Gå til innhold

ubuntu starter istedet for vista [trenger hjelp]


Anbefalte innlegg

hei:)

 

jeg har to spørsmål.

 

1.

jeg har 2 partisjoner på pcen min en /c og /d (/d blir ikke berørt under reformatering)

 

jeg instalerte ubuntu og tok 20 gig av partisjonen /D.

 

når jeg booter opp pcen min. kommer grub meny. ubuntu og vista kommer opp. etter 10 sec booter den på ubuntu automatisk.

 

hvordan for jeg boota den automatisk på vista istedetfor?

 

2.

hvis jeg sletter volumet på partisjonen med ubuntu. og booter opp pcen, får jeg error(grub error 22)

så hvordan slår jeg sammen 2 partisjoner. i dette tilfellet /D og ubuntu partisjonen

Endret av sawfish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Soleis.

 

2) Hvis du bare sletter Ubuntu helt uten videre vil Grub, som er installert på MBR linke til et OS som ikke lenger eksisterer. Jeg tror ikke Windows tilbyr støtte for sammensmelting av partisjoner, så du må bruke et program som f.eks. gparted for å gjøre det. Anbefaler uansett at du tar dev/backup av alt du vil/må ta vare på på D: først, ellers kan du risikere å miste data.

 

PS: I windowsland kalles partisjonene C:, D:, F: etcetcetc. I UNIX-land heter en partisjon f.eks. /dev/hda3 eller /dev/sdb2, men den er som regel knyttet til en mappe som /home, /boot, eller /home/brukernavn/cowabunga.

 

Du bruker benevnelsene /C og /D, og dette faller dessverre mellom to stoler.

Endret av Filthpig
Lenke til kommentar
...

så hvordan slår jeg sammen 2 partisjoner. i dette tilfellet /D og ubuntu partisjonen

Du sletter Ubuntu partisjonen. Diskbehandling i Vista kan så utvide partisjonen foran.

 

Man kan overskrive MBR koden slik at GRUB fjernes (FIXMBR).

Vista DVD har verktøy for å reparere bootproblemer. http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/tutorial148.html

 

ååå!!! tusen takk!!!:D dagen er redda:D tusen takk for alle svar:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...