Gå til innhold

Hvordan finne 10" høytalere i dagens hifi marked?


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har store problemer med å finne et par høytalere, med diskant, muligens mellomtone, og en 10" bass på nettet.

Uansett hvor du leter så havner du enten opp med 6" bassere eller 8" som koster enormt med penger og aldri i verden klarer å levere like levende og sterk lyd som mine høytalere har.

 

Har per idag 1 par høytalere. Selvbygde, med 6 ohms 10" gule kevlar bassere, og med dette paret trenger man ikke sub, eller andre ting. De leverer alt du måtte ha lyst til å høre på. ( problemet er at kassene de står i er over 34cm i bredden, og er rett og slett stygge. Dama vil ha dem ut :-) )

 

Personlig foretrekker jeg elektronisk musikk. Ser mye på film også.

 

Nedturen er grusom og provoserende nesten, når Hifihuset eller hifiklubben prøver å prakke på meg 6" høytalerne sine til 15 000 kr... hvor denne blaffringa og klakkelyden kom nesten med en gang når jeg tok med min egen CD plate til dem og skrudde opp volumet...

 

Selgeren kunne ikke forsvare prisen ifht det du får. Han sa faktisk at med mine krav, så måtte jeg regne med at nye ville koste meg kanskje det dobbelte av 15K....

 

Kan tenke meg at sånt er fint for de som hører på klassisk musikk, opera, og ekstremt gammel rock, eller kasse-gitar musikk.. huff... :-(

 

 

 

Uansett...

Noen som vet om et par høytalere til rundt 5, 6 tusen med 10" bassere som tåler litt juling og har skikkelig dyp stramm bass, og en nydelig fløyelsmyk lyd på lavt volum også?

Eller må jeg faktisk bygge meg nye?

Kom med forslag.

Mitt eneste forslag, hittil, er muligens Klipsch RF 82, men jeg syns faktisk de er svindyre.

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har per idag 1 par høytalere. Selvbygde, med 6 ohms 10" gule kevlar bassere, og med dette paret trenger man ikke sub, eller andre ting. De leverer alt du måtte ha lyst til å høre på. ( problemet er at kassene de står i er over 34cm i bredden, og er rett og slett stygge. Dama vil ha dem ut :-) )

Selvgjort er velgjort (egen erfaring). Har du muligheten til å male eller evt trekke kassen?

 

Personlig foretrekker jeg elektronisk musikk. Ser mye på film også.

 

Nedturen er grusom og provoserende nesten, når Hifihuset eller hifiklubben prøver å prakke på meg 6" høytalerne sine til 15 000 kr... hvor denne blaffringa og klakkelyden kom nesten med en gang når jeg tok med min egen CD plate til dem og skrudde opp volumet...

 

Selgeren kunne ikke forsvare prisen ifht det du får. Han sa faktisk at med mine krav, så måtte jeg regne med at nye ville koste meg kanskje det dobbelte av 15K....

 

Kan tenke meg at sånt er fint for de som hører på klassisk musikk, opera, og ekstremt gammel rock, eller kasse-gitar musikk.. huff... :-(

Ahh. Kjenner meg igjen her ja. Bortsett fra at her var det test av headsett - ikke høyttalere.

Nei "moderne" høyttalere er rett og slett ikke laget for "hardcore techno/house/trance".

 

Uansett...

Noen som vet om et par høytalere til rundt 5, 6 tusen med 10" bassere som tåler litt juling og har skikkelig dyp stramm bass, og en nydelig fløyelsmyk lyd på lavt volum også?

Eller må jeg faktisk bygge meg nye?

Kom med forslag.

Mitt eneste forslag, hittil, er muligens Klipsch RF 82, men jeg syns faktisk de er svindyre.

Har ikke prøvd meg på byggesettene til Ljudia, men du finner dem iallefall her.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Geir: Problemet er at kassene rett og slett er massive. Jeg har kledd dem i sånt stoff du kler bil høyttalere med. hehe.. Ikke lækkert akkurat :D

 

Og for å kutte ned på de 34cm i bredden, så ødelegger du kassene..hvis man skal skjære med sag da.. så det går ikke.. hadde de ikke vært så brede så hadde jeg nok få ha dem, men de blir for svære i stua.. de tar stor plass gitt..Men.. jeg skal gi det ett forsøk til.. Si at

 

"Ja men hva hvis jeg pusser dem fullstendig ned, og får hjelp til å lakke dem i pianolakk?"

KAN jo hende hun biter på :)

 

 

Geir: Legg merke til på Ljudia siden, at de ikke selger 10" bassere til kassene du kan lage.. Noen som kan gi meg et fornuftig svar på hvorfor det er sånn? Enten flere 8", to 10"ere som vil være tungdrevent vanligvis.. i hver kasse, eller 12" eller høyere.. merkelig spør du meg.. kjipt og, for en 10" er en ekte "allrounder" og best of both worlds.. syns nå jeg da..

Det går ikke an å ringe Ljudia og høre om dem har noen 10" kits da mon tro...

 

Okasin: Ja.. Klipsch sine ser råe ut. Ser ut som de er lettdrevne, men kan gi deg skikkelig trøkk også. Det er uansett det jeg har hørt, men krever ekstremt lang inspillingstid.

Kom med fler tips da folkens :)

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar
Kom med fler tips da folkens :)

Mitt innspill er å ikkje vere så vanvittig opphengt i størrelse. Du må absolutt ha 10" for 8 er for lite og 12" er for stort? Bruk øyrene din og prøvelytt litt rundt om. Eg ville satsa på bruktmarkedet med ditt budsjett og dine "krav."

 

Og ein ting til, inspelingstid treng du ikkje bry deg om. Ein høgtalar blir innspelt og vil gi bedre lyd etter kvart uansett om du brukar den heilt vanleg eller om du koblar den opp og spelar rare summelydar i 200 timar. Same fucking shit. Berre at det første er mykje enklare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...