkt2: 192.168.1.220 (statisk IP-adresse)

PC1: 192.168.1.200 (automatisk tildelt)

PC2: 192.168.1.199 (automatisk tildelt)

..

PCx: 192.168.1.10 (statisk IP-adresse for server e.l.)

Lenke til kommentar
Så "det trådløse aksesspunktet" hos foreldrene dine er egentlig en trådløs router?

Men IP-adressene i hele nettverket deles ut av ADSL-modemet? (Som egentlig er et såkalt router-modem, antar jeg?)

ja, det har du rett i.

 

 

Takker for langt og utfyllende svar. Skulle ønske jeg hadde mer kunnskap enn det jeg har, for selv om jeg på en måte skjønner hva du mener i tankegangen din, tør jeg ikke prøve.

Aksesspunktet hos foreldrene mine (jensen et eller annet) er nok ut fra de beskrivelser jeg har fått her, en router som er satt opp som et aksesspunkt. Den trådløse enheten jeg har her hjemme (sparklan et eller annet) er også en router, og funket straks jeg koblet den til. Jeg prøvde å sette kabelen i en LAN-utgang, og da ser den ut som et aksesspunkt på samme måte som hos foreldrene mine, og jeg vet ikke hvordan jeg da skal få tilgang til den. Om jeg bytter kabelen tilbake til WAN-utgangen, ser den ut som en router som deler ut egne ip-adresser og med en gateway hvor jeg kan komme inn på routeren.

 

Om jeg nullstiller routeren hos foreldrene mine, vil den da gå over til å oppføre seg som en router, eller ligger ”problemet” fortsatt i ADSL-modemet mitt?

 

Har vært innom tanken å bytte om, og sette min router der borte og ta deres bortover hit å nulstille den. For da har i det minste de tilgang til et sikret nett mens jeg prøver routeren deres her. I sin tid da dette ble satt opp, var det noen som hjalp oss med dette, og jeg vet ikke hvor mye jeg tør å gå inn i selve ADSL-modemet å gjøre innstillinger i redsel for å gjøre noe som kobler ut alt sammen :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...