Gå til innhold

LCD skjerm - maks 60 hertz. Tweake opp?


Jompio

Anbefalte innlegg

Har nå kjøpt meg ny LCD skjerm. Samsung T240. Denne skjermen ga meg kun 60hertz som alternativ på mitt gamle 7600GT kort. Jeg syntes dette er litt lite for spill som CS, og CS:S da jeg gjerne skulle hatt litt mer. (Min gamle 19" kunne jeg justere opp til 75hertz) Så spør jeg dere: Er det mulig og tweake dette opp uten og skade skjerm eller hardware på noen måte? Og hvordan kan jeg tweake den?

 

Blir meget glad for svar!

 

- Jompio

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bedre refreshrate med vertikal synkronisering? Tro meg, det er merkbart, spesiellt i spill som CS når du gjør raske snuopperasjoner o.l.
Ja, derfor vil jeg ha raskere refresh rate. Så er det mulig for meg å tweake opp hertza?
Lenke til kommentar

Først må du sjekke om skjermen i det hele tatt støtter høyere oppdateringsfrekvens enn 60. Dersom den gjør det, kan du sikkert lett øke oppdateringsfrekvsensen om du legger inn rette drivere til skjermen, og deretter bruke de avanserte innstillingene under egenskaper for skjerm. Min nåværende skjerm kan også stilles til 75hz.

Lenke til kommentar
Først må du sjekke om skjermen i det hele tatt støtter høyere oppdateringsfrekvens enn 60. Dersom den gjør det, kan du sikkert lett øke oppdateringsfrekvsensen om du legger inn rette drivere til skjermen, og deretter bruke de avanserte innstillingene under egenskaper for skjerm. Min nåværende skjerm kan også stilles til 75hz.
Tror ikke den støtter mer enn 60hz. Men, vist jeg skaffer de riktige driverne og stiller opp til f. eks 80hertz. Kan jeg da skade skjerm eller hardware?

 

Takk igjen folkens :)

Lenke til kommentar

Mange skjermer "støtter" høyere enn 60hz på papiret, men har fremdeles bare 60hz i hardware, da kaster den rett og slett bort ekstra frames...

 

Ellers har man jo gamle store CRT skjermer som feks støtter 120-160hz på lavere oppløsning.. min gamle nokia 21" klarte godt over 100hz på 1024x768 res...

Lenke til kommentar
Mange skjermer "støtter" høyere enn 60hz på papiret, men har fremdeles bare 60hz i hardware, da kaster den rett og slett bort ekstra frames...
Hva mener du med 60hz i hardware? Selvom jeg det står 80hertz i "menyen" hvor jeg stiller dette. Så får jeg alikevel ikke mer enn 60 hertz for det er maks skjermen kan gi?

 

- Jonas :)

Lenke til kommentar
Bruker du DVI så har du bare 60 Hz, men med VGA kan du bruke andre frekvenser. Men det er bare på overføringen mellom PC og skjerm, skjermen vil uansett bare bruke 60 Hz.
Ja, okey :) Bruker HDMI kabel though. Takker for svar alle sammen! Vist det er noen som har noe å tilføye som må dere ikke nøle med dette! :)

 

- Jompio

Lenke til kommentar
Bruker du DVI så har du bare 60 Hz, men med VGA kan du bruke andre frekvenser. Men det er bare på overføringen mellom PC og skjerm, skjermen vil uansett bare bruke 60 Hz.

 

Er du helt sikker på dette? Når jeg sjekker OSDet til LCD skjermen min som er koblet til via DVI, så står det jo 1280x1024@75 Hz.

Lenke til kommentar
This snippet from the NEC Monitor Technology Guide explains it well

 

Jeg synest ikke den forklarer det godt, egentlig. Greit, du trenger ikke høyere oppdateringsfrekvens for å unngå å bli sliten i øynene, eller å få vondt i hodet, men det han klipte å limte sier ingen ting om hvor mange ganger i sekundet et LCD panel kan skifte farge på pikselene. Dette vil jo være avgjørende for hvor mange bilder i sekundet skjermen kan vise.

 

For meg virker det som om artikkelen du linket til hovedsaklig angår oppdateringsfrekvensens innvirkning på hvor behagelig det er å se på skjermbildet.

 

Derfor er jeg egentlig ikke overbevist om at ingen LCD paneler klarer å 'forandre' bildet oftere enn 60 ganger i sekundet. Jeg regner ikke med de såkalte "gamer" LCD skjermene nå, som påstår å kunne takle 120 Hz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...