Gå til innhold

100 Hz LCD i europa vs 120 Hz i USA


Anbefalte innlegg

Mange TV-sett oppføres med 100 Hz i europa mens samme sett i USA har 120 Hz. 100 Hz er jo en adskillig mer bedriten oppdateringfrekvens enn 120 Hz i mange tilfeller, så spørsmålet mitt er, er dette en reell forskjell? Eller er det bare klistremerke på eksa som egentlig skiller de? Hvordan takler apparatene 24 fps-kilde, 30/60 fps kide, og 25 fps kilde henholdvis i europeisk og amerikansk utgave? Om det er en forskjell, er det noe man kan fikse med firmware?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen ligger i at det er interpoleringsfrekvenser for PAL og NTSC. NTSC brukes som kjent i USA, og er standarisert med oppdateringsfrekvens på 60 Hz. For å dobble denne må de nødvendigvis ha 120 Hz (og 240 Hz osv.) Siden PAL standarden holder seg til en oppdateringsfrekvens på 50 Hz, har vi naturlig nok en interpoleringsfrekvens på 100 Hz. 120 Hz ville for oss i Eurpoa bare skapt krøll. Kvalitetsmessig er det neglisjerbart.

 

24 Hz fikses på forskjellige måter. Enten ved native støtte, multiplum av denne (72, 96 Hz osv.) eller konvertering til 50/60 Hz. Sistnevnte er det mest problematiske, og krever sterke prosessorer for å fungere optimalt. Multiplum av 24 Hz er å foretrekke.

 

600 Hz er på mange måter en optimal frekvens i og med at det er et multiplum av alle standarsfrekvenser (24, 50 og 60 Hz).

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Forskjellen ligger i at det er interpoleringsfrekvenser for PAL og NTSC. NTSC brukes som kjent i USA, og er standarisert med oppdateringsfrekvens på 60 Hz. For å dobble denne må de nødvendigvis ha 120 Hz (og 240 Hz osv.) Siden PAL standarden holder seg til en oppdateringsfrekvens på 50 Hz, har vi naturlig nok en interpoleringsfrekvens på 100 Hz. 120 Hz ville for oss i Eurpoa bare skapt krøll. Kvalitetsmessig er det neglisjerbart.

 

24 Hz fikses på forskjellige måter. Enten ved native støtte, multiplum av denne (72, 96 Hz osv.) eller konvertering til 50/60 Hz. Sistnevnte er det mest problematiske, og krever sterke prosessorer for å fungere optimalt. Multiplum av 24 Hz er å foretrekke.

 

600 Hz er på mange måter en optimal frekvens i og med at det er et multiplum av alle standarsfrekvenser (24, 50 og 60 Hz).

 

Jeg vet forskjellen mellom PAL og NTSC, og grunnen til at de reklamerer på denne måten. Det jeg lurer på er de tekniske forskjellene. Er det samme sett, eller har de reelle forskjeller i måten de behandler materiale av en gitt framrate på? Jeg kjører svært lite kildemateriale som er baserte på antikverte TV-standarder. Mye av det jeg kjører er 24 fps kilde, eller 30 eller 60, i enkelte tilfeller er det 25/50. Om det er en faktisk forskjell på settene ville jeg mye heller hatt et 120 Hz sett, men om det er slik at "100 Hz"-sett faktisk bare kjører 5:5 pulldown på 24 fps-kilde, og 4:4/2:2 på 30/60 fps så er det jo ikke noe stress.

 

AtW

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg var inni dette, så vil henvise deg til wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Telecine

 

Jeg mener videre du ikke får "pullet" direkte til 100/120 Hz, men kun til 50/60, for så og ta en vanlig interpolering til 100/120 Hz. På samme måte takler ikke disse TVene input på 100/120 Hz.

 

Så vidt meg bekjent er det ingen kvalitetsmessige forskjeller på 100/120 Hz, men jeg er ingen ekspert på området. Jeg mener også det ikke er noen forskjeller på settene, og at det kuner servicemenyene som styrer frekvensene.

Lenke til kommentar
Lenge siden jeg var inni dette, så vil henvise deg til wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Telecine

 

Jeg mener videre du ikke får "pullet" direkte til 100/120 Hz, men kun til 50/60, for så og ta en vanlig interpolering til 100/120 Hz. På samme måte takler ikke disse TVene input på 100/120 Hz.

 

Så vidt meg bekjent er det ingen kvalitetsmessige forskjeller på 100/120 Hz, men jeg er ingen ekspert på området. Jeg mener også det ikke er noen forskjeller på settene, og at det kuner servicemenyene som styrer frekvensene.

 

Det er mange 120 Hz sett som støtter feks 5:5 pulldown. Å først gjøre det om til 50/60 Hz er det vel sikkert også noen som gjør, men det er i mine øyne en ganske så idiotisk måte å gjøre det på.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det ser ut som du har rett i at 120 Hz skjermer i dag ofte kjører 5:5 pulldown. Tidligere (1-2 år siden, da 100/120 Hz ble introdusert) kjørte de bare 3:2 pulldown med frame dobbling. Enig i at det er idiotisk, men det var altså slik.

 

Klarer ikke helt å grave frem hvordan 100 Hz TVene gjør det. Finner en del forskjellig. Noen mener 100 Hz TVer også viser 120 Hz som sine amerikasnke ekvivalenser, andre mener det gjøres en 4:4 pulldown til 96 Hz, mens det også hevdes 4% hastighetsøkning til 25 Hz. Sannsynligvis varierer det fra TV til TV, men fint om noen finner ut hvordan det stort sett gjøres i dag.

 

Fra wikipedia:

Motion interpolation technology generally may be added to TVs in PAL/SECAM countries if the TV refreshes at 100 Hz and in NTSC countries if the TV refreshes at 120 Hz.[13] It's notable that this solution is adequate for movies (which must have blur to begin with to solve double imaging problems with higher shutter speeds on film) but not for video games, which require less than 1 frame or 16.66 ms of latency for optimal playability.[citation needed][14]

 

One possible advantage of a 100 Hz + display is superior conversion of the standard 24 frame/s film speed. Usually movies and other film sources in NTSC are converted for home viewing using what is called 3:2 pulldown which uses 4 frames from the original to create 5 (interlaced) frames in the output. As a result 3:2 pulldown shows odd frames for 50 milliseconds and even frames for 33 milliseconds. At 120 Hz 5:5 pulldown from 24 frame/s video is possible[15] meaning all frames are on screen for the same 42 milliseconds. This eliminates the jerky effect associated with 3:2 pulldown called telecine judder. However, to use 5:5 pulldown instead of the normal 3:2 pulldown requires either support for 24 frame/s output like 1080p/24 from the DVD/HD DVD/Blu-ray Disc player or the use of reverse telecine to remove the standard 3:2 pulldown. Some TVs (particularly plasma models) do 3:3 pulldown at 72 Hz or 4:4 at 96 Hz.[16] (for specific models, see list of displays that support pulldown at multiples of the original frame rate.) PAL countries speed the 24 frame/s film speed by 4% to obtain 25 frame/s, therefore movies in the PAL format are completely free of Telecine judder effects. As a result, 100 Hz televisions do not suffer from telecine judder as 120 Hz models do.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Å kjøre 25 fps henviser vel til DVDer i pal-format, og det er det vel forhåpentligvis slutt på at man gjør, Tven i seg selv speeder det vel ikke opp når man leverer 24 fps inn til tven. Og delen om 96 Hz virker jo til å mest omhandle plasma-skjermer. Og det vil jo si at disse settene i såfall potensielt takler 30/60 fps dårlig

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...